Z pozoru wszystko ich dzieli – pochodzą z różnych środowisk, wyznają inne wartości, różni ich doświadczenie życiowe. Witek (Marian Dziędziel) to owdowiały kierowca, który przejechał w życiu tysiące kilometrów, ale nie zobaczył jeszcze nic poza rodzinnym Śląskiem. Barbara (Ewa Wiśniewska), nauczycielka muzyki, nie może pozbierać się po utracie bliskiej osoby – znanego malarza, z którym spędziła najpiękniejsze lata swojego życia. Pragnąc spełnić ostatnie życzenie partnera i rozsypać jego prochy nad morzem, w miejscu ich pierwszego spotkania, kobieta zwraca się o pomoc do Witka. W trakcie obfitującej w zaskakujące odkrycia podróży na drugi koniec Polski, dwie zagubione dusze połączy przyjaźń, która pozwoli przezwyciężyć najgłębsze różnice.
Historia opowiedziana w „Piątej porze roku” nieustannie czymś zaskakuje, a opowiedziana jest z ciepłem, lecz bez przesłodzenia, i sympatią dla bohaterów, nie tuszującą wszakże ich ludzkich słabości. Dialogi są „życiowe”, a przy tym – kiedy trzeba – nie pozbawione humoru. Co jednak najistotniejsze, filmowym postaciom nie brakuje emocji. Bez nich na ekranie nie „zaiskrzy”. Do tego, żeby „zaiskrzyło”, potrzeba wspaniałych aktorów, bo to oni kończą rozpoczęty w scenariuszu proces wyposażania bohaterów w emocje, które przekazują widzom. „Piąta pora roku” jest koncertem gry aktorskiej, przede wszystkim Wiśniewskiej i Dziędziela, choć także praktycznie wszystkich odtwórców ról drugoplanowych, z brawurowym, acz nie szarżującym Andrzejem Grabowskim na czele.
Andrzej Bukowiecki, portalfilmowy.pl
Jerzy Domaradzki urodził się w 1943 roku we Lwowie. Ukończył wydział operatorski a następnie reżyserię w PWSFTviT w Łodzi. Pierwsze kroki stawiał jako drugi reżyser u boku Janusza Morgensterna (Trzeba zabić tą miłość) i Andrzeja Wajdy (Ziemia obiecana). Zadebiutował nowelą Romans w zbiorowym filmie Obrazki z życia. W 1976 roku, wspólnie z Agnieszką Holland i Pawłem Kędzierskim nakręcił Zdjęcia próbne. Jego odważny portret epoki stalinowskiej, Wielki bieg (1981), został wyróżniony na wielu międzynarodowych festiwalach (m.in. w Moskwie i Montrealu). Od 1989 reżyser przebywa w Australii, gdzie zrealizował, m.in. Struck by Lightning (1990) i Historię Liliany (1996).
Wybrana filmografia:
1976 Długa noc poślubna
1976 Zdjęcia próbne
1978 Bestia
1980 Laureat
1981 Wielki Bieg
1983 Planeta Krawiec
1984 Trzy Młyny
1986 Legend of the White Horse
1987 Łuk Erosa
1995 Historia Liliany / Lilian's story
1997 Grać do góry nogami / to Play Upside Down (dok.)
1997 Papieska Akademia Nauk Społecznych (dok.)
1998 Szlachetny dzikus / The Noble Barbarian
2005 Tablice (nowela w filmie Solidarność, Solidarność)
2006 Co ja tutaj robię...