Samarytanka rozpoczyna się jak koreańska wersja Galerianek, by nieoczekiwanie skręcić w stronę metafizycznej przypowieści. W jednym ze swych najbardziej ekscentrycznych filmów Kim Ki-duk bada związki cielesności i mistycyzmu, a także każe tytułowej bohaterce potraktować seks jako formę odkupienia win. Tematyczne bogactwo koreański reżyser wpisuje w historię dwóch nastolatek, które z banalnej motywacji finansowej zaczynają oddawać się prostytucji. Podczas gdy Jae-Young zaspokaja potrzeby klientów, Yeo-Jin dba o jej bezpieczeństwo i zarobki. Pewnego dnia dziewczyna zapomina poinformować swojej koleżanki o policyjnej łapance, a Jae-Young umiera w wyniku obrażeń poniesionych przy próbie ucieczki. W ramach narzuconej przez siebie samą pokuty Yeo-Jin postanawia odwiedzać dawnych klientów koleżanki, zwracać im pieniądze i samej oddawać się za darmo. Dziwne zachowanie dziewczyny ściąga na nią gniew ojca i wzbogaca film Kima Ki-duka o jeszcze jeden kontekst, obecny w niemal całej twórczości reżysera. Samarytanka staje się przejmującą opowieścią o seksualnym dojrzewaniu jako świadectwie z trudem zaakceptowanej przez otoczenie emancypacji.
Piotr Czerkawski
Urodził się w Bongwa w Korei Południowej w 1960 roku. Filmowy samouk (nie zdobył wykształcenia filmowego), początkowo pracujący w fabryce. Trzyletnia służba w piechocie morskiej zakończyła się wstąpieniem do zakonu. Równocześnie rozwijał swoją pasję, czyli malarstwo. W 1990 roku wyjechał do Francji, tam też sprzedawał swoje obrazy. Jego filmy cechują motywy charakterystyczne dla całej kinematografii koreańskiej, np. duża doza brutalności, ale także odwołania do buddyzmu czy estetyki zen.
1996 Krokodyl / Ag-o / Crocodile
2000 Wyspa / Seom / The Isle
2001 Bad Guy / Nabbeun namja
2003 Wiosna, lato, jesień, zima… i wiosna / Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom / Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring
2004 Pusty dom / Bin-jip / 3-Iron
2011 Arirang (doc.)