Krótka, acz treściwa wyprawa w filmowe trzewia, gdzie aktorska udręka wywołuje reżyserską ekstazę. Owa satyra na artystyczne męczeństwo powstała, o ironio, z komercyjnego zamówienia. Reklamówka, którą dla domu mody Yves Saint Laurent kręcił Gaspar Noé, nieoczekiwanie rozrosła się w godzinną opowieść o kulisach planu filmowego, przypominającego tu rozżarzone do czerwoności czeluści piekielne, w których odziane w luksusowe stroje (cóż, nie od dziś wiadomo, gdzie ubiera się diabeł) gwiazdy i modelki szykowane są na stos. I chodzi tu nie tylko o malowniczą scenografię, ale i o symboliczne stosy, na jakich po dziś dzień płoną kobiety: szczególnie te niezależne, charakterne, za sprawą sławy lub statusu nieosiągalne dla rozjuszonych podpalaczy. Jak Charlotte (Gainsbourg) i Beatrice (Dalle), główne bohaterki tej filmowej pasji, które w pierwszej części filmu toczą fantastyczną, przezabawną rozmowę o krępujących, żenujących i absurdalnych sytuacjach, jakie przytrafiły im się podczas pracy nad filmami. Niektóre z nich były jak chłopak, o którym chcesz zapomnieć, inne za upokorzenia płaciły artystyczną satysfakcją. Lux Aeterna w niewielkim metrażu kryje potężny ładunek prowokacji.
Małgorzata Sadowska
Urodził się w 1963 roku w Buenos Aires jako syn malarza, dorastał tam i w Nowym Jorku, kształcił się we Francji. Studiował film i filozofię, zaczynał od krótkometrażówek, dostrzeżonych na festiwalach. Rozpoczętą w Mięsie opowieść o rzeźniku zmagającym się z wychowaniem upośledzonej córki kontynuuje w Samemu przeciw wszystkim, gdzie bohater z kolei walczy z frustracją po utracie pracy. Filmy wywołały szok, pokazując nieznane oblicze Francji: porażkę, agresję, destrukcję. Nieodwracalne, retrochronologiczna, kilkujęciowa opowieść o zbrodni i zemście, ze sceną gwałtu na bohaterce granej przez Monicę Belucci, wywołało skrajne reakcje w Cannes, ze zbiorowym wychodzeniem z kina włącznie. Bez wątpienia wizjoner współczesnego kina, eksperymentujący z płynnym montażem i psychodelią.
1985 Tintarella di luna
1991 Carne
1998 Seul contre tous
2002 Irréversible
2006 Destricted
2006 SIDA
2009 Soudain le vide