repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 23 października 2012.

Łuk

The Bow / Hwal

reż. Kim Ki-duk

czas: 90’
produkcja: Korea Południowa 2005
obsada: Han Yeo-reum, Seo Ji-seok, Jeon Gook-hwan, Jeon Seong-hwang
język: koreański
polskie napisy
nagrody: Fantasporto (MFF w Porto) 2006 - Orient Express Section Special Jury Award
scenariusz: Kim Ki-duk
zdjęcia: Sun Sang-jae
montaż: Kim Ki-duk
muzyka: Park Ji-ung
producent: Kang Yong-gu
produkcja: a Kim Ki-duk film

Jeden z najbardziej niedocenionych filmów Kima Ki-duka, który wciąż domaga się ponownego odkrycia. Podobnie jak we Wiośnie, lecie, jesieni… reżyser wykorzystuje pięknie fotografowaną przyrodę jako scenerię konfliktu postaw i wartości. W relacji pomiędzy starcem, a znajdującą się pod jego opieką piękną szesnastolatką troskliwość miesza się z egoizmem, a miłosierdzie pozostaje podszyte namiętnością. Dojrzały mężczyzna pragnie uchronić dziewczynę przed okrucieństwem życia i w tym celu separuje ją od zewnętrznego świata. Zafascynowany urodą dziewczyny starzec pragnie ponadto poślubić swoją wychowankę, gdy tylko skończy ona 17 lat. Symbolicznym atrybutem męskiej władzy i towarzyszącego mężczyźnie autorytetu pozostaje dla niego kunsztownie wykonany, tytułowy „łuk”. Pozycji starca w pewnym momencie zaczyna zagrażać pojawienie się w okolicy młodego wędkarza. W świecie, poddanym dyktatowi tradycji, chłopak reprezentuje siłę nowoczesności, a swoją postawą rozbudza uśpioną seksualność dziewczyny. Silnie wyeksponowany w filmie konflikt między niewinnością a pożądaniem czyni z Łuku jedną z najciekawszych we współczesnym kinie wizji dojrzewania.

Piotr Czerkawski

Kim Ki-Duk

Urodził się w Bongwa w Korei Południowej w 1960 roku. Filmowy samouk (nie zdobył wykształcenia filmowego), początkowo pracujący w fabryce. Trzyletnia służba w piechocie morskiej zakończyła się wstąpieniem do zakonu. Równocześnie rozwijał swoją pasję, czyli malarstwo. W 1990 roku wyjechał do Francji, tam też sprzedawał swoje obrazy. Jego filmy cechują motywy charakterystyczne dla całej kinematografii koreańskiej, np. duża doza brutalności, ale także odwołania do buddyzmu czy estetyki zen.

Wybrana filmografia

1996 Krokodyl / Ag-o / Crocodile

2000 Wyspa / Seom / The Isle

2001 Bad Guy / Nabbeun namja

2003 Wiosna, lato, jesień, zima… i wiosna / Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom / Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring

2004 Pusty dom / Bin-jip / 3-Iron

2011 Arirang (doc.)

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!