repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 20 października 2012.

Wiosna, lato, jesień, zima… i wiosna

Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring / Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom

reż. Kim Ki-duk

czas: 103’
produkcja: Korea Południowa, Niemcy 2003
obsada: Oh Young-su, Kim Jong-ho, Seo Jea-gyeong, Kim Yougn-min, Kim Ki-duk
język: koreański
polskie napisy
nagrody: MFF w Locarno 2003 - nagroda Jury Młodych, Nagroda Don Kichota (Nagroda Międzynarodowej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych (FICC), Nagroda Międzynarodowego Stowarzyszenia Kin Artystycznych (CICAE), Nagroda Netpac; MFF w San Sebastián 2003 - Nagroda Publiczności; MFF w Las Palmas 2004 - Golden Lady Harimaguada
scenariusz: Kim Ki-duk
zdjęcia: Baek Dong-hyeon
montaż: Kim Ki-duk
muzyka: Park Ji-woong
producent: Lee Seong-jea, Karl Baumgartne, Kim So-hee, Raimond Goebel
produkcja: L J Film

Jeden z najsubtelniejszych filmów Kima Ki-duka. Jego realizacja wymagała od reżysera specyficznego trybu przygotowań. Przed przystąpieniem do zdjęć Kim Ki-duk spędził sporo czasu na medytacjach i zgłębianiu tajemnic buddyzmu. Reżyser zdecydował się także spróbować swoich sił w nowej roli i wystąpił w filmie jako aktor. Jednak nietypowa w dorobku Kim Ki-duka Wiosna… doskonale wyraża, stale towarzyszący twórczości koreańskiego twórcy, paradoks. O ile zagranicą film osiągnął wielki sukces kasowy i artystyczny, o tyle w ojczyźnie Kim Ki-duka zarobił jedynie 50 tysięcy dolarów. Co tak bardzo ujęło zachodniego widza w refleksyjnej przypowieści o życiu dwóch buddyjskich mnichów? Wiosna... zaskakuje szerokim spektrum emocjonalnym, w którym jest miejsce na pokorę i namiętność, miłosierdzie i gniew. Niezwykle ważny dla fabuły filmu pozostaje kontrast pomiędzy wartościami wyznawanymi przez postacie młodego i starego mnicha. Harmonia, charakteryzująca ich relację mistrz – uczeń, bywa systematycznie zakłócana przez wzajemne pretensje, pytania i wątpliwości. Mimo wszystko portretowana przez reżysera rzeczywistość zachowuje specyficzny porządek, na którego straży stoi piękna, majestatyczna przyroda.

Piotr Czerkawski

Kim Ki-Duk

Urodził się w Bongwa w Korei Południowej w 1960 roku. Filmowy samouk (nie zdobył wykształcenia filmowego), początkowo pracujący w fabryce. Trzyletnia służba w piechocie morskiej zakończyła się wstąpieniem do zakonu. Równocześnie rozwijał swoją pasję, czyli malarstwo. W 1990 roku wyjechał do Francji, tam też sprzedawał swoje obrazy. Jego filmy cechują motywy charakterystyczne dla całej kinematografii koreańskiej, np. duża doza brutalności, ale także odwołania do buddyzmu czy estetyki zen.

Wybrana filmografia

1996 Krokodyl / Ag-o / Crocodile

2000 Wyspa / Seom / The Isle

2001 Bad Guy / Nabbeun namja

2003 Wiosna, lato, jesień, zima… i wiosna / Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom / Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring

2004 Pusty dom / Bin-jip / 3-Iron

2011 Arirang (doc.)

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!