Wrażliwi, pogrążenie w twórczej rozterce artyści, intymna perspektywa, formalny minimalizm, dzięki któremu łatwiej skupić się na relacjach między bohaterami – Hong San-soo wypracował rozpoznawalny styl, którym od lat czaruje festiwalowych jurorów. Tym razem jego bohaterem jest Seoung-mo, młody aktor, który zdecydował się nakręcić swój pierwszy krótkometrażowy film. Razem ze operatorem oraz przyjaciółką, która ma wystąpić przed kamerą, początkujący reżyser szuka idealnych ujęć, zdjęciowych plenerów oraz, przede wszystkim, wymarzonego tematu.
Hong Sang-soo nigdzie się nie spieszy: pozwala młodym ludziom w nieskończoność kontemplować morskie żyjątka czy porastające mur rośliny, rzucając wyzwanie regułom klasycznej dramaturgii. Sytuację egzystencjalną bohatera, poszukującego swojego artystycznego języka, podkreśla fakt, że większość ujęć wykorzystanych w In water jest nieostra. Autotematyzm filmu oraz jego swobodna struktura przywodzą na myśl francuską Nową Falę, doprowadzoną do ekstremum: Hong Sang-soo zdaje się tu testować same granice medium, prowokując pytanie „Czy to w ogóle jeszcze jest film?”. Pod pozorami szkicowości ten kameralny, pełen poezji obraz skrywa jednak precyzyjną strukturą pełną nieoczywistych analogii – na przykład między relacjami trójki bohaterów, a krajobrazem skalistej wysepki, na której się znaleźli. Trudno powiedzieć, na ile to Seoung-mo, a na ile sam reżyser szuka tu sposobu, aby stworzyć coś pięknego, mając pod ręką tak niewiele.
EN:
A young man who previously focused on acting suddenly decidesto test his creativity, setting out to direct a short film with his ownmoney. Together with two former classmates he arrives on a largeisland known for its rocks and wind. Not sure what he wants toshoot, the young man goes out wandering here and there with theother two for the entire day. Then on the coast he sees a womanpicking up trash on her own, and impressed by her volunteereffort, he has a short conversation with her. Finally, thanks to thatmeeting he is able to create a story...
Jeden z najoryginalniejszych reżyserów południowokoreańskich urodził się w 1960 roku w Seulu. Studiował na Uniwersytecie w Seulu, Los Angeles, Chicago i Paryżu. Debiutował w 1996 roku filmem The Day a Pig Fell Into The Well, nagrodzonym na festiwalu w Rotterdamie. Hahaha w 2010 zwyciężył w konkursie "Un Certain Regard" na festiwalu w Cannes. W 2005 roku film A Tale of Cinema wszedł do dziesiątki roku magazynu "Cahiers du Cinéma". W 2006 słynny klub "Director's Cut" w składzie: Park Chan-wook, Bong Joon-ho, Kim Jee-woon i Ryoo Seung-wan przyznał mu tytuł reżysera roku. Hong nakręcił kilkanaście filmów według własnego scenariusza, stworzył rozpoznawalny styl. Akcja jego filmów rozgrywa się w miejskich mikrokosmosach, pokazuje codzienność kilku wchodzących ze sobą w relacje postaci.
2004 Woman is the Future of Man / Yeojaneun namjaui miraeda
2005 A Tale of Cinema / Geuk jang jeon
2010 Hahaha
2010 Oki / Oki's Movie / Ok-hui-ui yeonghwa
2011 The Day He Arrives / Book chon bang hyang