film
   
Rok przełomu. 1989: Spodziewane straty
Mit Verlust ist zu rechnen
reż. Ulrich Seidl / Austria 1992 / 118’
Seanse - kup bilet:
15 paź

Opis filmu

Targająca Europą zawierucha zdaje się nie mieć znaczenia dla bohatera. Sepp Paur bardziej przejmuje się pustą lodówką w domu. Ostatecznie, mężczyzna, który nie potrafi zadbać o siebie po śmierci żony, z czysto praktycznych powodów decyduje się na poszukiwanie nowej partnerki. W obliczu otwarcia granic jego uwagę przykuwają mieszkanki miasteczka położonego w Czechach.

W tym momencie - jak to często bywa w filmach Ulricha Seidla - sfera prywatna splata się z polityczną, a jednostkowe losy stają się pretekstem do refleksji na temat kondycji całej zbiorowości. Austriacki reżyser, udając, że powiela stereotypy, w rzeczywistości je kwestionuje. Dowodzi, że ekonomiczne i mentalnościowe różnice pomiędzy przedstawicielami dwóch różnych światów są wyłącznie pozorne.

Informacje o reżyserze

Ulrich Seidl

Rocznik 1952. Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, laureat wielu festiwali. Na swojej stronie internetowej do listy przymiotników go określających sam dodaje jeszcze kilka: voyeur, mizantrop, cynik, społeczny pornograf, łajdak, prowokator, pesymista, humanista. To jednak bardziej igranie z powszechną opinią na swój temat niż deklaracja autorskiej tożsamości. Od kiedy ponad 30 lat temu zaczął kręcić filmy, nieustannie wzbudza kontrowersje. Główną tego przyczyną zdaje się jego niechęć do określania gatunkowej formuły – reżyser ten nie potrzebuje rozróżnienia na dokument i fikcję, dlatego też jego twórczość bywa nazywana zainscenizowaną rzeczywistością. Ta niejasność konfunduje, czasami irytuje odbiorcę, który lubi przejrzyste kategorie. Twórca najchętniej pracuje z amatorami, realizuje zdjęcia w prawdziwych przestrzeniach. Często kojarzy się go z Fassbinderem, Herzogiem czy Pasolinim. Seidl to stuprocentowe przeciwieństwo fotografa ślubnego – jego obiektyw wyłapuje momenty nieestetyczne, wstydliwe, bolesne. Jednak owo okrutne spojrzenie to tylko pozór. W starannie skomponowanych kadrach filmów Seidla widać głęboko humanistyczne podejście do portretowanej rzeczywistości.


Multiple-award winning director, screenwriter, and producer Ulrich Seidl was born in Vienna, Austria in 1952. The graphics on his website flash descriptive adjectives: voyeur, misanthrope, cynic, social pornographer, blackguard, provocateur, pessimist, humanist. And although this is more Seidl’s ironic take on his media reputation rather than it is a declaration of artistic identity, there is no question that Seidl has been eliciting controversy since the very beginnings of his 30-year career. One reason is that he simply refuses to stay within genre formulas, especially when it comes to the boundaries between documentary and fiction, which is why his work has sometimes been called scripted reality. Those who prefer their cinematography clearly labeled and defined have been left both confounded and irritated. What’s more, Seidl most often works with amateur actors and does his filming on locations rather than sets. The director, who has been compared with Fassbinder, Herzog and Pasolini, describes his own work as the polar opposite of wedding photography – his goal is to capture what is least esthetic, most shameful, and acutely painful. But, though his perspective might seem harsh at first, what ultimately comes through his carefully composed imagery is a deeply human approach to all the people and characters he chooses to portray.

Filmografia/ Filmography

1980 Metr czterdzieści / Einsvierzig / One Forty (doc., short)

1982 Bal / Der Ball / The Prom (short)

1984 Look 84 (short)

1990 Good News: o roznosicielach gazet, martwych psach i innych wiedeńczykach / Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wienern / Good News: Newspaper Salesmen, Dead Dogs and Other People from Wienna (doc.)

1992 Spodziewane straty / Mit Verlust ist zu rechnen / Losses to Be Expected (doc.)

1994 Ostatni prawdziwi mężczyźni / Die letzten Männer / The Last Real Men (TV, doc.)

1995 Obrazy na wystawie / Bilder einer Ausstellung / Pictures at an Exhibition (TV, doc.)

1995 Zwierzęca miłość / Tierische Liebe / Animal Love (doc.)

1997 Miłośnik biustów / Der Busenfreund / The Bosom Friend (TV, doc.)

1998 Zabawa bez granic / Spass ohne Grenzen / Fun without Limits (TV, doc.)

1998 Modelki / Models

2001 Upały / Hundstage / Dog Days

2002 Stan narodu / Zur Lage / State of the Nation (doc.)

2003 Jezu, Ty wiesz / Jesus, Du weisst / Jesus, You Know (doc.)

2006 Bracia, weselmy się / Brüder, laßt uns lustig sein / Brothers, Let Us Be Merry (segment in The Mozart Minute)

2007 Import/Export

2012 Paradies: Liebe

stopka

reżyseria: Ulrich Seidl
barwa: kolor
Ból i blask 
Pedro Almodóvar, Hiszpania 2019
Downton Abbey 
Michael Engler, Wielka Brytania 2019
I znowu zgrzeszyliśmy, dobry Boże! 
Philippe de Chauveron, Francja 2019
Maiden 
Alex Holmes, Wielka Brytania 2018
Między morzem a oceanem 
Isaki Lacuesta, Hiszpania, Szwajcaria, Rumunia 2018
Między słowami: O krok od sławy 
Filmowe spotkania psychoanalityczne
Morgan Neville, USA 2013
Niezbędna konieczność 
Erwan Le Duc, Francja 2019
O zwierzętach i ludziach 
Łukasz Czajka, Polska 2019
Operacja człowiek w czerni 
Grethe Bøe-Waal, Norwegia 2018
Opowieść o trzech siostrach 
Emin Alper, Grecja, Holandia, Niemcy, Turcja 2018
Pavarotti 
Ron Howard, Wielka Brytania 2019
Pewnego razu... w Hollywood 
Quentin Tarantino, USA, Wielka Brytania 2019
Piłsudski 
Michał Rosa, Polska 2019
Playmobil: Film 
Lino DiSalvo, USA 2019
Polityka 
Patryk Vega, Polska 2019
To: Rozdział 2 
Andres Muschietti, USA 2019
Truposze nie umierają 
Jim Jarmusch, USA 2019
Wózkownia: Piłsudski 
Wózkownia
Michał Rosa, Polska 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.