Imponująco zrealizowany – szczególnie finałowa scena w gabinecie luster – film noir pełen erotycznych niedopowiedzeń i niejednoznaczności. Orson Welles wciela się w postać marynarza, który trafia na łajbę państwa Bannisterów – bogatego, niepełnosprawnego Arthura i jego żony, seksownej Elsy. W tej roli niezapomniana Rita Hayworth, która rok po swojej legendarnej kreacji w Gildzie powołuje do życia drugą nieśmiertelną femme fatale. Oczywiście mamy romans, kryminalną intrygę, grę pozorów – wszystko zanurzone w atmosferze sennego koszmaru. Efektem jest autorski, niekonwencjonalny thriller, jeden z najbardziej oryginalnych w swoim czasie, korespondujący choćby z Podwójnym ubezpieczeniem Wildera. Wirtuozerię montażu i pracy kamery będzie można docenić dzięki odnowionej, cyfrowej kopii, z której film zostanie zaprezentowany podczas festiwalu.
Orson Welles (ur. 1915 r.) przed realizacją swojego pierwszego filmu dał się poznać jako znakomity autor audycji radiowych. Jego słuchowisko Wojna światów będące fikcyjną relacją z inwazji Marsjan na Ziemię wywołało paniczne reakcje wśród Amerykanów, którzy uwierzyli w realność zagrożenia. Jego debiutem filmowym był Obywatel Kane, który uchodzi za jedne z najwybitniejszych dzieł filmowych wszechczasów. Inne filmy Wellesa to m.in. Dama z Szanghaju, Intruz, Dotyk zła, Makbet. W 1966 roku twórca otrzymał na festiwalu w Cannes nagrodę za wkład w rozwój kinematografii światowej, a w cztery lata później Oscara za całokształt twórczości. Zmarł 10 października 1985 roku.
Wybrana filmografia:
1941 Obywatel Kane / Citizen Kane
1942 Wspaniałość Ambersonów / The Magnificent Ambersons
1946 Intruz / The Stranger
1947 Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai
1948 Makbet / Macbeth
1958 Dotyk zła / Touch of Evil
1962 Proces / The Trail