film
MIASTOmovie: Florida Project
The Florida Project
reż. Sean Baker / USA 2017 / 115’
sekcja Ulica; wykład z cyklu „Wątki” Aleksandry Czupkiewicz i Łukasza Wojciechowskiego
Seanse - kup bilet:
30 wrz

Obsada

Willem Dafoe, Brooklynn Prince, Valeria Cotto, Bria Winaite

Opis filmu

Moonee (Brooklynn Prince) ma sześć lat i zawadiacki uśmiech, a dni spędza poza domem z paczką przyjaciół. Dom w ich przypadku oznacza Magic Castle, wściekle liliowy budynek z zewnątrz przypominający pałac z bajki. Ale w pokojach, które można wynająć na godziny, raczej nie spotka się księżniczki. Mieszkają tu za to rozmaici dziwacy, życiowi przegrani i ledwo zarabiające najniższą krajową sprzątaczki. Nie zważając na wszystko inne, Moonee, niczym odkrywca z przygodowej powieści, każdego dnia przemierza okolice i razem z kolegami odkrywa tajemnice niezwykłego miejsca, w których przyszło im żyć. Nieświadoma coraz bardziej ryzykownych kroków, jakie musi podejmować jej mama, Halley (Bria Vinaite), by opłacić pokój w motelu na kolejny tydzień, Moonee jest najszczęśliwszym dzieckiem na świecie. Całkiem, jakby czerpała energię z wychylającego się zza horyzontu pobliskiego Disneyland

wykład z cyklu „Wątki” Aleksandry Czupkiewicz i Łukasza Wojciechowskiego

Pod koniec lat 70-tych Bernard Tschumi opublikował manifest Manhattan Transcripts, w którym opisuje architekturę nie za pomocą rysunku architektonicznego, ale za pomocą projekcji doświadczeń użytkownika budynku. Tschumi obserwuje jak aktorzy-użytkownicy poruszają się w przestrzeni, zapisuje relacje pomiędzy wszystkimi elementami przestrzeni (użytkownik – przestrzeń, obiekt – przestrzeń, użytkownik – obiekt, przestrzeń – zdarzenie itd.). Zdaniem Tschumiego w architekturze nie chodzi jedynie o jakość przestrzeni czy jej formę, ale głównie o zdarzenie, akcję: there is no space without event, no architecture without programme.

Opowieść o ulicy poprzez analizę filmów jest w pewnym sensie kolejnym zobrazowaniem teorii Tschumiego. Ruchomy obraz pozwala uchwycić rzeczywisty wymiar przestrzeni. Reżyseria, sposób prowadzenia aktorów-użytkowników w przestrzeni, choć u niektórych reżyserów przejaskrawiony, uwypukla użytkowy aspekt architektury. Ulica jest tłem dla mnóstwa zdarzeń, w zasadzie nie ma takiej sytuacji, która nie mogłaby wydarzyć się na ulicy i nie ma osoby, która nie byłaby jej użytkownikiem. To ludzie i sytuacje budują ulicę – przestrzeń.

W „Nocy” Michelangelo Antonioniego ulica to krzyk nowoczesności. Jak pisze Mark Lamster w Architecture and Film już z pierwszych scen filmu dowiadujemy się, że architektura będzie czymś więcej niż tylko tłem. W największym wówczas wieżowcu w Europie, wieży Pirelli projektu Gio Pontiego odbija się cały Mediolan. Bohaterka filmu – Lidia wybiera się na spacer ulicami modernistycznego, mimo napotkania kilku przechodniów nie jest to spotkanie, ale deprymujący obraz samotnego społeczeństwa. W „Brooklyn Boogie” czy „Dymie” Paula Austera i Wayne’a Wanga brooklyński sklep tytoniowy prowadzony przez Auggiego Wrena to centrum wszechświata, w którym koncentruje się dzielnicowe życie. U Spike’a Lee ulica ma podobny charakter – krzyżujących się historii wielu osób, których suma rodzi napięcia. We „Florida Project” Seana Bakera ulicy praktycznie nie ma. Czy to nowa amerykańska rzeczywistość? Czy nas też czeka miasto bez ulicy?

Informacje o reżyserze

Sean Baker

Pochodzi z Summit w New Jersey. Studiował w Tisch School of the Arts na Uniwersytecie Nowojorskim. Swoje filmy prezentował na licznych festiwalach amerykańskich i międzynarodowych, m.in. na SXSW, Sundance i w Cannes. Jego poprzedni film, Mandarynka, został w całości nakręcony iPhone'em. Baker jest laureatem ponad 30 wyróżnień, m.in. Independent Spirit Award, a także nagród na festiwalach w Karlowych Warach czy Locarno.


Originally from Summit, New Jersey, Sean Baker studied at the Tisch School of the Arts at New York University. His films have been shown at numerous American and international festivals, including SXSW, Sundance and Cannes. His previous film, Tangerine, was filmed entirely with an iPhone. He has won more than 30 awards and distinctions, including an Independent Spirit Award, as well as awards at the festivals in Karlovy Vary and Locarno.

Wybrana filmografia/ Selected filmography

2000 Four Letter Words

2004 Take Out (co-dir. Shih-Ching Tsou)

2008 Prince of Broadway

2012 Gwiazdeczka / Starlet

2015 Mandarynka / Tangerine

stopka

reżyseria: Sean Baker
obsada: Willem Dafoe, Brooklynn Prince, Valeria Cotto, Bria Winaite
polski dystrybutor: M2 Films
barwa: kolor
Boże Ciało 
Jan Komasa, Polska 2019
Deerskin 
Quentin Dupieux, Francja 2019
Gorący temat 
Jay Roach, Kanada, USA 2019
Judy 
Rupert Goold, Wielka Brytania 2019
Kraina miodu 
Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov, Macedonia 2019
Marona - psia opowieść (lektor) 
Anca Damian, Rumunia, Francja, Belgia 2019
Mayday 
Sam Akina, Polska 2019
Moje filmy: Agnieszka Wolny - Hamkało - "Dracula" 
Moje filmy
Francis Ford Coppola, USA 1992
Na noże 
Rian Johnson, USA 2019
Nowe Horyzonty dla Seniora: Oficer i szpieg 
Nowe Horyzonty dla Seniora
Roman Polański, Francja, Włochy 2019
Oficer i szpieg 
Roman Polański, Francja, Włochy 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Psy 3. W imię zasad 
Władysław Pasikowski, Polska 2020
Sokół z masłem orzechowym 
Tyler Nilson, Michael Schwartz, USA 2019
Tajni i fajni 
Nick Bruno, USA 2019
Tam gdzieś musi być niebo 
Elia Suleiman, Francja, Katar, Niemcy, Kanada, Turcja, Palestyna 2019
The Lighthouse 
Robert Eggers, USA, Kanada 2019
Basia 3 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski, Polska 2019
Historia małżeńska 
Noah Baumbach, USA 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Kraina lodu 2 
Jennifer Lee, Chris Buck, USA 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.