wydarzenie
   
Akademia Kina Światowego (2018/2019): Berlin, symfonia wielkiego miasta; Człowiek z kamerą
Berlin: Die Sinfonie der Grosstadt; Czełowiek s kinoapparatom
13 lis
Akademia Kina Światowego (2018/2019)

Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 22 zł.

W świecie synestezji i symfonii miejskich

wykład: mgr Stanisław Abramik

Berlin, symfonia wielkiego miasta (Berlin, Symhonie einer Grosstadt), reż. Walter Ruttman, Niemcy 1927, 62 min

Na wpół abstrakcyjne kompozycje z okien, murów i torowisk. Tłumy ludzi, które przelewają się przez szerokie, słoneczne ulice. Zwierzęta spacerujące po wybiegach w zoo, manekiny i lalki spoglądające z witryn sklepów. Rozpędzone i smukłe maszyny: samochody, pociągi, tramwaje, samoloty. Krzyczące nagłówki gazet i eksplodujące na niebie fajerwerki. Mordercza praca, boskie zmęczenie, huczna zabawa. Te wszystkie obrazy i sceny tworzą kalejdoskop, w którym na pierwszy plan wysuwają się ruch oraz wielość kształtów. Z tego powodu film Waltera Ruttmanna bliski jest tzw. „kinu czystemu”. Stanowi on przy tym klasyczny przykład wielkomiejskiego dokumentu, podgatunku, który stanowił reakcję na coraz szybsze przemiany cywilizacyjne na początku ubiegłego wieku i którego największy rozkwit przypadł na przełom lat 20 i 30.

Piotr Mirski

Człowiek z kamerą (Czełowiek s kinoapparatom), reż. Dżiga Wiertow, ZSRR 1929, 65 min

Film mieszczący się w europejskim nurcie miejskich symfonii, a zarazem jeden z najwybitniejszych filmów kina niemego i klasyk radzieckiej kinematografii. Główne bohaterki filmu Wiertowa to Moskwa lat 20. oraz sama kamera, która goni za rytmem życia, penetruje pędzące pociągi i tramwaje, pokazuje pracę w fabryce i urzędach, zwyczajne dni zwyczajnych ludzi.

Człowiek z kamerą był manifestem Wiertowa. Kadry zmontowane ręką reżysera miały stworzyć prawdziwy obraz Miasta, które obok Masy i Maszyny było jednym z wyznaczników nowoczesnego, socjalistycznego życia. W sztuce tego czasu zmienny, nieregularny miejski ruch i rytm był kompozycyjnym wzorem. Wiertow wierzył, że precyzyjny, zdyscyplinowany, a jednocześnie dynamiczny, symultaniczny montaż pozwoli mu oddać ducha miejskości. Z kamerą wychodził na ulice. Filmował fabryki, urzędy, prywatne mieszkania. Ludzi - śpiących, pracujących, odpoczywających. Narodziny, śluby i pogrzeby. Wykorzystując techniczne możliwości kamery, w serii przeskoków, zbliżeń, zatrzymań, spowolnień ujawniał konstrukcję formy filmowej. Chciał wybudzić publiczność z percepcyjnego letargu, pokazać świat, jakiego jeszcze nie widziała - uchwycony obiektywnym okiem mechanizmu.

Informacje o reżyserze

Walter Ruttman

Przyszedł na świat w 1887 roku we Frankfurcie nad Menem. W młodości był malarzem, ale z czasem zwrócił się w stronę X muzy. Na początku nowej kariery pracował przy filmach Paula Wegenera i Lotte Reiniger. Zadebiutował w latach 20. Był jednym z pierwszych twórców kina eksperymentalnego. Po dojściu do władzy Adolfa Hitlera realizował filmy propagandowe. Umarł w 1941 roku w wyniku ran odniesionych podczas realizacji dokumentu o walce na rosyjskim froncie.

Filmografia

1921 Lichtspiel Opus 1. / Opus 1 (anim., kr.m.)

1921 Opus II (anim., kr.m.)

1924 Opus III (anim., kr.m.)

1927 Berlin: Symfonia wielkiego miasta / Berlin: Die Sinfonie der Grosstadt / Berlin: Symphony of a Great City (dok.)

1929 Melodie świata / Melodie der Welt / Melody of the World (dok., kr.m.)

stopka

barwa: kolor
Akademia Kina Światowego (2019/2020): Mad Max 
Akademia Kina Światowego (2019/2020)
George Miller
Baranek Shaun Film. Farmageddon 
Will Becher, Richard Phelan, Francja, USA, Wielka Brytania 2019
Basia 3 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski, Polska 2019
Boże Ciało 
Jan Komasa, Polska 2019
Ból i blask 
Pedro Almodóvar, Hiszpania 2019
Dni Filmowe LUX 2019: Bóg istnieje, a jej imię to Petrunia 
Dni Filmowe LUX 2019
Teona Strugar Mitevska, Macedonia, Belgia, Francja, Chorwacja, Słowenia 2019
Gordon i Paddy 
Linda Hamback, Szwecja 2017
Ikar. Legenda Mietka Kosza 
Maciej Pieprzyca, Polska 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Kino na bis: Zama 
Kino na bis
Lucrecia Martel, Argentyna, Brazylia, Hiszpania, Dominikana, Francja, Holandia, Meksyk, Szwajcaria, USA, Portugalia, Liban 2017
Legiony (seans dla szkoły) 
Dariusz Gajewski, Polska 2019
Niewidoczne życie sióstr Gusmão 
Karim Aïnouz, Brazylia 2019
(Nie)znajomi 
Tadeusz Śliwa, Polska 2019
Obywatel Jones 
Agnieszka Holland, Polska, Wielka Brytania, Ukraina 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Piłsudski (seans dla szkoły) 
Michał Rosa, Polska 2019
Portret kobiety w ogniu 
Céline Sciamma, Francja 2019
Rodzina Addamsów 
Greg Tiernan, Conrad Vernon, USA, Wielka Brytania, Kanada 2019
Ukryta gra 
Łukasz Kośmicki, Polska 2019
Van Gogh. U bram wieczności 
Julian Schnabel, Irlandia, Szwajcaria, Wielka Brytania, Francja, USA 2018
Wysoka dziewczyna 
Kantemir Bałagow, Rosja 2019
Czarownica 2 (polski dubbing) 
Joachim Rønning, USA 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.