repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 26 września 2024.

plakat

Dom w Kinie: Czas Apokalipsy: wersja reżyserska

Apocalypse Now: Final Cut

reż. Francis Ford Coppola

czas: 183’
produkcja: USA 1979
obsada: Martin Sheen, Marlon Brando, Dennis Hopper, Harrison Ford, Robert Duvall, Laurence Fishburne
język: angielski, francuski, wietnamski

gatunek: dramat, wojenny

Podczas kolejnego pokazu z cyklu Dom w kinie, w którym siły łączy Wrocławski Dom Literatury i Kino Nowe Horyzonty obejrzymy  Czas apokalipsy Francisa Forda Coppoli i porozmawiamy o kolonializmie, obrazowaniu, oku (białego) patrzącego, rasizmie, kinie i literaturze.

This is the End. My only friend, the End… Dźwiękami utworu The Doors i spadającymi na wietnamską dżunglę bombami rozpoczynał się słynny Czas Apokalipsy Francisa Forda Coppoli. Inspirowany tyleż Jądrem ciemności Josepha Conrada, co opowieściami weteranów wojny amerykańsko-wietnamskiej, stał się dziełem legendarnym, do dziś uznawanym za jedno z najważniejszych dzieł w historii kina, a przez wielu wręcz za najlepsze. Wersję z 1979 roku Coppola kończył w pośpiechu, by zdążyć z nią na festiwal w Cannes, gdzie otrzymał swoją drugą Złotą Palmę (po wcześniejszej o pięć lat Rozmowie). Po latach zdecydował się film uzupełnić i dopieścić – dzięki temu w 40. rocznicę premiery zobaczymy we Wrocławiu Czas Apokalipsy w wersji reżyserskiej. Podczas pokazu nie tylko wyłowimy kilka nowych, zagubionych wcześniej w montażu elementów, ale przede wszystkim w blasku wielkiego ekranu będziemy podziwiać pułkownika Kurtza o twarzy Marlona Brando.

[Źródło: Adam Kruk - American Film Festival]

Po seansie odbędzie się spotkanie z Oliwią Bosomtwe i Przemysławem Wielgosz, które poprowadzi Emilia Konwerska.

Oliwia Bosomtwe (ur. 1991)

pisze, rozmawia i opowiada. Przez trzy lczara była redaktorką naelną noizz.pl. Publikowała między innymi w „Znaku”, „Vogue’i” i „Res Publice Nowej”. Urodziła się w Warszawie, dorastała w Nowym Sączu, wybrała Warszawę. Autorka książki „Jak biały człowiek. Opowieść o Polakach i Innych” (Wydawnictwo W.A.B.)

Przemysław Wielgosz:

dziennikarz, wydawca i kurator. Redaktor naczelny polskiej edycji „Le Monde diplomatique” oraz serii książkowych: Biblioteki „Le Monde diplomatique” i Biblioteki Alternatyw Ekonomicznych. W wydawnictwie RM jest redaktorem merytorycznym serii Ludowa Historia Polski. Publikował m.in. w „Wiadomościach Kulturalnych”, „Trybunie”, „Przekroju”, „Piśmie”, „Guardianie”, „Aspen Review” i „Freitagu”. Jest m.in. autorem książek „Opium globalizacji” (2004) i „Witajcie w cięższych czasach” (2020), redaktorem i współautorem książek „Koniec Europy jaką znamy” (2013), „TTIP – pułapka transatlantycka” (2015), „Dyktatura długu” (2016), „Realny kapitalizm. Wokół teorii kapitału monopolistycznego” (2018), „Pandemia kapitalizmu” (2021), „Ekonomie przyszłości” (2021). Kurator cykli Ekonomie przyszłości w Biennale Warszawa, Ludowa Historia Polski w Strefie WolnoSłowej oraz Historie ludzi bez historii w Teatrze Ósmego Dnia. Autor książki „Gra w rasy” (Karakter)

Emilia Konwerska:

literaturoznawczyni, publicystka, kuratorka, poetka. Teksty publikowała między innymi w „Krytyce Politycznej”, „Gazecie Wyborczej”, „Vogue” i „Nowym Obywatelu”. Autorka dwóch książek poetyckich („112” – wydawnictwo papierwdole i „Ostatni i pierwszy kajman” – Wydawnictwo J). Dwukrotnie nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia.

Francis Ford Coppola

Dorastał na przedmieściach Nowego Jorku w rodzinie włosko-amerykańskiej. Jego ojciec był kompozytorem, matka aktorką. Skończył szkołę filmową i zaczął nie tylko reżyserować, ale też próbował sił w innych zawodach związanych z filmem. Po ukończeniu szkoły wojskowej i liceum, wstąpił na studia w Hosta College, gdzie tworzył scenariusze komedii muzycznych oraz reżyserował spektakle teatralne. W 1955 roku zaczął studia na wydziale filmowym Uniwersytetu Kalifornijskiego, a następnie został asystentem Rogera Cormana. Jako reżyser filmowy zadebiutował Obłędem. W 1969 roku założył firmę producencką American Zentrope. Międzynarodową sławę przyniosła Coppoli trylogia Ojciec chrzestny, opisująca dzieje mafijnej rodziny. Wspaniałym dokonaniem był także Czas Apokalipsy, uznawany za jedno z najświetniejszych i twórczych osiągnięć w dziedzinie adaptacji światowej literatury.

Wybrana filmografia

2009 Tetro

2007 Youth Without Youth

2001 Apocalypse Now, Redux

1997 The Rainmaker

1992 Dracula

1990 The Godfather III

1986 Peggy Sue Got Merried

1984 The Cotton Club

1979 Apocalypse Now

1974 Godfather II

1974 The Conversation

1972 The Godfather

1968 Finian's Rainbow

1963 The Terror

 

inne filmy

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!