Mija 9 lat od kiedy Jesse i Celine spotkali się w Paryżu. Ich relacja z etapu projekcji, jak mogłoby wyglądać ich życie, przeszła w etap analizowania, jak wyglądało faktycznie. Krytycy rozpisywali się o znaczeniu osadzenia akcji w Grecji, gdzie czas mimowolnie staje się bohaterem. Ale upływ czasu odgrywałby tu kluczową rolę niezależnie od miejsca. Żeby mieć jego świadomość, wystarczy spojrzeć na Delpy i Hawke'a – jak zmienili się od kiedy grali w pierwszej części. Trylogia fenomenalnie uchwyciła dynamikę zmiany podejścia do relacji wraz z wiekiem. Gdyby, spotykając się w Wiedniu, bohaterowie mieli na koncie jedno małżeństwo przypominające „prowadzenie żłobka z osobą, z którą miało się kiedyś kilka randek” i kilka związków, po których „iluzje odchodzą w odstawkę i bierzesz, co jest” (Celine), nie zrezygnowaliby z siebie tak łatwo.
Urodzony w Houston w Teksasie. Wszechstronny reżyser i scenarzysta, jeden z najważniejszych twórców współczesnego amerykańskiego kina niezależnego. Uznanie i popularność przyniósł mu Slacker z 1991 roku - dryfujący od postaci do postaci portret znudzonej młodzieży. Zainteresowanie Linklatera skutkami upływającego czasu najlepiej oddają jego rozciągnięte na kilkanaście lat przedsięwzięcia: trylogia zaczynająca się od Przed wschodem słońca oraz Boyhood, którego bohaterowie dorastają wraz z odgrywającymi ich role aktorami. Choć Linklaterowi przyczepia się czasem łatkę prostodusznego humanisty, jest on jednym z najciekawszych eksperymentatorów amerykańskiego kina, łączącym wyrafinowane koncepty narracyjne z klarownością i prostotą opowieści.
1988 It's Impossible to Learn to Plow by Reading Books
1991 Slacker
1993 Uczniowska balanga / Dazed and Confused
1995 Przed wschodem słońca / Before Sunrise
2001 Życie świadome / Waking Life
2004 Przed zachodem słońca / Before Sunset
2006 Fast Food Nation
2008 Ja i Orson Welles / Me and Orson Welles
2011 Bernie
2013 Przed północą / Before Midnight
2014 Boyhood