wydarzenie
 
Akademia Kina Światowego: Media Magica I - Film przed filmem
Media Magica I - Was geschah wirklich zwischen den Bildern?
11 paź
Akademia Kina Światowego

Akademia Kina Światowego to edukacyjny projekt, którego uczestnicy poznają najważniejsze etapy historii światowej kinematografii na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Zajęcia odbywają raz w tygodniu, we wtorki o godz. 17.00. Pojedyncze zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się według schematu: ok. 90 minutowy akademicki wykład, projekcja filmowa i dyskusja. Wykłady poprowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Do uczestnictwa w zajęciach upoważnia semestralny karnet (w cenie 200 zł na semestr) oraz bilety na poszczególne zajęcia w cenie 20 zł.

Archeologia kina

wykład: prof. Andrzej Gwóźdź

Media Magica I - Film przed filmem (Media Magica I - Was geschah wirklich zwischen den Bildern?), reż. Werner Nekes, RFN 1986, 83 min

Film przed filmem z 1986 roku otworzył nowy rozdział w filmografii Wernera Nekesa. Nowy, choć ściśle związany z jego fascynacją ruchomym obrazem i awangardowymi poszukiwaniami na polu filmu. To dokument, w którym twórca przedstawia „prehistorię” kina. Od lat 70. bowiem pasją niemieckiego reżysera jest kolekcjonowanie artefaktów związanych z iluzjami optycznymi oraz wszelkich śladów prekinematograficznych działań. W zbiorach Nekesa znajdują się unikalne obiekty, maszyny, zabawki optyczne i literatura im poświęcona.

Zanim inwencja braci Lumière pozwoliła światu cieszyć się magią kina, przez stulecia próbowano uchwycić ruch, a optyczne iluzje stanowiły źródło inspiracji dla wynalazców oraz rozrywki dla użytkowników. Werner Nekes w swoim filmie pokazuje efekty tych poszukiwań, wciągając widzów w niezwykłą podróż w czasie. Od camera obscura do kinematografu, od manierystycznych anamorfoz po złudzenia wynikające z niedoskonałości ludzkiego oka. Film przed filmem to i lekcja historii, i znakomita zabawa dla współczesnego widza. Reżyser, prezentując swoją kolekcję i działanie zgromadzonych w niej obiektów, jednocześnie budzi ciekawość i emocje, które iluzja wywoływała od zawsze

Marta Miś

Informacje o reżyserze

Werner Nekes

Niemiecki artysta, od lat 60. XX wieku tworzący eksperymentalne filmy i sztukę wideo, kolekcjoner i wykładowca. Urodził się w 1944 roku w Erfurcie, studiował lingwistykę i psychologię we Freiburgu. W 1964 roku przeniósł się do Bonn i stanął na czele uniwersyteckiego klubu filmowego, przyjaźniąc się z filmowcami i innymi artystami, m.in. z Dore O., jego późniejszą współpracowniczką i partnerką życiową. Sam zaczął malować w 1965, eksperymentując z różnymi technikami i materiałami, zaczął też kręcić filmy najpierw na taśmie 8 mm, potem 16 mm. Jego celem stało się uwolnienie filmu od klasycznej narracji i psychologii, zwrot ku strukturze i pierwotnym filmowym jakościom.

Wybrana filmografia

1965 Tom Doyle i Eva Hesse / Tom Doyle und Eva Hesse / Tom Doyle and Eva Hesse (kr.m.)

1966 Falstart / Fehlstart / The False Start (kr.m.)

1967 Łuk / Bogen / The Bow (kr.m.)

1967 Cięcia dla ABABA / Schnitte für ABABA / Cuts for ABABA (kr.m.)

1968 vis-à-vis (kr.m.)

1968 Film grupowy / Gruppenfilm / The Group Movie (kr.m.)

1969 Mgławica / Nebula

1970 Abbandono (kr.m.)

1973 Otomana / Diwan / The Divan

1974 Makimono (kr.m.)

1975 Photophthalmia (kr.m.)

1976 Amalgamat / Amalgam

1980 Uliisses

1988 Archeologia filmu / Vorgeschichte des Films / The Archeology of Film

1997 Dzień malarza / Der Tag des Malers / The Day of the Painter

2004 Teatr cieni Richarda Bradshawa / Richard Bradshaw’s Shadowtheater / Richard Bradshaw’s Shadow Theatre

 

 

stopka

barwa: kolor
53 wojny 
Ewa Bukowska, Polska 2018
7 uczuć 
Marek Koterski, Polska 2018
Adapter. Kino bez barier: Dywizjon 303. Historia prawdziwa 
Adapter. Kino bez barier
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Bergman100: Persona 
Bergman 100
Ingmar Bergman, Szwecja 1966
Climax 
Gaspar Noé, Francja 2018
Człowiek, który zabił Don Kichota 
Terry Gilliam, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania 2018
Czyściciele internetu 
Hans Block, Moritz Riesewieck, Niemcy, Brazylia 2018
Donbas 
Siergiej Łoźnica, Niemcy, Ukraina, Francja, Holandia, Rumunia 2018
Jak pies z kotem 
Janusz Kondratiuk, Polska 2018
Kamerdyner 
Filip Bajon, Polska 2018
Kapitan Morten i Królowa Pająków 
Kaspar Jancis, Henry Nicholson, Riho Unt, Estonia, Belgia, Irlandia, Wielka Brytania 2018
Kler 
Wojciech Smarzowski, Polska 2018
Nina 
Olga Chajdas, Polska 2018
Venom 
Ruben Fleischer, USA 2018
Wieś pływających krów 
Katarzyna Trzaska, Polska 2018
Winni 
Gustav Möller, Dania 2018
Zama 
Lucrecia Martel, Argentyna, Brazylia, Hiszpania, Dominikana, Francja, Holandia, Meksyk, Szwajcaria, USA, Portugalia, Liban 2017
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
Z perspektywy Paryża 
Jean-Paul Civeyrac, Francja 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.