repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 22 października 2012.

Oddech

Breath / Soom

reż. Kim Ki-duk

czas: 84’
produkcja: Korea Południowa 2007
obsada: Chen Chang, Ha Jung-woo, Park Ji-a
język: koreański
polskie napisy
nagrody: Fantasporto (MFF w Porto) 2008 - Orient Express Section Special Jury Award
scenariusz: Kim Ki-duk
zdjęcia: Sung Jong-moo
montaż: Wang Su-an
muzyka: Kim Myubg-jong
producent: Song Myong-chul
produkcja: a Kim Ki-duk film

Kolejna w dorobku Kima Ki-duka ekscentryczna historia miłosna. Tak jak większość filmów reżysera, Oddech przez jednych bywa uznawany za znakomity przykład ekranowej poezji, a przez innych krytykowany za grafomanię i pretensjonalność. Tym razem koreański twórca podzielił widzów za sprawą opowieści o zdradzanej przez męża kobiecie, która pod wpływem niewytłumaczalnego impulsu zakochuje się w mordercy, oczekującym na karę śmierci. Bohaterka zaczyna regularnie odwiedzać skazańca i z ofiarnością godną tytułowej postaci z Samarytanki próbuje stworzyć mu namiastkę życia na wolności. Mężczyzna i kobieta rozumieją, że oboje tkwią w niewoli narzuconej im przez konwenanse, reguły społeczne, a także własne decyzje z przeszłości. Trochę jak bohaterowie Pustego domu, spotykają się na pograniczu szaleństwa i desperacji i traktują swoje uczucie jako przejaw buntu wobec rzeczywistości. W przeciwieństwie do nich dostrzegają jednak brak szans na autentyczne spełnienie. Jedyne, co im pozostaje, to maksymalne wykorzystanie czasu, który pozostał. Zgodnie z tytułem, bohaterowie postanawiają więc zatracić się w miłości, aż do utraty tchu.

Piotr Czerkawski

Kim Ki-Duk

Urodził się w Bongwa w Korei Południowej w 1960 roku. Filmowy samouk (nie zdobył wykształcenia filmowego), początkowo pracujący w fabryce. Trzyletnia służba w piechocie morskiej zakończyła się wstąpieniem do zakonu. Równocześnie rozwijał swoją pasję, czyli malarstwo. W 1990 roku wyjechał do Francji, tam też sprzedawał swoje obrazy. Jego filmy cechują motywy charakterystyczne dla całej kinematografii koreańskiej, np. duża doza brutalności, ale także odwołania do buddyzmu czy estetyki zen.

Wybrana filmografia

1996 Krokodyl / Ag-o / Crocodile

2000 Wyspa / Seom / The Isle

2001 Bad Guy / Nabbeun namja

2003 Wiosna, lato, jesień, zima… i wiosna / Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom / Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring

2004 Pusty dom / Bin-jip / 3-Iron

2011 Arirang (doc.)

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!