Zabijanie to paskudne i żmudne zajęcie. Ludzie szarpią się i kopią; kurczowo trzymają się nawet najmniejszej szansy na ocalenie. Są zaskakująco wytrzymali i trzeba ślepej determinacji, aby wreszcie pozbawić ich życia. Ponadto robią wokół siebie straszny bałagan. Szokujący film Krzysztofa Kieślowskiego, będący kinową wersją jednego z odcinków Dekalogu, opowiada o chłopaku, który po zamordowaniu taksówkarza zostaje skazany na karę śmierci. Oba rodzaje śmierci - ta zadana wbrew prawu i ta wymierzona w imię sprawiedliwości - jawią się tutaj jako tak samo barbarzyńskie i po prostu niemoralne. Tłem dla tej przypowieści jest Polska jak z sennego koszmaru. Kraj biednych blokowisk, szarych ulic i mrocznych urzędów. Miejsce, które zdaje się wypełniać żółtawa, toksyczna mgła.
Piotr Mirski
Żył w latach 1941-1996. Studiował na Wydziale Reżyserii PWSTiF w Łodzi. Początkowo specjalizował się w dokumentach, ale z czasem coraz chętniej zwracał się w stronę fikcji. Część jego wczesnych dokonań na tym polu - Spokój czy Amator - wpisała się w nurt Kina Moralnego Niepokoju. W późnym okresie swojej kariery Kieślowski pracował głównie nad szeroko zakrojonymi projektami: cyklem telewizyjnym Dekalog i trylogią Trzy kolory.
1977 Z punktu widzenia nocnego portiera / From a Night Porter's Point of View (dok., kr.m.)
1979 Amator / Camera Buff
1987 Krótki film o zabijaniu / A Short Film About Killing
1993 Trzy kolory: Niebieski / Trois couleurs: Bleu / Three Colors: Blue
1994 Trzy kolory: Czerwony / Trois couleurs: Rouge / Three Colors: Red