film
     
Raj: miłość
Paradise: Love / Paradies: Liebe
reż. Ulrich Seidl / Austria, Francja, Niemcy 2012 / 120’
Powroty
Brak nadchodzących seansów .
Ostatni seans odbył się 8 lutego 2013.

Obsada

Margarete Tiesel, Peter Kazungu, Inge Maux, Dunja Sowinetz, Helen Brugat, Gabriel Mwarua, Carlos Mkutano

Nagrody

MFF Cannes 2012 - Konkurs Główny

Opis filmu

Tytułowy "raj" to okolice nadmorskich kurortów w Kenii, gdzie Europejki w średnim wieku udają się na poszukiwanie tzw. "beach boysów", czyli młodych Afrykańczyków, którzy za pieniądze spełniają ich seksualne fantazje. Dla osamotnionej Teresy, matki dojrzewającej nastoletniej córki, to wymarzone miejsce na huczne spędzenie pięćdziesiątych urodzin. Decyzję podejmuje bez wahania. Jedzie na wakacje do kenijskiego kurortu z nadzieją na znalezienie miłości i przeżycie seksualnej przygody swojego życia. Rzeczywistość okazuje się jednak daleka od rajskiego ideału.

"Ulrich Seidl jest jednym z czołowych chmurnych moralistów współczesnego kina - Hanekem wyposażonym w szpilkę i lubującym się we wbijaniu jej własnym bohaterom pod paznokieć. Raj: miłość, pierwsza część zapowiadanej trylogii Seidla, tylko umacnia jego reputację entomologa burżuazji, traktującego sytych ludzi Zachodu jak kolekcję okazów totalnej moralnej ślepoty i bezdennego zadufania. W najnowszym filmie otyła Austriaczka jedzie na seks-wczasy do Afryki, ukazanej tu jako dobrze zorganizowany burdel, w całości zarządzany przez jurnych wolontariuszy - wystawiających nieoczekiwany rachunek już po fakcie i zmieniających się ("zgodnie z logiką późnego kapitalizmu", jak powiedzą niektórzy) w bezwzględne pijawki. (...) satyra Seidla na postkolonialny układ sił bywa bardzo celna, a dodatkowo jest on jednym z nielicznych - obok Wesa Andersona i Elii Suleimana - humorystów wizualnych współczesnego kina."

Michał Oleszczyk, dwutygodnik.pl

Informacje o reżyserze

Ulrich Seidl

Rocznik 1952. Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, laureat wielu festiwali. Na swojej stronie internetowej do listy przymiotników go określających sam dodaje jeszcze kilka: voyeur, mizantrop, cynik, społeczny pornograf, łajdak, prowokator, pesymista, humanista. To jednak bardziej igranie z powszechną opinią na swój temat niż deklaracja autorskiej tożsamości. Od kiedy ponad 30 lat temu zaczął kręcić filmy, nieustannie wzbudza kontrowersje. Główną tego przyczyną zdaje się jego niechęć do określania gatunkowej formuły – reżyser ten nie potrzebuje rozróżnienia na dokument i fikcję, dlatego też jego twórczość bywa nazywana zainscenizowaną rzeczywistością. Ta niejasność konfunduje, czasami irytuje odbiorcę, który lubi przejrzyste kategorie. Twórca najchętniej pracuje z amatorami, realizuje zdjęcia w prawdziwych przestrzeniach. Często kojarzy się go z Fassbinderem, Herzogiem czy Pasolinim. Seidl to stuprocentowe przeciwieństwo fotografa ślubnego – jego obiektyw wyłapuje momenty nieestetyczne, wstydliwe, bolesne. Jednak owo okrutne spojrzenie to tylko pozór. W starannie skomponowanych kadrach filmów Seidla widać głęboko humanistyczne podejście do portretowanej rzeczywistości.


