Akademie
 

Pożegnania reż. Wojciech Jerzy HasPożegnania reż. Wojciech Jerzy Has
Zagadnienia egzaminacyjne, semestr I

1.   „Kino zmienia obraz świata”. Kontekst kulturowy pierwszych filmów polskich.

Początki kinematografii na ziemiach polskich; formowanie polskiego przemysłu filmowego po roku 1918; najważniejsi producenci i twórcy kina niemego w Polsce; polska kinematografia lat 20. na tle kinematografii europejskich (m. in. niemieckiej i francuskiej).

2.  Popularne gatunki i cechy stylu kina międzywojennego.

Przełom dźwiękowy w polskim kinie; polskie kino historyczne; komedia (muzyczna) i melodramat - najpopularniejsze gatunki filmowe dwudziestolecia międzywojennego; cechy stylu polskiego kina lat 30.; system gwiazdorski w polskim kinie lat 30; filmowe adaptacje literatury; kino społecznie zaangażowane lat 30.; wybitni reżyserzy polskiego kina międzywojennego; problem kina artystycznego i awangardowego (SAF i START).

3.  Kino żydowskie, przykład Dybuka, filmy kręcone w jidisz.

4.  Kino tuż po wojnie: nowy model kinematografii, cechy stylu przedwojennego.

Film polski w czasie drugiej wojny światowej; odbudowa polskiej kinematografii po roku 1945; proces kinofikacji; Przedsiębiorstwo Państwowe „Film Polski”.

5.  Auschwitz i Zagłada: obraz w filmie na tle innych przekazów.

6.  Socrealizm: cechy stylu i wymagania doktryny.

Socrealizm w polskim kinie - ideologia, estetyka i narracja; nawiązania do kina przedwojennego; film produkcyjny; wprowadzenie kolorowej taśmy filmowej.

7.   Styl Wojciecha Jerzego Hasa na przykładzie Pożegnań.

8.  Odwilż w kinie: filmy „czarne”.

Rozliczenie z socrealizmem; wpływ włoskiego neorealizmu na polskie kino odwilżowe; Andrzej Munk – między filmem dokumentalnym a fabularnym; „czarna seria” polskiego dokumentu i jej wpływ na kino fabularne; związki Marka Hłaski z polską kinematografią; realizm społeczny i psychologiczny w kinie odwilżowym.

9.  Szkoła Polska: twórcy, filmy, tematy.

Początki Polskiej Szkoły Filmowej; różnorodność tematyczna i estetyczna filmów Szkoły Polskiej; adaptacje literatury w okresie Szkoły Polskiej.

10. Szkoła Polska jako rozrachunek z historią najnowszą: różnorodność postaw, nurtów i poetyk.

Druga wojna światowa, powstanie warszawskie; współpraca Jerzego Stefana Stawińskiego z Andrzejem Munkiem i Andrzejem Wajdą; historiozofia Andrzeja Wajdy.

11. Poetyka pierwszych filmów Andrzeja Wajdy.

Jerzy Wójcik (operator) i Józef Hen (scenarzysta) jako współtwórcy Polskiej Szkoły Filmowej; Zespół filmowy „Kadr”.

12. Charakterystyka wczesnej twórczości Andrzeja Munka.

13. Nowatorskie znamiona Ostatniego dnia lata i Pociągu.

Wpływ cenzury na twórców w okresie poodwilżowym; nowoczesność w kinie polskim końca lat 50.; nurt psychologiczny w obrębie Szkoły Polskiej; rola Jerzego Kawalerowicza w kształtowaniu Szkoły Polskiej.

Basia 3 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski, Polska 2019
Deerskin 
Quentin Dupieux, Francja 2019
Gorący temat 
Jay Roach, Kanada, USA 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Judy 
Rupert Goold, Wielka Brytania 2019
Kraina lodu 2 
Jennifer Lee, Chris Buck, USA 2019
Kraina miodu 
Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov, Macedonia 2019
Marona - psia opowieść (lektor) 
Anca Damian, Rumunia, Francja, Belgia 2019
Mayday 
Sam Akina, Polska 2019
Na noże 
Rian Johnson, USA 2019
Oficer i szpieg 
Roman Polański, Francja, Włochy 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Psy 3. W imię zasad 
Władysław Pasikowski, Polska 2020
Sokół z masłem orzechowym 
Tyler Nilson, Michael Schwartz, USA 2019
Tajni i fajni 
Nick Bruno, USA 2019
Tam gdzieś musi być niebo 
Elia Suleiman, Francja, Katar, Niemcy, Kanada, Turcja, Palestyna 2019
The Lighthouse 
Robert Eggers, USA, Kanada 2019
TOP 10: Parasite 
TOP 10 2019
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Wózkownia: Sokół z masłem orzechowym 
Wózkownia
Tyler Nilson, Michael Schwartz, USA 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.