repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Climax, reż. Gaspar Noé
Aktualności

Premiery tygodnia: "53 wojny", "Climax", "Donbas"...

19 paź

Od 19 października w Kinie Nowe Horyzonty

53 wojny
reż. Ewa Bukowska / Polska 2018 / 82’

Anka i Witek są kochającym się małżeństwem. On jest korespondentem wojennym, który większość roku spędza na wojnie. Ona nieustannie czeka, aż mąż wróci do domu. Anka stara się żyć normalnie, jednak niepewność o życie Witka coraz bardziej zatruwa jej rzeczywistość. Gdy on po raz kolejny wyjeżdża w rejony objęte wojną, ona zaczyna szykować się na najgorsze… 53 wojny to historia inspirowana prawdziwymi wydarzeniami.

Climax
reż. Gaspar Noé / Francja 2018 / 95’

Climax to hipnotyczny, odurzający, pulsujący energią i muzyką lat 90-tych film Gaspara Noé. Najnowsze dzieło reżysera LoveNieodwracalne i Wkraczając w pustkę stało się sensacją ostatniego festiwalu w Cannes, gdzie okrzyknięto je szatańską wersją Step Up.

Inspirowana autentycznymi wydarzeniami opowieść o grupie tancerzy, którzy w pewną zimową noc spotykają się w opuszczonej szkole na odludziu. Taneczna próba w rytm przebojów Daft Punk, Apex Twin i Soft Cell szybko zamienia się w pełną seksualnego napięcia imprezę. Gdy wychodzi na jaw, że domowej roboty sangrię ktoś doprawił narkotykami, dzika zabawa w zamkniętym budynku przeradza się w ekstremalny, psychodeliczny trip.

Na planie swojego najnowszego projektu reżyser sam stanął za kamerą, a do choreograficznych fajerwerków zatrudnił profesjonalnych tancerzy. W obsadzie znalazła się Sofia Boutella, tancerka i aktorka (Atomic Blonde), a także francuski DJ Kiddy Smile. Na ścieżkę dźwiękową do Climaxu, obok przebojów elektro z lat 90-tych, trafił również – skomponowany specjalnie na potrzeby filmu – utwór Sangria Thomasa Bangaltera z Daft Punk.

Gaspar Noé w wizualnie porywający sposób pokazuje, do czego zdolni są ludzie, gdy zbiorowo puszczają im hamulce i budzą się wewnętrzne demony. Wybierz się na najbardziej szaloną imprezę tej jesieni, zanurz w tanecznym piekle – i spróbuj przeżyć Climax.

Donbas
reż. Siergiej Łoźnica / Niemcy, Ukraina, Francja, Holandia, Rumunia 2018 / 110’

Siergiej Łoźnica (ŁagodnaWe mgleSzczęście ty moje) w najnowszym fabularnym filmie Donbas w hipnotycznym, pełnym groteski stylu, zabiera nas w podróż przez kolejne kręgi piekła wojny hybrydowej we wschodniej Ukrainie. Film został nagrodzony za najlepszą reżyserię w sekcji Un Certain Regard 71. Cannes. Noworosja – państwo-widmo, rządzone przez watażków, istniejące tylko dzięki wsparciu mitycznej matki – Rosji. Tu propaganda uchodzi za prawdę, wojna za pokój, a nienawiść deklarowana jest jako miłość. Łoźnica zrobił film na wskroś nowoczesny. Odwołuje się do tego, jak dziś postrzegamy świat - często pokawałkowany na dziesiątki filmików, które scrollujemy z rosnącą obojętnością. Film, podzielony na 13 segmentów, będący galerią osobliwych postaci, zmierza ku szokującemu finałowi. Donbasuhonorowanego Nagrodą Smok Smoków Krakowskiego Festiwalu Filmowego Siergieja Łoźnicy to opowieść o współczesnym człowieczeństwie i cywilizacji w dobie post-prawdy i fake-newsów, o każdym z nas.

Jak pies z kotem
reż. Janusz Kondratiuk / Polska 2018 / 95’

Wielki powrót Janusza Kondratiuka. Twórca słynnych Dziewczyn do wzięcia raz jeszcze łączy elementy fikcji i dokumentu, by przedstawić groteskową wizję rzeczywistości. Przy okazji nadaje swojemu filmowi ton głęboko osobisty. Jak pies z kotem to opowieść o skomplikowanej relacji reżysera (w tej roli Robert Więckiewicz) z bratem Andrzejem (Olgierd Łukaszewicz), twórcą kultowej Hydrozagadki. Daleka od ideału braterska więź ulega zacieśnieniu, gdy Andrzej zapada na ciężką chorobę. Obaj mężczyźni na przemian okazują sobie czułość i toną we wzajemnych pretensjach. Ważną rolę w życiu bohaterów odgrywają ich partnerki - coraz bardziej zdezorientowana całą sytuacją żona Janusza - Beata (Bożena Stachura) i muza Andrzeja, pogrążona w rozpaczy Iga (Aleksandra Konieczna). Nieporozumienia pomiędzy bohaterami stanowią źródło napięć, ale i pierwszorzędnego humoru. W efekcie powstał bodaj najbardziej uczciwy polski film o przemijaniu od czasu pamiętnych 33 scen z życia Małgorzaty Szumowskiej.

Pierwszy człowiek
reż. Damien Chazelle / USA 2018 / 141’

Nowy film Damiena Chazelle'a, reżysera słynnych filmów Whiplash i La La Land. Sceny z życia astronauty Neila Armstronga (Ryan Gosling) i jego legendarnej misji kosmicznej, dzięki której jako pierwszy człowiek stanął na Księżycu.

Z perspektywy Paryża
reż. Jean-Paul Civeyrac / Francja 2018 / 137’

Oglądając Z perspektywy Paryża, można odnieść wrażenie, że francuska nowa fala jeszcze nie odpłynęła. Młodzi bohaterowie fabuły Jeana-Paula Civeyraca przeżywają te same egzystencjalne rozterki i uczuciowe dylematy, które przed pół wieku były udziałem Antoine'a Doinela. Reżyser jednak nie zadowala się rolą epigona Godarda i Truffauta. Choć Civeyrac stawia na świadomie staroświeckie, czarno-białe zdjęcia, jednocześnie podejmuje na wskroś współczesne tematy. Bohaterowie, ambitni studenci paryskiej szkoły filmowej, zawzięcie dyskutują o równouprawnieniu kobiet i mężczyzn, a także o innych aspektach bieżącej polityki. Przede wszystkim jednak mówią o własnych poglądów na sztukę filmową (już w pierwszej scenie jesteśmy świadkami kłótni o ocenę dorobku Paola Sorrentina). Temperatura i charakter wszystkich tych rozmów nie pozostawia wątpliwości, że Z perspektywy… to klasyczny film o dojrzewaniu, którego bohaterowie pragną lepiej poznać samych siebie. Civeyrac zaszczepia wśród widzów krzepiące przekonanie, że cel ten można osiągnąć za pomocą kina.

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!