repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 15 listopada 2012.

Mistrz

The Master

reż. Paul Thomas Anderson

czas: 137’
produkcja: USA 2012
obsada: Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Laura Dern, Jesse Plemons
język: english
nagrody: 69. Festiwal Filmowy w Wenecji/ 69. Venice Film Festiwal: Nagroda FIPRESCI/ FIPRESCI Prize - Paul Thomas Anderson, Srebrny Lew Dla Najlepszego Reżysera/ Silver Lion for Best Director, Coppa Volpi dla Najlepszego Aktora/ Best Actor Joaquin Phoenix Philip Seymour Hoffman
scenariusz: Paul Thomas Anderson
zdjęcia: Mihai Malaimare Jr.
montaż: Leslie Jones, Peter McNulty
muzyka: Jonny Greenwood
producent: Paul Thomas Anderson, Megan Ellison, Daniel Lupi, JoAnne Sellar
produkcja: Weinstein Company, Ghoulardi Film Company, Annapurna Pictures
właściciel praw: Gutek Film

„Film o korzeniach scentologii” - szumiały nagłówki gazet. Ale Mistrz, którym po pięciu latach milczenia powraca Paul Thomas Anderson, traktuje nie tylko o wewnętrznych zależnościach grupy wyznawców nauk charyzmatycznego guru. Rysuje także przepojony nostalgią, ale krytyczny obraz zagubienia, które znaczyło Amerykańską rzeczywistość w pierwszych latach po drugiej wojnie światowej.

 

Freddie Quell, zniszczony wojenna traumą marynarz-alkoholik i Lancaster Dodd, duchowy mistrz Sprawy, sekty, która przygarnia zdezorientowanego mężczyznę pod swoje skrzydła. Fascynująca ewolucja relacji tych postaci stanowi główną narracyjną oś filmu. A niezwykle intensywna, zniuansowana ekranowa interakcja dawno niewidzianego Joaquina Phoenixa i jak zawsze doskonałego Philipa Seymoura Hoffmana wprawia widza w drżenie.

 

 

Paul Thomas Anderson

Jeden z najbardziej oryginalnych amerykańskich twórców, reżyser i scenarzysta. Znawca i wielbiciel kina i kinowej tradycji i techniki. Urodzony w 1970 roku twórca dorastał pod Los Angeles, w podmiejskiej San Fernando Valley. Bliskość Hollywood sprawiała, że okolica pełna była zarówno aspirujących aktorów, jak i tych, którzy dawno stracili nadzieję na sukces. To doświadczenie silnie wpłynęło na jego karierę – to w tej okolicy rozgrywa się kilka jego dzieł. Przez dwa dni studiował na NYU, po czym zdecydował się wycofać czesne, a za zdobyte w ten sposób fundusze zrealizował krótki film. Zanim zadebiutował w pełnym metrażu, zjadł zęby asystując na niezliczonych planach reklam i wideoklipów.

Anderson to uważny obserwator Amerykańskich suburbii. Jego bohaterowie to często samotnicy i outsiderzy, których prywatne historie twórca konfrontuje ze społeczeństwem, jego schematami i wymogami. Potrafi z maestrią sięgać do przepastnej filmowej rekwizytorni, najbardziej ograne zabiegi czyniąc swieżymi i innowacyjnymi. Każde jego kolejne dzieło zyskuje status kultowego; od kampowych, słodko-gorzkich „Boogie Nights”, przez wielowątkową, migotliwą, transową „Magnolię” po sugestywne, mistrzowskie dramaturgicznie „Aż poleje się krew”. Jego doskonale napisane filmy pozostają w pełni autorskimi, niezależnymi projektami – a jednak Andersonowi, niegdyś twórcy niszowemu, udaje się z czasem zjednywać sobie coraz szersze rzesze fanów, co potwierdza długi rządek rozmaitych nagród, którymi może się pochwalić. Po pięciu nominacjach, obecność Oscara w tej kolekcji zdaje się być jedynie kwestią czasu.

Filmografia

1988 The Dirk Diggler Story (kr. metraż / short)

1993 Cigarettes & Coffee (kr. metraż / short)

1996 Hard Eight (oryg. Sydney)

1997 Boogie Nights

1998 Flagpole Special (kr. metraż / video short)

1999 Magnolia

2000 SNL Fanatic (kr. metraż TV / TV short)

2001 Saturday Night Live: The Best of Molly Shannon (kr. metraż / video short)

2002 Lewy Sercowy / Punch-Drunk Love

2003 Couch (kr. metraż TV / TV short)

2003 Mattress Man Commercial (kr. metraż / video short)

2003 Blossom & Blood (kr. metraż / video short)

2007 Aż poleje się krew / There Will Be blood

2012 Mistrz / The Master

 

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!