Wydarzenia
 

Majdan. Rewolucja godności reż. Siergiej ŁoźnicaMajdan. Rewolucja godności reż. Siergiej Łoźnica
Kino ukraińskie

2 - 29 kwietnia 2016

sala 4, Kino Nowe Horyzonty

polskie napisy 

wstęp wolny

 

wejściówki dostępne w kasach kina na 5 dni przed każdym seansem

W ramach kwietniowego Miesiąca Lwowskiego we Wrocławiu zapraszamy do Kina Nowe Horyzonty na projekcje filmów ukraińskich. W programie znalazły się cenione przykłady kinematografii ukraińskiej: zarówno pełnometrażowe produkcje kinowe, jak i filmy dokumentalne oraz kino artystyczne. Pokazy, połączone z prelekcjami i spotkaniami z twórcami, będą próbą wyłonienia kanonu kina ukraińskiego, stworzenia drogowskazu: jakie filmy obejrzeć, by poznać i zrozumieć Ukrainę. Oprócz współczesnego kina w programie znalazło się miejsce i dla takich klasyków jak Jurij Ilienko czy Siergiej Paradżanow.

wstęp wolny

 

wejściówki dostępne w kasach kina na 5 dni przed każdym seansem

 

W programie przeglądu:

 

2 kwietnia, sobota, godz. 20.00

Gracz
reż. Ołeh Sencow, Ukraina 2011, 92'

prelekcja (wideo): Dariusz Jabłoński z Polskiej Akademii Filmowej, organizator akcji poparcia dla więzionego Ołeha Sencowa

 

3 kwietnia, niedziela, godz. 20.00

Żywy ogień 
reż. Ostap Kostiuk, Ukraina 2013, 77' 

występ zespołu Hycz Orkiestra
prelekcja: Ostap Kosiuk, reżyser

 

6 kwietnia, środa, godz. 20.00

Frajerzy. Arabeska (zestaw filmów krótkometrażowych)
Ukraina 2011, 90'

 

7 kwietnia, czwartek, godz. 20.00

Zielona kurtka
reż. Wołodymyr Tychyj, Ukraina 2013, 100'

prelekcja: Wołodymyr Tychyj, reżyser

 

8 kwietnia, piątek, godz. 20.00

Goodbye, Ukraino! (zestaw filmów krótkometrażowych) 
Ukraina 2011, 90'

prelekcja: Wołodymyr Tychyj, reżyser

 

9 kwietnia, sobota, godz. 20.00

Jeńcy 
reż. Wołodymyr Tychyj, Ukraina 2016, 129'

(wykład Wołodymyra Tychyja został odwołany z powodu choroby reżysera)

 

10 kwietnia, niedziela, godz. 20.00

Wagricz i czarny kwadrat 
reż. Andrij Zahdańskyj, Ukraina 2015, 81'

prelekcja: Elżbieta Tyszkowska-Kasprzak

 

13 kwietnia, środa, godz. 20.00

Chajtarma 
reż. Achtem Sejtablajew, Ukraina 2013, 90'

 

14 kwietnia, czwartek, godz. 20.00

Zagubiony list 
reż. Borys Iwczenko, Ukraina 1972, 79'

 

15 kwietnia, piątek, godz. 20.00

Zestaw festiwalowych filmów krótkometrażowych
Ukraina, 94'

 

16 kwietnia, sobota, godz. 20.00

Plemię
reż. Myrosław Słaboszpyćkyj, Ukraina 2014, 132'

 

17 kwietnia, niedziela, godz. 20.00 

Lot złotej muszki 
reż. Iwan Krawczyszyn, Ukraina 2015, 140'

spotkanie z Iwanem Krawczyszynem, reżyserem

 

20 kwietnia, środa, godz. 20.00

Studnia dla spragnionych 
reż. Jurij Ilienko, Ukraina 1965, 73'

 

21 kwietnia, czwartek, godz. 20.00

Dwie sroki za ogon 
reż. Wiktor Iwanow, Ukraina 1961, 77'

 

22 kwietnia, piątek, godz. 20.00

Bracia. Ostatnia spowiedź
reż. Wiktoria Trofimenko, Ukraina 2013, 120'

spotkanie z Natalią Połowynką, aktorką

 

23 kwietnia, sobota, godz. 20.00

Przewodnik 
reż. Ołeś Sanin, Ukraina 2014, 124'

 

24 kwietnia, niedziela, godz. 20.00

Rosyjski dzięcioł 
reż. Chad Garcia, Ukraina 2015, 82'

 

27 kwietnia, środa, godz. 20.00

Cienie zapomnianych przodków 
reż. Siergiej Paradżanow, Ukraina 1964, 96'

prelekcja: Joanna Żak

 

28 kwietnia, czwartek, godz. 20.00

Entuzjazm. Symfonia Donbasu 
reż. Dżiga Wiertow, Ukraina 1931, 67'

 

29 kwietnia, piątek, godz. 20.00

Majdan. Rewolucja godności 
reż. Siergiej Łoźnica, Ukraina 2014, 130'

 

Kino ukraińskie: w poszukiwaniu tożsamości

Kino ukraińskie pod wieloma względami jest zjawiskiem paradoksalnym. To jedna z niewielu kinematografii narodowych starszych od państwa, w którym powstaje. Historia ukraińskiej kinematografii sięga bowiem do okresu radzieckiego.

