film
Dni filmowe LUX 2018: Po drugiej stronie drzwi
Druga strana svega
reż. Mila Turajlić / Serbia, Francja, Katar 2017 / 100’
Seanse - kup bilet:
30 paź

Opis filmu

Zamknięte drzwi mieszkania matki reżyserki filmu Mili Turajlić w Belgradzie to brama do niezwykłej historii rodzinnej oraz burzliwego dziedzictwa Serbii. Lokal został podzielony w 1945 roku na rozkaz ówczesnego rządu komunistycznego, aby pomieścić więcej rodzin. Matka reżyserki Srbijanka Turajlic miała wówczas dwa lata. Podwójne drzwi w salonie prowadzące do innych pomieszczeń zostały zamknięte, a 30 lat później, gdy urodziła się Mila Turajlić nadal nikt ich nie otworzył. Przez całą wojnę domową i późniejszy rozpad byłej Jugosławii, bombardowania lotnicze kraju i rewolucje drzwi postały nietknięte. Srbijanka, profesorka Uniwersytetu Belgradzkiego i wybitna działaczka polityczna, która odegrała wiodącą role w rewolucji przeciw Slobodanowi Miloševićowi, nadal mieszka w połowie mieszkania bo drzwi od 70 lat pozostają zamknięte. Dla reżyserki to, co leży po drugiej stronie drzwi, jest tajemnicą, którą stara się zgłębić. Film przedstawia również drugą stronę skomplikowanej historii narodowej Serbii, portretując polityczne i społeczne zmiany: od komunizmu poprzez rządy Miloševića i odradzających się dziś nacjonalistów. Obserwujemy też, jak w ciągu kilku miesięcy Mila i Srbijanka angażują się w pełne humoru rozmowy dotyczące przeszłości, teraźniejszości i przyszłości swojego kraju. W filmie, w którym kamera rzadko opuszcza przestrzeń mieszkania, Mila przedstawia także przejmujący portret swojej matki – zdecydowanej kobiety, która nie żałuje podjętych w przeszłości decyzji i czynów mimo, że często zagrażały jej życiu. Czy nowe pokolenie postrzega historię w inny sposób? Czy nostalgia za przeszłością rzeczywiście musi ustąpić miejsca konfrontacji ze współczesną polityką?

Spotkanie po filmie poprowadzi Jan Pelczar jego gośćmi będą: 

Arkadiusz Lewicki 

absolwent wrocławskiej polonistyki, filmoznawca, pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego, autor książek: Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym (2007), Od House'a do Shreka (2011), Seks i Dziesiąta Muza (2011); teoretyk kina zainteresowany m.in. sposobami jego funkcjonowania w kulturze współczesnej, niestrudzony badacz kultury popularnej i masowej.

Piotr Czerkawski  

krytyk filmowy. Autor wielu recenzji, artykułów i wywiadów publikowanych w mediach prasowych i internetowych. Prowadzi bloga „Cinema Enchante”, który dwukrotnie (2014, 2015) otrzymał nominację do nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Współprowadził Weekendowy Magazyn Filmowy w TVP 1. Publikuje m.in. w „Filmwebie”, „Kinie” i „Dzienniku. Gazecie Prawnej”.

Informacje o reżyserze

Mila Turajlić

stopka

reżyseria: Mila Turajlić
barwa: kolor
Autsajder 
Adam Sikora, Polska 2018
Bohemian Rhapsody 
Dexter Fletcher, Bryan Singer, Wielka Brytania, USA 2018
Climax 
Gaspar Noé, Francja 2018
Fuga 
Agnieszka Smoczyńska, Polska, Czechy, Szwecja 2018
Ayka 
Siergiej Dworcejow, Rosja, Niemcy, Polska, Kazachstan, Chiny 2018
Dywizjon 303. Historia prawdziwa (seans dla szkoły) 
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Eter 
Krzysztof Zanussi, Polska 2018
Fahrenheit 11/9 
Michael Moore, USA 2018
Gentleman z rewolwerem 
David Lowery, USA 2018
Między słowami: Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie 
Filmowe spotkania psychoanalityczne
Paolo Genovese, Włochy 2016
Over the Limit 
Marta Prus, Polska, Niemcy, Finlandia, Francja 2018
Trzy twarze 
Jafar Panahi, Iran 2018
Winni 
Gustav Möller, Dania 2018
Wózkownia: Miłość jest wszystkim 
Wózkownia
Michał Kwieciński, Polska 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.