Bohaterką filmu jest krowa Luma. Obserwujemy cykl jej życia i zanurzamy się w jej emocjach. Wybitna reżyserka Andrea Arnold skupia się na czystej obserwacji. Jedyne głosy, jakie docierają do naszych uszu, to komendy bezimiennych pracowników pewnej brytyjskiej farmy mlecznej, zagłuszane przez szczęk metalowych krat, zgrzyt maszyn i niskie, pełne trwogi muczenie krów. Widzimy, jak Luma jest wpychana do stalowej klamry do dojenia, a pajęcze mechaniczne dysze zasysane są do jej wymion. Gigantyczna konstrukcja przypominająca imadło zawiesza Lumę w powietrzu, dzięki czemu jej kopyta można przyciąć z chirurgiczną precyzją. Uczestniczymy w porodzie, po którym Luma łączy się ze swoim nowonarodzonym cielęciem zaledwie na kilka minut, a następnie każde z nich idzie osobno labiryntem wąskich przejść, od których nie ma ucieczki. W tym zmechanizowanym świecie życie Lumy sprowadzone zostaje do funkcji przedmiotu potrzebnego człowiekowi, który czeka nieuchronna śmierć. To pozbawione narracji filmowe studium życia Lumy jest próbą filozoficznego rozważenia losu i praw zwierząt hodowlanych, bezrefleksyjnie przez nas wykorzystywanych.
Urodziła się w 1961 roku. Ze względu na podejmowaną tematykę społeczną, twórczość reżyserki niejednokrotnie uznawana jest za kontynuację brytyjskich tradycji kina zaangażowanego społecznie spod znaku Kena Loacha czy Mike’a Leigh. Jej debiutancki film – krótkometrażowa Osa – został nagrodzony Oscarem w 2004 roku. Jej pierwszy film długometrażowy Red Road otrzymał m.in. nagrodę Jury na festiwalu w Cannes w 2006 roku, nagrodę BAFTA i szereg nagród na międzynarodowych festiwalach dla najbardziej obiecującej nowej postaci w filmowym świecie.
2001 Dog (short film)
2003 Wasp (short film)
2006 Red Road
2009 Fish Tank