Popis wyobraźni mistrza, a jednocześnie jedno z jego wielkich niespełnień artystycznych. Film-zabawka i film-zagadka, Obywatel Kane w odmiennym stanie świadomości, wizualny majstersztyk. Przemontowywana wielokrotnie opowieść o ekscentrycznym milionerze Gregorym Arkadinie, który cierpi na amnezję (oczywiście sam Welles w enigmatycznej kreacji). Pan Arkadin, jeden z najbardziej tajemniczych filmów w historii kina, warto obejrzeć przede wszystkim dla obrazu – hipnotyzującego, szalonego, dynamicznego. Zachwyca pełna trików praca kamery i montaż, zaś sama fabuła okazuje się dość fragmentaryczna, co zapewne było efektem niekończących się zmian wprowadzanych w trakcie realizacji. Jednak ten film ogląda się nie dla historii, lecz przede wszystkim dla wizjonerskich popisów Wellesa. To się nie starzeje!
Orson Welles (ur. 1915 r.) przed realizacją swojego pierwszego filmu dał się poznać jako znakomity autor audycji radiowych. Jego słuchowisko Wojna światów będące fikcyjną relacją z inwazji Marsjan na Ziemię wywołało paniczne reakcje wśród Amerykanów, którzy uwierzyli w realność zagrożenia. Jego debiutem filmowym był Obywatel Kane, który uchodzi za jedne z najwybitniejszych dzieł filmowych wszechczasów. Inne filmy Wellesa to m.in. Dama z Szanghaju, Intruz, Dotyk zła, Makbet. W 1966 roku twórca otrzymał na festiwalu w Cannes nagrodę za wkład w rozwój kinematografii światowej, a w cztery lata później Oscara za całokształt twórczości. Zmarł 10 października 1985 roku.
Wybrana filmografia:
1941 Obywatel Kane / Citizen Kane
1942 Wspaniałość Ambersonów / The Magnificent Ambersons
1946 Intruz / The Stranger
1947 Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai
1948 Makbet / Macbeth
1958 Dotyk zła / Touch of Evil
1962 Proces / The Trail