wydarzenie
   
Akademia Kina Światowego (2018/2019): Berlin, symfonia wielkiego miasta; Człowiek z kamerą
Berlin: Die Sinfonie der Grosstadt; Czełowiek s kinoapparatom
13 lis
Akademia Kina Światowego (2018/2019)

Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 22 zł.

W świecie synestezji i symfonii miejskich

wykład: mgr Stanisław Abramik

Berlin, symfonia wielkiego miasta (Berlin, Symhonie einer Grosstadt), reż. Walter Ruttman, Niemcy 1927, 62 min

Na wpół abstrakcyjne kompozycje z okien, murów i torowisk. Tłumy ludzi, które przelewają się przez szerokie, słoneczne ulice. Zwierzęta spacerujące po wybiegach w zoo, manekiny i lalki spoglądające z witryn sklepów. Rozpędzone i smukłe maszyny: samochody, pociągi, tramwaje, samoloty. Krzyczące nagłówki gazet i eksplodujące na niebie fajerwerki. Mordercza praca, boskie zmęczenie, huczna zabawa. Te wszystkie obrazy i sceny tworzą kalejdoskop, w którym na pierwszy plan wysuwają się ruch oraz wielość kształtów. Z tego powodu film Waltera Ruttmanna bliski jest tzw. „kinu czystemu”. Stanowi on przy tym klasyczny przykład wielkomiejskiego dokumentu, podgatunku, który stanowił reakcję na coraz szybsze przemiany cywilizacyjne na początku ubiegłego wieku i którego największy rozkwit przypadł na przełom lat 20 i 30.

Piotr Mirski

Człowiek z kamerą (Czełowiek s kinoapparatom), reż. Dżiga Wiertow, ZSRR 1929, 65 min

Film mieszczący się w europejskim nurcie miejskich symfonii, a zarazem jeden z najwybitniejszych filmów kina niemego i klasyk radzieckiej kinematografii. Główne bohaterki filmu Wiertowa to Moskwa lat 20. oraz sama kamera, która goni za rytmem życia, penetruje pędzące pociągi i tramwaje, pokazuje pracę w fabryce i urzędach, zwyczajne dni zwyczajnych ludzi.

Człowiek z kamerą był manifestem Wiertowa. Kadry zmontowane ręką reżysera miały stworzyć prawdziwy obraz Miasta, które obok Masy i Maszyny było jednym z wyznaczników nowoczesnego, socjalistycznego życia. W sztuce tego czasu zmienny, nieregularny miejski ruch i rytm był kompozycyjnym wzorem. Wiertow wierzył, że precyzyjny, zdyscyplinowany, a jednocześnie dynamiczny, symultaniczny montaż pozwoli mu oddać ducha miejskości. Z kamerą wychodził na ulice. Filmował fabryki, urzędy, prywatne mieszkania. Ludzi - śpiących, pracujących, odpoczywających. Narodziny, śluby i pogrzeby. Wykorzystując techniczne możliwości kamery, w serii przeskoków, zbliżeń, zatrzymań, spowolnień ujawniał konstrukcję formy filmowej. Chciał wybudzić publiczność z percepcyjnego letargu, pokazać świat, jakiego jeszcze nie widziała - uchwycony obiektywnym okiem mechanizmu.

Informacje o reżyserze

Walter Ruttman

Przyszedł na świat w 1887 roku we Frankfurcie nad Menem. W młodości był malarzem, ale z czasem zwrócił się w stronę X muzy. Na początku nowej kariery pracował przy filmach Paula Wegenera i Lotte Reiniger. Zadebiutował w latach 20. Był jednym z pierwszych twórców kina eksperymentalnego. Po dojściu do władzy Adolfa Hitlera realizował filmy propagandowe. Umarł w 1941 roku w wyniku ran odniesionych podczas realizacji dokumentu o walce na rosyjskim froncie.

Filmografia

1921 Lichtspiel Opus 1. / Opus 1 (anim., kr.m.)

1921 Opus II (anim., kr.m.)

1924 Opus III (anim., kr.m.)

1927 Berlin: Symfonia wielkiego miasta / Berlin: Die Sinfonie der Grosstadt / Berlin: Symphony of a Great City (dok.)

1929 Melodie świata / Melodie der Welt / Melody of the World (dok., kr.m.)

stopka

barwa: kolor
Avengers: Koniec gry 
Anthony Russo, Joe Russo, USA 2019
Basia 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Basia 2 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Cała prawda o Szekspirze 
Kenneth Branagh, Wielka Brytania 2018
Dzika grusza 
Nuri Bilge Ceylan, Francja, Turcja 2018
Gloria Bell 
Sebastián Lelio, USA, Chile 2018
Green Book 
Peter Farelly, USA 2018
Kafarnaum 
Nadine Labaki, Liban, USA 2018
Niedobrani 
Jonathan Levine, USA 2019
Podwójne życie 
Olivier Assayas, Francja 2018
Porwanie Michela Houellebecqa 
Wydarzenia specjalne
Guillaume Nicloux, Francja 2014
Praziomek (dubbing) 
Chris Butler, Kanada, USA 2018
Schyłek dnia 
László Nemes, Węgry, Francja 2018
Słodki koniec dnia 
Jacek Borcuch, Polska 2019
Tolkien 
Dome Karukoski, USA 2018
Wszyscy wiedzą 
Asghar Farhadi, Hiszpania, Francja, Włochy 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.