Jeden z najbardziej niedocenionych filmów Kima Ki-duka, który wciąż domaga się ponownego odkrycia. Podobnie jak we Wiośnie, lecie, jesieni… reżyser wykorzystuje pięknie fotografowaną przyrodę jako scenerię konfliktu postaw i wartości. W relacji pomiędzy starcem, a znajdującą się pod jego opieką piękną szesnastolatką troskliwość miesza się z egoizmem, a miłosierdzie pozostaje podszyte namiętnością. Dojrzały mężczyzna pragnie uchronić dziewczynę przed okrucieństwem życia i w tym celu separuje ją od zewnętrznego świata. Zafascynowany urodą dziewczyny starzec pragnie ponadto poślubić swoją wychowankę, gdy tylko skończy ona 17 lat. Symbolicznym atrybutem męskiej władzy i towarzyszącego mężczyźnie autorytetu pozostaje dla niego kunsztownie wykonany, tytułowy „łuk”. Pozycji starca w pewnym momencie zaczyna zagrażać pojawienie się w okolicy młodego wędkarza. W świecie, poddanym dyktatowi tradycji, chłopak reprezentuje siłę nowoczesności, a swoją postawą rozbudza uśpioną seksualność dziewczyny. Silnie wyeksponowany w filmie konflikt między niewinnością a pożądaniem czyni z Łuku jedną z najciekawszych we współczesnym kinie wizji dojrzewania.
Piotr Czerkawski
Urodził się w Bongwa w Korei Południowej w 1960 roku. Filmowy samouk (nie zdobył wykształcenia filmowego), początkowo pracujący w fabryce. Trzyletnia służba w piechocie morskiej zakończyła się wstąpieniem do zakonu. Równocześnie rozwijał swoją pasję, czyli malarstwo. W 1990 roku wyjechał do Francji, tam też sprzedawał swoje obrazy. Jego filmy cechują motywy charakterystyczne dla całej kinematografii koreańskiej, np. duża doza brutalności, ale także odwołania do buddyzmu czy estetyki zen.
1996 Krokodyl / Ag-o / Crocodile
2000 Wyspa / Seom / The Isle
2001 Bad Guy / Nabbeun namja
2003 Wiosna, lato, jesień, zima… i wiosna / Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom / Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring
2004 Pusty dom / Bin-jip / 3-Iron
2011 Arirang (doc.)