film
Dni filmowe LUX 2018: Po drugiej stronie drzwi
Druga strana svega
reż. Mila Turajlić / Serbia, Francja, Katar 2017 / 100’
Seanse - kup bilet:
30 paź

Opis filmu

Zamknięte drzwi mieszkania matki reżyserki filmu Mili Turajlić w Belgradzie to brama do niezwykłej historii rodzinnej oraz burzliwego dziedzictwa Serbii. Lokal został podzielony w 1945 roku na rozkaz ówczesnego rządu komunistycznego, aby pomieścić więcej rodzin. Matka reżyserki Srbijanka Turajlic miała wówczas dwa lata. Podwójne drzwi w salonie prowadzące do innych pomieszczeń zostały zamknięte, a 30 lat później, gdy urodziła się Mila Turajlić nadal nikt ich nie otworzył. Przez całą wojnę domową i późniejszy rozpad byłej Jugosławii, bombardowania lotnicze kraju i rewolucje drzwi postały nietknięte. Srbijanka, profesorka Uniwersytetu Belgradzkiego i wybitna działaczka polityczna, która odegrała wiodącą role w rewolucji przeciw Slobodanowi Miloševićowi, nadal mieszka w połowie mieszkania bo drzwi od 70 lat pozostają zamknięte. Dla reżyserki to, co leży po drugiej stronie drzwi, jest tajemnicą, którą stara się zgłębić. Film przedstawia również drugą stronę skomplikowanej historii narodowej Serbii, portretując polityczne i społeczne zmiany: od komunizmu poprzez rządy Miloševića i odradzających się dziś nacjonalistów. Obserwujemy też, jak w ciągu kilku miesięcy Mila i Srbijanka angażują się w pełne humoru rozmowy dotyczące przeszłości, teraźniejszości i przyszłości swojego kraju. W filmie, w którym kamera rzadko opuszcza przestrzeń mieszkania, Mila przedstawia także przejmujący portret swojej matki – zdecydowanej kobiety, która nie żałuje podjętych w przeszłości decyzji i czynów mimo, że często zagrażały jej życiu. Czy nowe pokolenie postrzega historię w inny sposób? Czy nostalgia za przeszłością rzeczywiście musi ustąpić miejsca konfrontacji ze współczesną polityką?

Spotkanie po filmie poprowadzi Jan Pelczar jego gośćmi będą: 

Arkadiusz Lewicki 

absolwent wrocławskiej polonistyki, filmoznawca, pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego, autor książek: Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym (2007), Od House'a do Shreka (2011), Seks i Dziesiąta Muza (2011); teoretyk kina zainteresowany m.in. sposobami jego funkcjonowania w kulturze współczesnej, niestrudzony badacz kultury popularnej i masowej.

Piotr Czerkawski  

krytyk filmowy. Autor wielu recenzji, artykułów i wywiadów publikowanych w mediach prasowych i internetowych. Prowadzi bloga „Cinema Enchante”, który dwukrotnie (2014, 2015) otrzymał nominację do nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Współprowadził Weekendowy Magazyn Filmowy w TVP 1. Publikuje m.in. w „Filmwebie”, „Kinie” i „Dzienniku. Gazecie Prawnej”.

Informacje o reżyserze

Mila Turajlić

stopka

reżyseria: Mila Turajlić
barwa: kolor
Basia 2 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Ból i blask 
Pedro Almodóvar, Hiszpania 2019
Był sobie pies 2 
Gail Mancuso, USA, Hong Kong, Indie, Chiny 2019
Czarownica 2 (napisy) 
Joachim Rønning, USA 2019
Gordon i Paddy 
Linda Hamback, Szwecja 2017
Ikar. Legenda Mietka Kosza 
Maciej Pieprzyca, Polska 2019
Mowa ptaków 
Xawery Żuławski, Polska 2019
(Nie)znajomi 
Tadeusz Śliwa, Polska 2019
O Yeti! 
Jill Culton, Chiny, USA 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Pewnego razu... w Hollywood 
Quentin Tarantino, USA, Wielka Brytania 2019
Photographer's Choice: Grizzly Man 
Pokazy specjalne
Werner Herzog, USA 2005
Rzeka 
Emir Baigazin, Norwegia, Polska, Kazachstan 2018
Synonimy 
Nadav Lapid, Francja, Niemcy, Izrael 2018
Wysoka dziewczyna 
Kantemir Bałagow, Rosja 2019
Zabawa w pochowanego 
Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett, USA 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.