repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 12 czerwca 2013.

Człowiek z kamerą

Chelovek s Kinoapparatom

reż. Dżiga Wiertow

czas: 66’
produkcja: ZSRR 1929

Człowiek z kamerą to film mieszczący się w europejskim nurcie miejskich symfonii, a zarazem jeden z najwybitniejszych filmów kina niemego i klasyk radzieckiej kinematografii. Główne bohaterki filmu Wiertowa to Moskwa lat 20. oraz... sama kamera, która goni za rytmem życia, penetruje pędzące pociągi i tramwaje, pokazuje pracę w fabryce i urzędach, zwyczajne dni zwyczajnych ludzi.

Człowiek z kamerą był manifestem Wiertowa. Kadry zmontowane ręką reżysera miały stworzyć prawdziwy obraz Miasta, które obok Masy i Maszyny było jednym z wyznaczników nowoczesnego, socjalistycznego życia. W sztuce tego czasu zmienny, nieregularny miejski ruch i rytm był kompozycyjnym wzorem. Wiertow wierzył, że precyzyjny, zdyscyplinowany, a jednocześnie dynamiczny, symultaniczny montaż pozwoli mu oddać ducha miejskości. Z kamerą wychodził na ulice. Filmował fabryki, urzędy, prywatne mieszkania. Ludzi - śpiących, pracujących, odpoczywających. Narodziny, śluby i pogrzeby. Wykorzystując techniczne możliwości kamery, w serii przeskoków, zbliżeń, zatrzymań, spowolnień ujawniał konstrukcję formy filmowej. Chciał wybudzić publiczność z percepcyjnego letargu, pokazać świat, jakiego jeszcze nie widziała - uchwycony obiektywnym okiem mechanizmu.

Dżiga Wiertow

Urodzony w Białymstoku 2 stycznia 1896 roku. W rzeczywistości nazywał się Denis Kaufman. Radziecki scenarzysta, reżyser filmowy, twórca idei kroniki filmowej, jeden z najwybitniejszych dokumentalistów w dziejach kina. Brat operatorów filmowych – Borisa i Michaiła Kaufmanów – działających odpowiednio w Stanach Zjednoczonych i Związku Radzieckim. Pierwsze materiały filmowe zaczął montować w październiku 1917 roku, w wieku 22 lat, dla moskiewskiego komitetu kinowego. W latach 1922-1924 kierował eksperymentatorską grupą Kino-Oko, wydającą m.in. pismo Kinoprawda, którego nazwę na początku lat 60. przejęli Francuzi, tworząc kierunek cinéma-vérité.  Po utracie możliwości niezależnego tworzenia filmów – wskutek uznania socrealizmu za jedyną metodę ekspresji artystycznej w ZSRR oraz wzrostu popularności kina fabularnego – Wiertow ograniczył swoją działalność do montażu kronik. Zmarł w 1954 roku na raka.



Filmografia

1924 Kino-Oko / Кіно-Око / Cinema Eye

1924 Radzieckie zabawki / Радянські іграшки / Soviet Toys

1926 Szósta część świata / Шоста част инасвіту / A Sixth Part of the World

1929 Człowiek z kamerą / Людина з кіноапаратом / Man with a Movie Camera

1930 Entuzjazm. Symfonia Donbasu / Ентузіязм. СимфоніяДонбасу / Enthusiasm. Symphony of the Donbass

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!