Welles wraca do czarnego kryminału dopiero pod koniec lat 50. po serii adaptacji literackich arcydzieł. Dotyk zła uważa się za definitywne pożegnanie amerykańskiego kina z nurtem filmu noir. Znowu mamy do czynienia z precyzyjnie skonstruowanym scenariuszem i duszną atmosferą, niepozbawioną erotyzmu i przemocy (cenzorzy mieli pełne ręce roboty). W kryminale, którego akcja rozgrywa się w niewielkim miasteczku pod meksykańską granicą, główne role grają Charlton Heston i przyszła gwiazda Psychozy Janet Leigh, zaś w epizodzie pojawia się Marlena Dietrich. Najważniejsze ponownie są tajemnice, niejednoznaczność bohaterów i zwodzenie widza (co mistrz robi bezbłędnie). Wszystko zaczyna się od trzęsienia ziemi – wybucha samochód, w którym siedzi lokalny biznesmen. Świadkiem zdarzenia jest meksykański policjant, próbujący na własną rękę rozwikłać zagadkę jego śmierci. Nie po drodze mu jednak z miejscowym stróżem prawa (w tej roli otyły, naburmuszony Orson Welles).
Orson Welles (ur. 1915 r.) przed realizacją swojego pierwszego filmu dał się poznać jako znakomity autor audycji radiowych. Jego słuchowisko Wojna światów będące fikcyjną relacją z inwazji Marsjan na Ziemię wywołało paniczne reakcje wśród Amerykanów, którzy uwierzyli w realność zagrożenia. Jego debiutem filmowym był Obywatel Kane, który uchodzi za jedne z najwybitniejszych dzieł filmowych wszechczasów. Inne filmy Wellesa to m.in. Dama z Szanghaju, Intruz, Dotyk zła, Makbet. W 1966 roku twórca otrzymał na festiwalu w Cannes nagrodę za wkład w rozwój kinematografii światowej, a w cztery lata później Oscara za całokształt twórczości. Zmarł 10 października 1985 roku.
Wybrana filmografia:
1941 Obywatel Kane / Citizen Kane
1942 Wspaniałość Ambersonów / The Magnificent Ambersons
1946 Intruz / The Stranger
1947 Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai
1948 Makbet / Macbeth
1958 Dotyk zła / Touch of Evil
1962 Proces / The Trail