film
     
Śmierć Ludwika XIV
La Mort de Louis XIV
reż. Albert Serra / Francja, Hiszpania, Portugalia  2016 / 115’
Brak nadchodzących seansów .
Ostatni seans odbył się 28 sierpnia 2019.

Obsada

Jean-Pierre Léaud, Patrick d'Assumçao, Irène Silvagni, Bernard Belin, Marc Susini

Nagrody

MFF w Cannes 2016 - Honorowa Nagroda dla Jean-Pierre'a Léauda; Jerusalem Film Festival 2016 - najlepsza fabuła; Prix Jean Vigo 2016 - najlepsza fabuła roku; Ostrava Camera Oko 2016 - najlepsze zdjęcia; Special Feroz Award 2017; Prix Lumière du Festival de Lyon 2017 - najlepszy aktor, zdjęcia; Gaudí Awards 2017 - najlepsze kostiumy, charakteryzacja

Opis filmu

Umarł król, niech żyje Jean-Pierre Léaud! Krytycy po canneńskich projekcjach Śmierci Ludwika XIV pisali, że to życiowa (sic!) rola kultowego aktora francuskiej Nowej Fali, który w Cannes odebrał nagrodę za całokształt twórczości. Jego twarz, dojrzewająca wraz z kolejnymi filmami Truffauta, Godarda, Eustache’a, Tsai Ming-lianga, u Serry zastyga w bezruchu, blednie i ginie w złocie i purpurze tkanin, owinięta absurdalnym kożuchem peruki. Serra stroni od naturalizmu, skupia się na kontraście pomiędzy unieruchomieniem chorego a postępującą nieuchronnie chorobą, pomiędzy ciałem trawionym rozkładem a próbującym utrzymać się w granicach rytuału królewskim gestem. Tworzy sceny inspirowane XVII-wiecznym malarstwem, wypełnione szeptem sług i ciepłym światłem świec. Scenariusz oparty na raportach medycznych i pamiętnikach Saint-Simona zdaje relację z ostatnich dni Króla Słońce, umierającego z powodu gangreny w obecności bezradnych medyków. Jak zwykle u Serry, czołowego neomodernisty europejskiego kina, kontekst historyczny jest zaledwie pretekstem do opowiedzenia w duchu Bressonowskiego „kina czystego” o uniwersalnych aspektach ludzkiego życia. Film jest kontynuacją niezrealizowanego pomysłu instalacji zamówionej u Serry przez paryskie Centre Pompidou.

Agnieszka Szeffel (MFF T-Mobile Nowe Horyzonty)

Metaforyczne sensy zawarte w dziele Serry zadowolą fanów ambitnego kina, ale film jest przystępny głównie dzięki temu, co faktycznie widać na ekranie. (...) wygląda po prostu znakomicie. (...) Serra stosuje malarskie podejście łączące pewien realizm (ale też niezwykłe bogactwo) kostiumów, peruk i mebli z wizją pełną migoczących świec i głębokich cieni.

Boyd van Hoeij, „The Hollywood Reporter”

Informacje o reżyserze

Albert Serra

Albert Serra urodził się w Banyoles w 1975 roku. Ukończył studia na Uniwersytecie w Barcelonie, na którym uzyskał dyplom z literatury hiszpańskiej i komparatystyki. Studiował również historię sztuki. W 2004 roku napisał, a następnie wyreżyserował i wyprodukował Honor rycerza, wolną adaptację Don Kichota. Film był pokazywany w ramach 38. sekcji Quinzaine des Réalisateurs w Cannes w 2006 roku oraz nagradzany na wielu innych międzynarodowych festiwalach.

Filmografia:

2006 Honor rycerza / Honor de Cavalleria

2008 Śpiew ptaków / El cant dels ocells / Birdsong


Albert Serra was born in Banyoles in 1975. He graduated with a degree in Hispanic Literature and Comparative Literature, from the University of Barcelona, where he also studied Art History. In 2004 he writes, directs and produces Honor de Cavalleria, a free adaptation of Don Quixote, selected at the 38th Quinzaine des Réalisateurs in Cannes, 2006. The film has been awarded in many international festivals.

Filmography:

2006 Honor rycerza / Honor de Cavalleria

2008 Śpiew ptaków / El cant dels ocells / Birdsong

stopka

reżyseria: Albert Serra
obsada: Jean-Pierre Léaud, Patrick d'Assumçao, Irène Silvagni, Bernard Belin, Marc Susini
polski dystrybutor: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
nagrody: MFF w Cannes 2016 - Honorowa Nagroda dla Jean-Pierre'a Léauda; Jerusalem Film Festival 2016 - najlepsza fabuła; Prix Jean Vigo 2016 - najlepsza fabuła roku; Ostrava Camera Oko 2016 - najlepsze zdjęcia; Special Feroz Award 2017; Prix Lumière du Festival de Lyon 2017 - najlepszy aktor, zdjęcia; Gaudí Awards 2017 - najlepsze kostiumy, charakteryzacja
barwa: kolor
Ból i blask 
Pedro Almodóvar, Hiszpania 2019
Był sobie pies 2 
Gail Mancuso, USA, Hong Kong, Indie, Chiny 2019
Czarny Mercedes 
Janusz Majewski, Polska 2019
Gordon i Paddy 
Linda Hamback, Szwecja 2017
Kino na bis: Sugar Man 
Kino na bis
Malik Bendjelloul, Szwecja, Wielka Brytania 2012
Legiony 
Dariusz Gajewski, Polska 2019
Legiony (seans dla szkoły) 
Dariusz Gajewski, Polska 2019
Najlepsze z Najgorszych: Klątwa Doliny Węży 
Najlepsze z Najgorszych
Marek Piestrak, Polska, USA 1987
(Nie)znajomi 
Tadeusz Śliwa, Polska 2019
Nowe Horyzonty dla Seniora: Boże Ciało 
Nowe Horyzonty dla Seniora
Jan Komasa, Polska 2019
O Yeti! 
Jill Culton, Chiny, USA 2019
Ostatnia Góra 
Dariusz Załuski, Polska 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Pewnego razu... w Hollywood 
Quentin Tarantino, USA, Wielka Brytania 2019
Rok przełomu. 1989: Obywatel Havel 
Rok przełomu. 1989
Miroslav Janek, Pavel Koutecký, Czechy 2008
Synonimy 
Nadav Lapid, Francja, Niemcy, Izrael 2018
Wysoka dziewczyna 
Kantemir Bałagow, Rosja 2019
Zabawa w pochowanego 
Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett, USA 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.