film
Dni filmowe LUX 2018: Po drugiej stronie drzwi
Druga strana svega
reż. Mila Turajlić / Serbia, Francja, Katar 2017 / 100’
Seanse - kup bilet:
30 paź

Opis filmu

Zamknięte drzwi mieszkania matki reżyserki filmu Mili Turajlić w Belgradzie to brama do niezwykłej historii rodzinnej oraz burzliwego dziedzictwa Serbii. Lokal został podzielony w 1945 roku na rozkaz ówczesnego rządu komunistycznego, aby pomieścić więcej rodzin. Matka reżyserki Srbijanka Turajlic miała wówczas dwa lata. Podwójne drzwi w salonie prowadzące do innych pomieszczeń zostały zamknięte, a 30 lat później, gdy urodziła się Mila Turajlić nadal nikt ich nie otworzył. Przez całą wojnę domową i późniejszy rozpad byłej Jugosławii, bombardowania lotnicze kraju i rewolucje drzwi postały nietknięte. Srbijanka, profesorka Uniwersytetu Belgradzkiego i wybitna działaczka polityczna, która odegrała wiodącą role w rewolucji przeciw Slobodanowi Miloševićowi, nadal mieszka w połowie mieszkania bo drzwi od 70 lat pozostają zamknięte. Dla reżyserki to, co leży po drugiej stronie drzwi, jest tajemnicą, którą stara się zgłębić. Film przedstawia również drugą stronę skomplikowanej historii narodowej Serbii, portretując polityczne i społeczne zmiany: od komunizmu poprzez rządy Miloševića i odradzających się dziś nacjonalistów. Obserwujemy też, jak w ciągu kilku miesięcy Mila i Srbijanka angażują się w pełne humoru rozmowy dotyczące przeszłości, teraźniejszości i przyszłości swojego kraju. W filmie, w którym kamera rzadko opuszcza przestrzeń mieszkania, Mila przedstawia także przejmujący portret swojej matki – zdecydowanej kobiety, która nie żałuje podjętych w przeszłości decyzji i czynów mimo, że często zagrażały jej życiu. Czy nowe pokolenie postrzega historię w inny sposób? Czy nostalgia za przeszłością rzeczywiście musi ustąpić miejsca konfrontacji ze współczesną polityką?

Spotkanie po filmie poprowadzi Jan Pelczar jego gośćmi będą: 

Arkadiusz Lewicki 

absolwent wrocławskiej polonistyki, filmoznawca, pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego, autor książek: Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym (2007), Od House'a do Shreka (2011), Seks i Dziesiąta Muza (2011); teoretyk kina zainteresowany m.in. sposobami jego funkcjonowania w kulturze współczesnej, niestrudzony badacz kultury popularnej i masowej.

Piotr Czerkawski  

krytyk filmowy. Autor wielu recenzji, artykułów i wywiadów publikowanych w mediach prasowych i internetowych. Prowadzi bloga „Cinema Enchante”, który dwukrotnie (2014, 2015) otrzymał nominację do nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Współprowadził Weekendowy Magazyn Filmowy w TVP 1. Publikuje m.in. w „Filmwebie”, „Kinie” i „Dzienniku. Gazecie Prawnej”.

Informacje o reżyserze

Mila Turajlić

stopka

1917 
Sam Mendes, USA 2020
Boże Ciało 
Jan Komasa, Polska 2019
Deerskin 
Quentin Dupieux, Francja 2019
Jojo Rabbit 
Taika Waititi, USA, Niemcy 2019
Kłamstewko 
Lulu Wang, USA 2019
Monos 
Pokazy specjalne
Alejandro Landes, Argentyna, Holandia, Niemcy, Szwecja, Kolumbia, Urugwaj 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Tommaso 
Abel Ferrara, Włochy, Wielka Brytania, USA 2019
Basia 3 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski, Polska 2019
Kraina miodu 
Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov, Macedonia 2019
Marona - psia opowieść (lektor) 
Anca Damian, Rumunia, Francja, Belgia 2019
Miłość mojego brata 
Monia Chokri, Kanada 2019
Na noże 
Rian Johnson, USA 2019
Nędznicy 
Ladj Ly, Francja 2019
Pannonia Entertainment: Bosch - Ogród snów 
Pannonia Entertainment
José Luis López-Linares
Poznajmy się jeszcze raz 
Nicolas Bedos, Francja 2019
Szybcy i śnieżni 
Benoît Godbout, Kanada 2018
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.