Jeśli napisy początkowe wieńczy dedykacja dla członka bandy Mansona, a w jednej z pierwszych scen nastoletnia bohaterka wszczyna awanturę podczas bożonarodzeniowej kolacji, niszczy prezenty i wywraca choinkę na własną matkę, nie ma wątpliwości, że oglądamy film Johna Watersa. Środkowe ogniwo słynnej trashowej trylogii (na którą składają się również Różowe flamingi i Żyjąc desperacko) stanowi jednocześnie parodię rodzinnego melodramatu oraz wywrotową opowieść o zbrodni i sławie. Historia Dawn Davenport (w tej roli Divine), która szuka poklasku, popełniając coraz bardziej wymyślne przestępstwa, to typowa Watersowska prowokacja. Reżyser najpierw rozśmiesza widzów do łez, by po chwili zakwestionować ich dobre samopoczucie. W Kobiecych kłopotach na przykładzie relacji Dawn z jej fanami reżyser przekonuje, że pozornie niewinna fascynacja ekscesem, przemocą i transgresją w praktyce oznacza współudział w zbrodni.
Urodził się w 1946 roku w Baltimore w stanie Maryland. Od dzieciństwa zainteresowany makabrą i czarnym humorem, ukończył jeden semester szkoły filmowej w Nowym Jorku. Jego amatorskie filmy kręcone w gronie przyjaciół stanowiły świadome pogwałcenie norm obyczajowych i estetycznych (Mondo Trasho, Multiple Maniacs). Różowe flamingi odniosły wielki sukces komercyjny i umożliwiły realizację filmów z większymi budżetami, z których najpopularniejszym okazał się Lakier do włosów, przerobiony na musical na Broadwayu i wysokobudżetowy remake z Johnem Travoltą. Waters jest też komikiem estradowym i aktorem pojawiającym się w filmach przyjaciół.
1969 Mondo Trasho
1970 Multiple Maniacs
1972 Różowe flamingi / Pink Flamingos
1974 Kobiece kłopoty / Female Trouble
1988 Lakier do włosów / Hairspray
1994 W czym mamy problem? / Serial Mom