This is the End. My only friend, the End… Dźwiękami utworu The Doors i spadającymi na wietnamską dżunglę bombami rozpoczynał się słynny Czas Apokalipsy Francisa Forda Coppoli. Inspirowany tyleż Jądrem ciemności Josepha Conrada, co opowieściami weteranów wojny amerykańsko-wietnamskiej, stał się dziełem legendarnym, do dziś uznawanym za jedno z najważniejszych dzieł w historii kina, a przez wielu wręcz za najlepsze. Wersję z 1979 roku Coppola kończył w pośpiechu, by zdążyć z nią na festiwal w Cannes, gdzie otrzymał swoją drugą Złotą Palmę (po wcześniejszej o pięć lat Rozmowie). Po latach zdecydował się film uzupełnić i dopieścić – dzięki temu w 40. rocznicę premiery zobaczymy we Wrocławiu Czas Apokalipsy w wersji reżyserskiej. Podczas pokazu nie tylko wyłowimy kilka nowych, zagubionych wcześniej w montażu elementów, ale przede wszystkim w blasku wielkiego ekranu będziemy podziwiać pułkownika Kurtza o twarzy Marlona Brando.
[Źródło: Adam Kruk - American Film Festival]
pisze, rozmawia i opowiada. Przez trzy lczara była redaktorką naelną noizz.pl. Publikowała między innymi w „Znaku”, „Vogue’i” i „Res Publice Nowej”. Urodziła się w Warszawie, dorastała w Nowym Sączu, wybrała Warszawę. Autorka książki „Jak biały człowiek. Opowieść o Polakach i Innych” (Wydawnictwo W.A.B.)
dziennikarz, wydawca i kurator. Redaktor naczelny polskiej edycji „Le Monde diplomatique” oraz serii książkowych: Biblioteki „Le Monde diplomatique” i Biblioteki Alternatyw Ekonomicznych. W wydawnictwie RM jest redaktorem merytorycznym serii Ludowa Historia Polski. Publikował m.in. w „Wiadomościach Kulturalnych”, „Trybunie”, „Przekroju”, „Piśmie”, „Guardianie”, „Aspen Review” i „Freitagu”. Jest m.in. autorem książek „Opium globalizacji” (2004) i „Witajcie w cięższych czasach” (2020), redaktorem i współautorem książek „Koniec Europy jaką znamy” (2013), „TTIP – pułapka transatlantycka” (2015), „Dyktatura długu” (2016), „Realny kapitalizm. Wokół teorii kapitału monopolistycznego” (2018), „Pandemia kapitalizmu” (2021), „Ekonomie przyszłości” (2021). Kurator cykli Ekonomie przyszłości w Biennale Warszawa, Ludowa Historia Polski w Strefie WolnoSłowej oraz Historie ludzi bez historii w Teatrze Ósmego Dnia. Autor książki „Gra w rasy” (Karakter)
literaturoznawczyni, publicystka, kuratorka, poetka. Teksty publikowała między innymi w „Krytyce Politycznej”, „Gazecie Wyborczej”, „Vogue” i „Nowym Obywatelu”. Autorka dwóch książek poetyckich („112” – wydawnictwo papierwdole i „Ostatni i pierwszy kajman” – Wydawnictwo J). Dwukrotnie nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia.
Dorastał na przedmieściach Nowego Jorku w rodzinie włosko-amerykańskiej. Jego ojciec był kompozytorem, matka aktorką. Skończył szkołę filmową i zaczął nie tylko reżyserować, ale też próbował sił w innych zawodach związanych z filmem. Po ukończeniu szkoły wojskowej i liceum, wstąpił na studia w Hosta College, gdzie tworzył scenariusze komedii muzycznych oraz reżyserował spektakle teatralne. W 1955 roku zaczął studia na wydziale filmowym Uniwersytetu Kalifornijskiego, a następnie został asystentem Rogera Cormana. Jako reżyser filmowy zadebiutował Obłędem. W 1969 roku założył firmę producencką American Zentrope. Międzynarodową sławę przyniosła Coppoli trylogia Ojciec chrzestny, opisująca dzieje mafijnej rodziny. Wspaniałym dokonaniem był także Czas Apokalipsy, uznawany za jedno z najświetniejszych i twórczych osiągnięć w dziedzinie adaptacji światowej literatury.
2009 Tetro
2007 Youth Without Youth
2001 Apocalypse Now, Redux
1997 The Rainmaker
1992 Dracula
1990 The Godfather III
1986 Peggy Sue Got Merried
1984 The Cotton Club
1979 Apocalypse Now
1974 Godfather II
1974 The Conversation
1972 The Godfather
1968 Finian's Rainbow
1963 The Terror