repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 28 sierpnia 2019.

plakat

Śmierć Ludwika XIV

reż. Albert Serra

czas: 115’
produkcja: Francja, Hiszpania, Portugalia  2016
obsada: Jean-Pierre Léaud, Patrick d'Assumçao, Irène Silvagni, Bernard Belin, Marc Susini
nagrody: MFF w Cannes 2016 - Honorowa Nagroda dla Jean-Pierre'a Léauda; Jerusalem Film Festival 2016 - najlepsza fabuła; Prix Jean Vigo 2016 - najlepsza fabuła roku; Ostrava Camera Oko 2016 - najlepsze zdjęcia; Special Feroz Award 2017; Prix Lumière du Festival de Lyon 2017 - najlepszy aktor, zdjęcia; Gaudí Awards 2017 - najlepsze kostiumy, charakteryzacja
polski dystrybutor: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Umarł król, niech żyje Jean-Pierre Léaud! Krytycy po canneńskich projekcjach Śmierci Ludwika XIV pisali, że to życiowa (sic!) rola kultowego aktora francuskiej Nowej Fali, który w Cannes odebrał nagrodę za całokształt twórczości. Jego twarz, dojrzewająca wraz z kolejnymi filmami Truffauta, Godarda, Eustache’a, Tsai Ming-lianga, u Serry zastyga w bezruchu, blednie i ginie w złocie i purpurze tkanin, owinięta absurdalnym kożuchem peruki. Serra stroni od naturalizmu, skupia się na kontraście pomiędzy unieruchomieniem chorego a postępującą nieuchronnie chorobą, pomiędzy ciałem trawionym rozkładem a próbującym utrzymać się w granicach rytuału królewskim gestem. Tworzy sceny inspirowane XVII-wiecznym malarstwem, wypełnione szeptem sług i ciepłym światłem świec. Scenariusz oparty na raportach medycznych i pamiętnikach Saint-Simona zdaje relację z ostatnich dni Króla Słońce, umierającego z powodu gangreny w obecności bezradnych medyków. Jak zwykle u Serry, czołowego neomodernisty europejskiego kina, kontekst historyczny jest zaledwie pretekstem do opowiedzenia w duchu Bressonowskiego „kina czystego” o uniwersalnych aspektach ludzkiego życia. Film jest kontynuacją niezrealizowanego pomysłu instalacji zamówionej u Serry przez paryskie Centre Pompidou.

Agnieszka Szeffel (MFF T-Mobile Nowe Horyzonty)

Metaforyczne sensy zawarte w dziele Serry zadowolą fanów ambitnego kina, ale film jest przystępny głównie dzięki temu, co faktycznie widać na ekranie. (...) wygląda po prostu znakomicie. (...) Serra stosuje malarskie podejście łączące pewien realizm (ale też niezwykłe bogactwo) kostiumów, peruk i mebli z wizją pełną migoczących świec i głębokich cieni.

Boyd van Hoeij, „The Hollywood Reporter”

Albert Serra

Albert Serra urodził się w Banyoles w 1975 roku. Ukończył studia na Uniwersytecie w Barcelonie, na którym uzyskał dyplom z literatury hiszpańskiej i komparatystyki. Studiował również historię sztuki. W 2004 roku napisał, a następnie wyreżyserował i wyprodukował Honor rycerza, wolną adaptację Don Kichota. Film był pokazywany w ramach 38. sekcji Quinzaine des Réalisateurs w Cannes w 2006 roku oraz nagradzany na wielu innych międzynarodowych festiwalach.

Filmografia:

2006 Honor rycerza / Honor de Cavalleria

2008 Śpiew ptaków / El cant dels ocells / Birdsong

inne filmy

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!