Tu pojawia się kolejny paradoks - jak wyodrębnić kino radzieckiej Ukrainy z reszty kina radzieckiego? Z jednej strony na Ukrainie już w epoce kina niemego za sprawą Aleksandra Dowżenki powstaje unikatowy styl: liryczny, poetycki, zainteresowany wsią. Ale z drugiej - jak zaklasyfikować tworzącego na Ukrainie Dżigę Wiertowa? Jego awangardowe kino, choć niezainteresowane lokalną specyfiką, pozostawiło najbardziej pamiętne portrety ukraińskiego miasta (Człowiek z kamerą) czy świata przemysłu (Entuzjazm. Symfonia Donbasu).

Pretensje kinematografii ukraińskiej do niezależności zdławił stalinizm. W epoce rozwinęła ona dawny poetycki idiom. Tacy twórcy jak Jurij Ilienko (Studia dla spragnionych) czy Siergiej Paradżanow (Cienie zapomnianych przodków) wrócili do wizji wiejskiej Ukrainy, stanowiącej scenerię dla historii odnoszących się do najbardziej pierwotnych, mitycznych motywów. Ich kino wypowiadało się za pomocą wyestetyzowanych obrazów i długich, kontemplacyjnych ujęć. Szukając ukraińskiej odrębności w estetyce, nurt ten nie mógł z oczywistych powodów podjąć tematu najbardziej traumatycznych doświadczeń z najnowszej ukraińskiej historii.

Te możliwości otwierają się przed kinem ukraińskim po roku 1991. Ołeś Janczuk kręci epicki fresk Głód '33 o wywołanej przez stalinowską kolektywizację klęsce głodu na Ukrainie. Z kolei Ilienko realizuje film o hetmanie Mazepie - siedemnastowiecznym ukraińskim polityku przedstawionym jako przywódca walczący o wyzwolenie Ukrainy spod wpływu zarówno Polski, jak i Rosji. Kino szukało tożsamości dla siebie i nowego państwa, a przy tym - znów paradoks! - niepodległość oznaczała dla niego największy w historii kryzys, załamanie dotychczasowych sposobów finansowania i organizowania produkcji.

W ostatnich latach kino ukraińskie wraca do międzynarodowego obiegu festiwalowego. Wykształciło kilku wyraźnych autorów o globalnej marce. Paradoksalnie dzieje się to w momencie, gdy ukraińskie państwo za sprawą rosyjskiej agresji wkracza w najgłębszy po 1991 roku kryzys polityczny.

Jakie jest to nowe kino ukraińskie? Bardzo różne. Ołeś Sanin (Przewodnik), opowiadając o destrukcji tradycyjnej kultury wiejskiej w okresie wielkiego głodu, nawiązuje do tradycji realizmu poetyckiego Ilienki. Gracz Ołeha Sencowa - portret gracza komputerowego marzącego o międzynarodowej sławie - wpisuje się w trendy światowe. Sencowa dopadła jednak ukraińska historia: po aresztowaniu na Krymie pod zarzutem "planów terrorystycznych" odsiaduje wyrok w rosyjskim łagrze. Na festiwalach mocną pozycję zajęło także Plemię Mirosława Słaboszpyćkiego - przejmujący obraz szkoły z internatem dla głuchoniemych, dający się czytać jako metafora poradzieckiej kondycji.

Siergiej Łoźnica, obywatel Ukrainy, urodzony na Białorusi, a mieszkający w Berlinie, zyskał sławę jako jeden z najbardziej oryginalnych dokumentalistów portretujących poradziecką przestrzeń. Jego Majdan. Rewolucja godności jest ciekawym spojrzeniem na kulisy wydarzenia, stanowiącego fundament tożsamości współczesnej Ukrainy. Ten film zamyka przegląd, otwierając refleksję nad tym, gdzie dziś znajduje się Ukraina i jak sytuuje się wobec tego jej kino.

Jakub Majmurek

Nasze najlepsze wesele 
Olivier Nakache, Éric Toledano, Francja, Kanada, Belgia 2018
Wiosna Filmów: Utoya - 22 lipca 
Wiosna Filmów 2018
Erik Poppe, Norwegia 2017
Zimowi bracia 
Hlynur Pálmason, Dania 2017
120 uderzeń serca 
Robin Campillo, Francja 2017
Basia 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Ella i John 
Paolo Virzì, Włochy, Francja 2017
Kaczki z gęsiej paczki 
Christopher Jenkins, Chiny, USA 2018
Lato 1993 
Carla Simón, Hiszpania 2017
Made in Italy 
Luciano Ligabue, Włochy 2018
Nie jestem czarownicą 
Rungano Nyoni, Wielka Brytania, Francja 2017
Nigdy cię tu nie było 
Lynne Ramsay, Wielka Brytania, Francja, USA 2017
Piotruś Królik 
Will Gluck, Australia, USA, Wielka Brytania 2018
Po latach 
Annarita Zambrano, Francja 2017
Prawdziwa historia 
Roman Polański, Francja, Polska, Belgia 2017
Superagentka 
Karla von Bengtson, Dania 2017
Tully 
Jason Reitman, USA 2018
Wyspa psów 
Wes Anderson, Niemcy, USA 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.