28 września 2018
MIASTOmovie 6: Ulica

26 - 30 września w Kinie Nowe Horyzonty 

MIASTOmovie w roku 2018 dedykowaliśmy ulicy. Historia miast to również dzieje ulic. Od zarania wszystkie organizmy miejskie opierały funkcję komunikacyjną właśnie o nie. Nawet jeśli są to kanały, jak w Wenecji, funkcja pozostaje niezmieniona. Zarówno wąskie średniowieczne uliczki, jak i szerokie trakty z tamtych czasów ułatwiały rozprzestrzenianie informacji. Ludzie nie tylko przemieszczali się po ulicach, ale też komunikowali się na nich między sobą. Miejskie zbiorowości spędzały całe dnie na ulicach, szczególnie, że pod własną strzechą brakowało często luksusów.

Ceny biletów: 17 zł (normalny), 15 zł (ulgowy), 14 zł (w pakiecie 5+)
(do biletu 5+ nie wlicza się pokazu zapowiadającego festiwal)

W programie:

 

28 września, piątek

godz. 18.00 Konkurs: Miasto słońca
reż. Rafi Oneli, Gruzja, Holandia, USA, Katar 2017, 104'

godz. 20.00 Konkurs: Do kogo należy miasto?
reż. Hans-Christian Post, Niemcy 2017, 54'

spotkanie z reżyserem

 

29 września, sobota

godz. 15.00 Ulica: Brasilia. Projekt utopia
reż. Bart Simpson, Kanada 2017, 88'

wykład Michała Wiśniewskiego

godz. 18.00 Konkurs: Duch Bauhausu
reż. Niels Bolbrinker, Thomas Tielsch, Niemcy 2018, 95'

godz. 20.00 Konkurs: Wywłaszczenie. Wielki przekręt mieszkaniowy
reż. Paul Sng, Wielka Brytania 2018, 82'

dyskusja

 

30 września, niedziela

godz. 16.00 Ulica: Florida Project
reż. Sean Baker, USA 2017, 115'

wykład Aleksandry Czupkiewicz i Łukasza Wojciechowskiego

godz. 19.00 wręczenie nagród festiwalu oraz projekcja filmu
Echa Stambułu
reż. Giulia Frati, Kanada, Francja, Turcja 2016, 100'

 

Jane Jacobs na otwarcie książki Śmierć i życie wielkich miast Ameryki (co przywołuje Paweł Kubicki w tekście "O ulicy miejskiej" z tomu Miasto na plus. Eseje o polskich przestrzeniach miejskich) pisze: "Miejskie ulice służą wielu innym celom niż tylko obsłudze ruchu pojazdów, a chodnik - część ulicy przeznaczona dla pieszych - służy wielu innym celom niż tylko obsłudze ruchu pieszego. Te inne cele związane są z przepływem ludzi i samochodów, lecz wcale się do niego nie ograniczają, odgrywając w odpowiednim funkcjonowaniu miast nie mniejszą rolę niż ruch drogowy". Przez wieki na ulicach tworzyła się przestrzeń publiczna, rodzaj agory, centrum wymiany myśli i informacji, dzięki której rozwijała się tożsamość lokalna i społeczna przynależność mieszkańców. Społeczno-kulturowa funkcja ulicy znajdowała świetne zastosowanie na miejskich bulwarach czy szerokich alejach służących do spacerów i spotkań.

Załamanie tych tradycji i radykalną zmianę funkcji ulicy w mieście przyniósł wiek XX. Epoka motoryzacji zdołała podporządkować ulice celom komunikacji samochodowej. Przebudowy i rozbudowy miejskich arterii odbywały się pod dyktando "doktryny przepustowości". Z czym nieodłącznie związana była popularność funkcjonalistycznych idei modernizmu, podziału miasta na dedykowane strefy. Nasze miejskie organizmy zaczęły służyć głównie łatwemu transportowi z miejsca na miejsce ludzi w wielkich żelaznych maszynach. Trwające blisko dwie dekady najnowsze stulecie okazuje się nieść renesans bardziej różnorodnego myślenia o roli ulic w mieście. Chcą z nich na nowo i w pełni korzystać rowerzyści, piesi, nawet zwierzęta. Marzymy, aby przebywać na ulicach w większym wymiarze. We współczesnej refleksji nad miastem pojawiła się narracja Walki o ulice, jak w tytule książki Janette Sadik-Khan, której podtytuł brzmi zresztą Jak odzyskać miasto dla ludzi?. Flaneurzy ery cyfrowej spacerują z upodobaniem po śródmiejskich bulwarach, dokumentując smartfonami uliczne emocje czy szukając wirtualnych trofeów ukrytych w zaułkach. Galerie handlowe zaczynają powoli tracić ludzką przychylność na rzecz ulic handlowych.