Multiple-award winning director, screenwriter, and producer Ulrich Seidl was born in Vienna, Austria in 1952. The graphics on his website flash descriptive adjectives: voyeur, misanthrope, cynic, social pornographer, blackguard, provocateur, pessimist, humanist. And although this is more Seidl’s ironic take on his media reputation rather than it is a declaration of artistic identity, there is no question that Seidl has been eliciting controversy since the very beginnings of his 30-year career. One reason is that he simply refuses to stay within genre formulas, especially when it comes to the boundaries between documentary and fiction, which is why his work has sometimes been called scripted reality. Those who prefer their cinematography clearly labeled and defined have been left both confounded and irritated. What’s more, Seidl most often works with amateur actors and does his filming on locations rather than sets. The director, who has been compared with Fassbinder, Herzog and Pasolini, describes his own work as the polar opposite of wedding photography – his goal is to capture what is least esthetic, most shameful, and acutely painful. But, though his perspective might seem harsh at first, what ultimately comes through his carefully composed imagery is a deeply human approach to all the people and characters he chooses to portray.

Filmografia/ Filmography

1980 Metr czterdzieści / Einsvierzig / One Forty (doc., short)

1982 Bal / Der Ball / The Prom (short)

1984 Look 84 (short)

1990 Good News: o roznosicielach gazet, martwych psach i innych wiedeńczykach / Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wienern / Good News: Newspaper Salesmen, Dead Dogs and Other People from Wienna (doc.)

1992 Spodziewane straty / Mit Verlust ist zu rechnen / Losses to Be Expected (doc.)

1994 Ostatni prawdziwi mężczyźni / Die letzten Männer / The Last Real Men (TV, doc.)

1995 Obrazy na wystawie / Bilder einer Ausstellung / Pictures at an Exhibition (TV, doc.)

1995 Zwierzęca miłość / Tierische Liebe / Animal Love (doc.)

1997 Miłośnik biustów / Der Busenfreund / The Bosom Friend (TV, doc.)

1998 Zabawa bez granic / Spass ohne Grenzen / Fun without Limits (TV, doc.)

1998 Modelki / Models

2001 Upały / Hundstage / Dog Days

2002 Stan narodu / Zur Lage / State of the Nation (doc.)

2003 Jezu, Ty wiesz / Jesus, Du weisst / Jesus, You Know (doc.)

2006 Bracia, weselmy się / Brüder, laßt uns lustig sein / Brothers, Let Us Be Merry (segment in The Mozart Minute)

2007 Import/Export

2012 Paradies: Liebe

stopka

reżyseria: Ulrich Seidl
obsada: Margarete Tiesel, Peter Kazungu, Inge Maux, Dunja Sowinetz, Helen Brugat, Gabriel Mwarua, Carlos Mkutano
polski dystrybutor: Against Gravity
nagrody: MFF Cannes 2012 - Konkurs Główny
barwa: kolor
Ból i blask 
Pedro Almodóvar, Hiszpania 2019
Był sobie pies 2 
Gail Mancuso, USA, Hong Kong, Indie, Chiny 2019
Czarny Mercedes 
Janusz Majewski, Polska 2019
Gordon i Paddy 
Linda Hamback, Szwecja 2017
Kino na bis: Sugar Man 
Kino na bis
Malik Bendjelloul, Szwecja, Wielka Brytania 2012
Najlepsze z Najgorszych: Klątwa Doliny Węży 
Najlepsze z Najgorszych
Marek Piestrak, Polska, USA 1987
(Nie)znajomi 
Tadeusz Śliwa, Polska 2019
O Yeti! 
Jill Culton, Chiny, USA 2019
Ostatnia Góra 
Dariusz Załuski, Polska 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Rok przełomu. 1989: Obywatel Havel 
Rok przełomu. 1989
Miroslav Janek, Pavel Koutecký, Czechy 2008
Synonimy 
Nadav Lapid, Francja, Niemcy, Izrael 2018
Wysoka dziewczyna 
Kantemir Bałagow, Rosja 2019
Zabawa w pochowanego 
Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett, USA 2019
Legiony 
Dariusz Gajewski, Polska 2019
Legiony (seans dla szkoły) 
Dariusz Gajewski, Polska 2019
Nowe Horyzonty dla Seniora: Boże Ciało 
Nowe Horyzonty dla Seniora
Jan Komasa, Polska 2019
Pewnego razu... w Hollywood 
Quentin Tarantino, USA, Wielka Brytania 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.