1. „Kino zmienia obraz świata”. Kontekst kulturowy pierwszych filmów polskich.
Początki kinematografii na ziemiach polskich; formowanie polskiego przemysłu filmowego po roku 1918; najważniejsi producenci i twórcy kina niemego w Polsce; polska kinematografia lat 20. na tle kinematografii europejskich (m. in. niemieckiej i francuskiej).
2. Popularne gatunki i cechy stylu kina międzywojennego.
Przełom dźwiękowy w polskim kinie; polskie kino historyczne; komedia (muzyczna) i melodramat - najpopularniejsze gatunki filmowe dwudziestolecia międzywojennego; cechy stylu polskiego kina lat 30.; system gwiazdorski w polskim kinie lat 30; filmowe adaptacje literatury; kino społecznie zaangażowane lat 30.; wybitni reżyserzy polskiego kina międzywojennego; problem kina artystycznego i awangardowego (SAF i START).
3. Kino żydowskie, przykład Dybuka, filmy kręcone w jidisz.
4. Kino tuż po wojnie: nowy model kinematografii, cechy stylu przedwojennego.
Film polski w czasie drugiej wojny światowej; odbudowa polskiej kinematografii po roku 1945; proces kinofikacji; Przedsiębiorstwo Państwowe „Film Polski”.
5. Auschwitz i Zagłada: obraz w filmie na tle innych przekazów.
6. Socrealizm: cechy stylu i wymagania doktryny.
Socrealizm w polskim kinie - ideologia, estetyka i narracja; nawiązania do kina przedwojennego; film produkcyjny; wprowadzenie kolorowej taśmy filmowej.
7. Styl Wojciecha Jerzego Hasa na przykładzie Pożegnań.
8. Odwilż w kinie: filmy „czarne”.
Rozliczenie z socrealizmem; wpływ włoskiego neorealizmu na polskie kino odwilżowe; Andrzej Munk – między filmem dokumentalnym a fabularnym; „czarna seria” polskiego dokumentu i jej wpływ na kino fabularne; związki Marka Hłaski z polską kinematografią; realizm społeczny i psychologiczny w kinie odwilżowym.
9. Szkoła Polska: twórcy, filmy, tematy.
Początki Polskiej Szkoły Filmowej; różnorodność tematyczna i estetyczna filmów Szkoły Polskiej; adaptacje literatury w okresie Szkoły Polskiej.
10. Szkoła Polska jako rozrachunek z historią najnowszą: różnorodność postaw, nurtów i poetyk.
Druga wojna światowa, powstanie warszawskie; współpraca Jerzego Stefana Stawińskiego z Andrzejem Munkiem i Andrzejem Wajdą; historiozofia Andrzeja Wajdy.
11. Poetyka pierwszych filmów Andrzeja Wajdy.
Jerzy Wójcik (operator) i Józef Hen (scenarzysta) jako współtwórcy Polskiej Szkoły Filmowej; Zespół filmowy „Kadr”.
12. Charakterystyka wczesnej twórczości Andrzeja Munka.
13. Nowatorskie znamiona Ostatniego dnia lata i Pociągu.
Wpływ cenzury na twórców w okresie poodwilżowym; nowoczesność w kinie polskim końca lat 50.; nurt psychologiczny w obrębie Szkoły Polskiej; rola Jerzego Kawalerowicza w kształtowaniu Szkoły Polskiej.