Jak to zwykle bywa przy miejskich rewolucjach, Polska nie idzie pierwsza w awangardzie zmiany, oddając pole Nowemu Jorkowi, Kopenhadze czy Bogocie. Jednak również w naszym kraju przedziera się myśl o powrocie do miasta w ludzkiej skali, którego reprezentantem są m.in. pieszy i rowerzysta.

Truizmem będzie przypomnienie, że wszelkie idee z zewnątrz należy adaptować rozsądnie, z uwzględnieniem lokalnej specyfiki, historycznych uwarunkowań, stylów życia, a nawet zasobności portfela mieszkańców. Mamy wielką nadzieję, że szósta odsłona MIASTOmovie: Ulica stanie się jednym z kamyczków, które pomogą wytworzyć "miasto szczęśliwsze", parafrazując modnego Charlesa Montgomery'ego. Miasto bardziej różnorodne, znów atrakcyjne i przyciągające, w którym ludzie częściej przebywają ze sobą, korzystając z wspólnych przestrzeni publicznych.

Nasza impreza to w pierwszej kolejności arena prezentacji filmów, głównie dokumentalnych, ale od początku traktujemy kino jako punkt wyjścia do rozmowy i refleksji o mieście. Przygotowaliśmy dedykowaną sekcję tematyczną, która wespół z zainaugurowanym w tym roku konkursem na najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny o architekturze i mieście stanowi kinowy kręgosłup MIASTOmovie. Jednak same pokazy to zaledwie część naszego festiwalu. Filmowi "Czekając na Barcelonę" towarzyszyć będzie dyskusja o mniej znanych wcieleniach stolicy Katalonii z udziałem reżysera i reportażystki Aleksandry Lipczak (Ludzie z placu słońca). Projekcji filmu "Obywatelka Jane. Walka o miasto" towarzyszyć będzie debata o odzyskiwaniu Wrocławia dla pieszych, do której pretekst dadzą nam książki Wielkie, małe plany Jane Jacobs (wyd. Centrum Architektury) i Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi? Janette Sadik-Khan, w której udział wezmą m.in. Grzegorz Piątek z Centrum Architektury oraz Tomasz Stefanicki, oficer pieszy w Urzędzie Miejskim Wrocławia. Prezentacja dokumentu o codziennym życiu mieszkańców stolicy Brazylii "Brasilia. Projekt utopia" zostanie wsparta opowieścią historyka sztuki Michała Wiśniewskiego o krakowskiej Nowej Hucie. Kompleksowe założenie z okresu socrealizmu do pewnego stopnia budzi skojarzenia z nowym typem miejskości, jaki przyniosła modernistyczna metropolia brazylijska. "Florida Project" doczeka się wykładowego komentarza architektów Aleksandry Czupkiewicz i Łukasza Wojciechowskiego, którzy pokażą, jak kształtuje się chaotyczna przestrzeń przedstawiona na ekranie w filmie Seana Bakera, w zasadzie pozbawiona ulic, jakie znamy.

7 uczuć 
Marek Koterski, Polska 2018
Bohemian Rhapsody 
Dexter Fletcher, Bryan Singer, Wielka Brytania, USA 2018
Climax 
Gaspar Noé, Francja 2018
Donbas 
Siergiej Łoźnica, Niemcy, Ukraina, Francja, Holandia, Rumunia 2018
Jeszcze dzień życia (z polskimi napisami) 
Damian Nenow, Raúl de la Fuente, Polska, Hiszpania, Niemcy, Belgia, Węgry 2018
Kler 
Wojciech Smarzowski, Polska 2018
Suspiria 
Luca Guadagnino, Włochy, USA  2018
Touch Me Not 
Adina Pintilie, Rumunia, Niemcy, Czechy, Bułgaria, Francja  2018
Tydzień Filmu Niemieckiego: 3 dni w Quiberon 
Tydzień Filmu Niemieckiego 2018
Emily Atef, Niemcy 2018
Utøya, 22 lipca 
Erik Poppe, Norwegia 2018
Wdowy 
Steve McQueen, Wielka Brytania, USA 2018
Winni 
Gustav Möller, Dania 2018
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.