film
Moje filmy: Magda Piekarska - "Kobieta pod presją"
A Woman Under the Influence
reż. John Cassavetes / USA 1974 / 155’
Seanse - kup bilet:
19 lut

Obsada

Peter Falk, Gena Rowlands, Vincent Barbi, Matthew Cassel

Opis filmu

Dwukrotnie nominowany do Oscara film ikony amerykańskiego kina niezależnego, bohatera retrospektywy pierwszej edycji American Film Festival, Johna Cassavetesa. Historia Mabel (Gena Rowlands) i Nicka (Peter Falk) – pozornie szczęśliwego małżeństwa, pogrążającego się na naszych oczach w coraz głębszym kryzysie. Główny powód kłopotów stanowi dziwne zachowanie kobiety, która – przytłoczona codziennymi obowiązkami i nierozumiana przez otoczenie – zaczyna popadać w szaleństwo. Uczciwość i empatia, z jaką Cassavetes przedstawia na ekranie bolączki bohaterki sprawiła, że „Kobieta pod presją” została uznana za jeden z feministycznych manifestów lat 70.

Gość: Magda Piekarska

Recenzentka teatralna  autorka wielu publikacji z zakresu życia kulturalnego, dziennikarka Radia Wrocław Kultura, wieloletnia stała współpracowniczka „Gazety Wyborczej. Wrocław”. Publikuje również między innymi w „Dialogu”, „Wysokich Obcasach Extra” i portalu teatralny.pl. W 2018 roku została laureatką „Złotej Odznaki” przyznawanej przez Towarzystwo Miłośników Wrocławia. Prowadzi poświęconego kulturze włoskiego Południa bloga Salento. Witajcie Na Ziemi Zgryzoty (https://salentoziemiazgryzoty.wordpress.com/)

Informacje o reżyserze

John Cassavetes

John Cassavetes (1929–1989) – urodzony w Nowym Jorku amerykański aktor i autor filmowy greckiego pochodzenia. Obecnie uznaje się go za twórcę kina niezależnego w Stanach Zjednoczonych. Do filmu, jak twierdził, trafił przypadkiem. Karierę rozpoczął jako aktor w latach 50. XX wieku. Grywał postacie zbuntowanych i niezależnych mężczyzn. Aktorstwo szybko przestało mu wystarczać. Pod koniec dekady, przy pomocy oraz wsparciu finansowym ze strony przyjaciół, nakręcił swój pierwszy autorski film Cienie. Wywołał on niezwykłe poruszenie na Wschodnim Wybrzeżu i w Europie. Sukces Cieni spowodował zainteresowanie ze strony Hollywood. Po kilku bolesnych doświadczeniach podczas kręcenia dwóch filmów (Spóźniony blues i Dziecko czeka) oraz z wilczym biletem Cassavetes wrócił z Hollywood do Nowego Jorku. Kilka lat względnej bezczynności, przeprowadzka do Los Angeles oraz powiększenie rodziny (wraz z aktorką Geną Rowlands tworzyli niezwykły związek; Gena była gwiazdą wielu jego filmów) poprzedziły dojrzały okres jego twórczości. Do Hollywood wracał, by grać, zdobywając w ten sposób fundusze na swoje niezależne filmy. Łącznie nakręcił ich dziewięć. Prócz Cieni są to kolejno: Twarze, Mężowie, Minnie i Moskowitz, Kobieta pod presją, Zabójstwo chińskiego bukmachera, Premiera, Gloria, Strumienie miłości. Zmarł w 1989 roku po wielu latach zmagań z marskością wątroby.

