Polański w Tragedii Makbeta opowiada nie tyle o chorobliwej ambicji i pragnieniu władzy, ile o potwornych konsekwencjach jednego brutalnego czynu popełnionego pod wpływem impulsywnej, zuchwałej decyzji. Nie zważając na przepowiednie wiedźm i na własny wewnętrzny głos, Makbet decyduje się podstępnie zabić sprawiedliwego króla Duncana i w ten sposób zdobyć władzę dla siebie. Makbet i jego żona są młodzi, wydaje im się, że wiedzą, jak przechytrzyć los, by zdobyć to, czego pragną. Ale narastające poczucie winy i niemożność wyrwania się z kręgu przemocy sprawiają, że oboje popadają w rozpacz i szaleństwo, a to, co miało się zakończyć triumfem, wieńczy tragedia. Wizja Polańskiego jest surowa i mroczna. Dramat szkockiego króla rozgrywa się na tle chmurnych, majestatycznych plenerów, potęgujących jeszcze posępny nastrój opowieści. To z pewnością jedna z najbardziej poruszających i wyrazistych, także pod względem estetycznym, adaptacji Makbeta.
Karolina Kosińska
Urodzony w 1933 roku w Paryżu polski reżyser, scenarzysta i aktor. Kształcił się w łódzkiej filmówce, gdzie zrealizował m.in. Dwóch ludzi z szafą. Międzynarodowy rozgłos przyniósł mu nominowany do Oscara Nóż w wodzie. Od 1962 roku Polański pracuje za granicą. We Francji i w Wielkiej Brytanii zrealizował m.in. Wstręt i Matnię, a później w Hollywood Dziecko Rosemary oraz Chinatown. W 1978 roku w związku z oskarżeniem o gwałt na nieletniej wrócił do Europy, gdzie pracuje do dziś. Za nakręconego w 2002 roku Pianistę reżyser otrzymał Złotą Palmę w Cannes oraz Oscara. Zrealizowany w 2010 roku Autor widmo przyniósł Polańskiemu Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie.
1962 Nóż w wodzie / Knife in the Water
1968 Dziecko Rosemary / Rosemary’s Baby
1974 Chinatown
1978 Tess
1988 Frantic
2002 Pianista / The Pianist
2010 Autor widmo / The Ghost Writer