film
MIASTOmovie: Florida Project
The Florida Project
reż. Sean Baker / USA 2017 / 115’
sekcja Ulica; wykład z cyklu „Wątki” Aleksandry Czupkiewicz i Łukasza Wojciechowskiego
Seanse - kup bilet:
30 wrz

Obsada

Willem Dafoe, Brooklynn Prince, Valeria Cotto, Bria Winaite

Opis filmu

Moonee (Brooklynn Prince) ma sześć lat i zawadiacki uśmiech, a dni spędza poza domem z paczką przyjaciół. Dom w ich przypadku oznacza Magic Castle, wściekle liliowy budynek z zewnątrz przypominający pałac z bajki. Ale w pokojach, które można wynająć na godziny, raczej nie spotka się księżniczki. Mieszkają tu za to rozmaici dziwacy, życiowi przegrani i ledwo zarabiające najniższą krajową sprzątaczki. Nie zważając na wszystko inne, Moonee, niczym odkrywca z przygodowej powieści, każdego dnia przemierza okolice i razem z kolegami odkrywa tajemnice niezwykłego miejsca, w których przyszło im żyć. Nieświadoma coraz bardziej ryzykownych kroków, jakie musi podejmować jej mama, Halley (Bria Vinaite), by opłacić pokój w motelu na kolejny tydzień, Moonee jest najszczęśliwszym dzieckiem na świecie. Całkiem, jakby czerpała energię z wychylającego się zza horyzontu pobliskiego Disneyland

wykład z cyklu „Wątki” Aleksandry Czupkiewicz i Łukasza Wojciechowskiego

Pod koniec lat 70-tych Bernard Tschumi opublikował manifest Manhattan Transcripts, w którym opisuje architekturę nie za pomocą rysunku architektonicznego, ale za pomocą projekcji doświadczeń użytkownika budynku. Tschumi obserwuje jak aktorzy-użytkownicy poruszają się w przestrzeni, zapisuje relacje pomiędzy wszystkimi elementami przestrzeni (użytkownik – przestrzeń, obiekt – przestrzeń, użytkownik – obiekt, przestrzeń – zdarzenie itd.). Zdaniem Tschumiego w architekturze nie chodzi jedynie o jakość przestrzeni czy jej formę, ale głównie o zdarzenie, akcję: there is no space without event, no architecture without programme.

Opowieść o ulicy poprzez analizę filmów jest w pewnym sensie kolejnym zobrazowaniem teorii Tschumiego. Ruchomy obraz pozwala uchwycić rzeczywisty wymiar przestrzeni. Reżyseria, sposób prowadzenia aktorów-użytkowników w przestrzeni, choć u niektórych reżyserów przejaskrawiony, uwypukla użytkowy aspekt architektury. Ulica jest tłem dla mnóstwa zdarzeń, w zasadzie nie ma takiej sytuacji, która nie mogłaby wydarzyć się na ulicy i nie ma osoby, która nie byłaby jej użytkownikiem. To ludzie i sytuacje budują ulicę – przestrzeń.

W „Nocy” Michelangelo Antonioniego ulica to krzyk nowoczesności. Jak pisze Mark Lamster w Architecture and Film już z pierwszych scen filmu dowiadujemy się, że architektura będzie czymś więcej niż tylko tłem. W największym wówczas wieżowcu w Europie, wieży Pirelli projektu Gio Pontiego odbija się cały Mediolan. Bohaterka filmu – Lidia wybiera się na spacer ulicami modernistycznego, mimo napotkania kilku przechodniów nie jest to spotkanie, ale deprymujący obraz samotnego społeczeństwa. W „Brooklyn Boogie” czy „Dymie” Paula Austera i Wayne’a Wanga brooklyński sklep tytoniowy prowadzony przez Auggiego Wrena to centrum wszechświata, w którym koncentruje się dzielnicowe życie. U Spike’a Lee ulica ma podobny charakter – krzyżujących się historii wielu osób, których suma rodzi napięcia. We „Florida Project” Seana Bakera ulicy praktycznie nie ma. Czy to nowa amerykańska rzeczywistość? Czy nas też czeka miasto bez ulicy?

Informacje o reżyserze

Sean Baker

Pochodzi z Summit w New Jersey. Studiował w Tisch School of the Arts na Uniwersytecie Nowojorskim. Swoje filmy prezentował na licznych festiwalach amerykańskich i międzynarodowych, m.in. na SXSW, Sundance i w Cannes. Jego poprzedni film, Mandarynka, został w całości nakręcony iPhone'em. Baker jest laureatem ponad 30 wyróżnień, m.in. Independent Spirit Award, a także nagród na festiwalach w Karlowych Warach czy Locarno.


Originally from Summit, New Jersey, Sean Baker studied at the Tisch School of the Arts at New York University. His films have been shown at numerous American and international festivals, including SXSW, Sundance and Cannes. His previous film, Tangerine, was filmed entirely with an iPhone. He has won more than 30 awards and distinctions, including an Independent Spirit Award, as well as awards at the festivals in Karlovy Vary and Locarno.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

2000 Four Letter Words

2004 Take Out (co-dir. Shih-Ching Tsou)

2008 Prince of Broadway

2012 Gwiazdeczka / Starlet

2015 Mandarynka / Tangerine

stopka

reżyseria: Sean Baker
obsada: Willem Dafoe, Brooklynn Prince, Valeria Cotto, Bria Winaite
polski dystrybutor: M2 Films
barwa: kolor
7 uczuć 
Marek Koterski, Polska 2018
Bohemian Rhapsody 
Dexter Fletcher, Bryan Singer, Wielka Brytania, USA 2018
Climax 
Gaspar Noé, Francja 2018
Gentleman z rewolwerem 
David Lowery, USA 2018
Jak pies z kotem 
Janusz Kondratiuk, Polska 2018
Jeszcze dzień życia (z polskimi napisami) 
Damian Nenow, Raúl de la Fuente, Polska, Hiszpania, Niemcy, Belgia, Węgry 2018
Jeszcze dzień życia (z polskim dubbingiem) 
Damian Nenow, Raúl de la Fuente, Polska, Hiszpania, Niemcy, Belgia, Węgry 2018
Kler 
Wojciech Smarzowski, Polska 2018
Nowe Horyzonty dla Seniora: Kamerdyner 
Nowe Horyzonty dla Seniora
Filip Bajon, Polska 2018
Pierwszy człowiek 
Damien Chazelle, USA 2018
Suspiria 
Luca Guadagnino, Włochy, USA  2018
Winni 
Gustav Möller, Dania 2018
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.