repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 13 czerwca 2013.

Cienie zapomnianych przodków

Tini zabutykh predkiv

reż. Siergiej Paradżanow

czas: 98’
produkcja: ZSRR 1965
obsada: Iwan Mykołajczuk, Iwan Dziura, Larisa Kadocznikowa
w zestawie z krótkim metrażem "Kijowskie freski"

Pierwszy prawdziwie Paradżanowowski film otwiera serię wybitnych dzieł artysty. Cienie zapominanych przodków to wręcz arcydzieło sztuki filmowej, utwór poety. Twórca wykorzystał tu motywy z ludowych legend, wierzeń i obyczajów huculskich górali. Przeniknął w głąb archaicznej kultury, w skomplikowany świat symboli, rytuałów i mitów, inspirując się ukraińskimi formami plastycznymi i muzycznymi. Historia miłości dwojga młodych, pochodzących ze zwaśnionych ze sobą rodów górali, staje się pretekstem do nakreślenia dramatów egzystencjalnych i stworzenia syntezy tragicznego losu ludzkiego. Wizualna uroda tego filmu znajduje się w świadomym konflikcie z życiowym dramatyzmem - podziwiamy piękno przedstawionego świata, a w tym czasie, w ciągu kilku pierwszych minut główny bohater jest świadkiem śmierci swego brata, następnie ojca; później zaś w falach Czeremoszu tonie jego ukochana. Rozpacz prowadzi ku samotności. Bohater próbuje wprawdzie znaleźć ratunek w małżeństwie z inną kobietą, nie może jednak pokonać własnej pamięci…

w zestawie z krótkim metrażem:

Kijowskie freski (Kijewskije freski)
reż. Siergiej Paradżanow, ZSRR 1966, 15’
obsada: Tengiz Archvadze, Antonina Leftiy, Viya Artmane

Kijowskie freski to w zasadzie zmontowane próby do niedokończonego filmu Siergieja Paradżanowa. Realizację filmu przerwano decyzją władz kinematografii, gdyż przedstawiony im fragment wydawał się impresjonistycznym obrazem, przepełnionym ideą pacyfizmu. Na szczęście materiały udało się uratować dzięki interwencji operatora Aleksandra Antipienki, który później włączył je do swojej pracy dyplomowej. Film miał być próbą abstrakcyjnego pokazania tragedii wojny, a jednocześnie prawdziwym eksperymentem z formą, kolorem i dźwiękiem. Paradżanow chciał nakręcić film o Kijowie, ponieważ był zafascynowany pięknem tego miasta.

Praca nad Kijowskimi freskami zdecydowała o zasadniczej zmianie stylu Paradżanowa. Ruchliwość kamery, tak bardzo imponującą w Cieniach zapomnianych przodków, zastąpiła statyczność ujęć. Kamera znieruchomiała, film miał być ciągiem statycznych obrazów - fresków. Kino Paradżanowa stawało się jeszcze bardziej malarskie.

Siergiej Paradżanow

Ukraiński reżyser pochodzenia ormiańskiego, uznawany za jednego z najwybitniejszych twórców kina XX wieku. Urodzony 9 stycznia 1924 roku w Tbilisi w Gruzji. Wszechstronnie utalentowany twórca i dysydent, wiele lat więziony przez władze za głoszone przez siebie poglądy i niezależność artystyczną. Ukończył reżyserię na Wszechrosyjskim Państwowym Uniwersytecie Kinematografii w Moskwie. Uczył się również pod okiem Igora Sawczenki i Ołeksandra Dowżenki, dzięki którym zrealizował swoją pracę dyplomową. Za debiut fabularny Siergieja Paradżanowa należy uznać Andrijesz, zrealizowany w 1955 roku wspólnie z Jakowem Bazelianem. Przełomowym filmem okazały się Cienie zapomnianych przodków z 1964 roku, arcydzieło będące adaptacją opowiadania Mychajły Kociubynskiego. Kolejne scenariusze pisane w latach 60. i na początku 70. nie trafiały do realizacji. Dopiero w 1984 roku po złagodzeniu represji władz mógł wrócić do realizacji filmów. Zmarł w Erywaniu 20 lipca 1990 roku.

Filmografia

1955 Andrijesz / Андрієш / Andriesh

1964 Cienie zapomnianych przodków / Тіні забутих предків / Shadows of Forgotten Ancestors

1965 Kijowskie freski / Київські фрески / Kyiv Frescoes

1984 Legenda o twierdzy Suramskiej / ЛегендапроСурамськуфортецю / The Legend of Suram Fortress

1988 -Aszik Kerib / Ашик-керіб / Ashik Kerib

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!