Filmy Cassavetesa od początku budziły kontrowersje. Podczas gdy w Stanach traktowano je z rezerwą, w Europie odnosiły sukcesy i zbierały nagrody. Chcąc je jak najogólniej scharakteryzować, można by przywołać określenie Krzysztofa Mętraka. Pisząc o dziełach amerykańskiego twórcy, powiedział, że jest to miazga Cassavetesa. Można to rozumieć na wiele sposobów. Cassavetes odrzucał wszystkie konwencje dotyczące sposobu przedstawiania i poruszanych tematów, serwując widzowi miazgę. Reżyser nie sugerował prostych rozwiązań. Mimo że poruszał bardzo bolesne kwestie często w bardzo bolesny sposób, nie podsuwał na koniec rozwiązania, ale właśnie miazgę. Wreszcie widz, który zdecyduje się wejść w świat Cassavetesa, po obejrzeniu jego filmów będzie się czuł, jakby zrobiono z niego miazgę.


John Cassavetes (1929–1989), the New York-born American actor and film auteur of Greek origin, is now recognized as the father American independent cinema. He claimed he made his way to cinema by accident. Starting out as an actor in the 1950s specializing in rebellious and independent characters, he very quickly found acting too limiting. By the end of the decade, with the help and financial support of some friends, he made his first independent movie Shadows, which was a huge success on the East Coast and in Europe. The young director drew the attention of Hollywood, but after a series of difficult experiences while making two more movies (Too Late Blues and A Child Is Waiting), Cassavetes returned from Hollywood to New York. Several years of relative inactivity followed. He moved back to Los Angeles with Gena Rowlands, his wife, companion, muse, and main protagonist of many of his future movies. The end of the 1960s brought a new, mature period of his oeuvre. His acting in Hollywood productions was only to raise money for his independent movies. In total, he would make nine independent films. In addition to the above-mentioned Shadows, there were successively: Faces, Husbands, Minnie and Moskowitz, A Woman Under the Influence, Killing of the Chinese Bookie, Opening Night, Gloria, and Love Streams. He died in 1989 after a long struggle with cirrhosis of the liver.

From the beginning, Cassavetes’ films aroused controversy. Approached with caution in the United States, he was greeted enthusiastically in Europe. Krzysztof Mętrak keenly summed up, in a broad sense, the director’s films, when he referred to them as Cassavetes pulp, a phrase that can be attributed multiple meanings. Cassavetes rejected formal and thematic conventions, serving his viewers the pulp. More importantly, he did not suggest any solutions. He touched very painful issues in a very precise way, ultimately showing no way out, no simple solution but pulp. Viewers who made the decision to immerse themselves in Cassavetes’ world, might well feel beaten to a pulp.

Elżbieta Durys

Filmografia/ Filmography

1959 Cienie / Shadows

1961 Spóźniony blues / Too Late Blues

1963 Dziecko czeka / A Child Is Waiting

1968 Twarze / Faces

1970 Mężowie / Husbands

1971 Minnie i Moskowitz / Minnie and Moskowitz

1974 Kobieta pod presją / A Woman Under the Influence

1976 Zabójstwo chińskiego bukmachera / The Killing of a Chinese Bookie

1977 Premiera / Opening Night

1980 Gloria

1984 Strumienie miłości / Love Streams

1986 Wielki kłopot / Big Trouble

Filmy telewizyjne / TV films

Johnny Staccato, odcinki / TV episodes: Murder for Credit (1959), Evil (1959), A Piece of Paradise (1959), Night of Jeopardy (1960), Solomon (1960)

The Lloyd Bridges Show, odcinki / TV episodes: A Pair of Boots (1962), My Daddy Can Beat Your Daddy (1963)

Bob Hope Presents Chrystler Theatre, odcinek / TV episode: In Pursuit of Excellence (1966)

Columbo, odcinek / TV episode: Etiuda w czerni / Étude in Black (1972)

 

stopka

Drodzy Widzowie!

W trosce o Wasze zdrowie i bezpieczeństwo przedłużamy zamknięcie Kina Nowe Horyzonty do odwołania. Wszystkie pokazy i wydarzenia specjalne zaplanowane na ten czas zostaną w miarę możliwości przeniesione na przyszłość, o wszelkich zmianach będziemy informować na bieżąco. Więcej szczegółów (w tym związanych ze zwrotami biletów) można znaleźć tutaj. Przepraszamy za wszelkie niedogodności!

rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.