wydarzenie
10. MFO: Pustynia Tatarów
04 paź

Pustynia Tatarów reż. Valerio Zurlini, Włochy, Francja, Niemcy Zachodnie 1976, 140’

W historii kina funkcjonuje jako wzorzec z Sevres filmowej adaptacji. Powieść Dina Buzzatiego, klasyka włoskiej prozy porównywanego to do Carolla, to do Camusa, to do Kafki, została tu przeniesiona na ekran, można by rzec, w stanie dziewiczym. Czy efekt po czterech dekadach się nie zestarzał – ocenicie sami.

Starożytna twierdza Bam w Iranie, której kamienny, ciągnący się kilometrami labirynt znajduje się na światowej liście UNESCO jako krajobraz chroniony, stanowi scenerię tego filmu. Oddaje też egzystencjalny rys pierwowzoru.

Fabuła chyba jednak jest pretekstem. Porucznik Drogo, w którego wcielił się Jacques Perrin („Cinema Paradiso”, „Pan od muzyki”), zostaje zesłany do fortecy, gdzie ma oczekiwać natarcia wroga. I nie tyle czeka na Godota, co zamiast robić, co do niego należy, szuka sobie działań zastępczych. Znany wszystkim autorom mechanizm prokrastynacji przeniesiono w realia niemej, nieruchomej wojny.

Ostatni film Valeria Zurliniego, niesłusznie zapomnianego twórcy „Kroniki rodzinnej” z Mastroiannim, „Pierwszej spokojnej nocy” z Delonem, „Dziewczyny z walizką” z Cardinale.

Książka – też w Polsce zapomniana – została napisana przez autora na podstawie jego doświadczeń na froncie w Afryce. Dzięki niej Dino Buzzati szybko odniósł sławę, a jego klasyczne dzieło, wpisywane w nurt lekko magicznego egzystencjalizmu, znajduje się wciąż w czołówce najważniejszych książek XX wieku „Le Monde”. Pisarz znany jest też ze „Słynnego najazdu niedźwiedzi na Sycylię” oraz „Sześćdziesięciu opowiadań”, dzięki którym był już gościem jednej z pierwszych edycji mfo.

Po filmie rozmowa z udziałem Adama Kruka.

Adam Kruk – krytyk filmowy, filmoznawca, publicysta. Zajmuje się współczesnymi zagadnieniami kultury wizualnej, historią kina polskiego i włoskiego, popkulturą. Współpracuje m.in. z „Kinem”, „Ekranami”, „Dwutygodnikiem” i „Filmwebem”. Wykłada m.in. w Akademii Filmowej, Akademii Polskiego Filmu i w ramach Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej. Laureat Grand Prix w Konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka (2012).

Informacje o reżyserze

stopka

barwa: kolor
Angelo 
Markus Schleinzer, Austria, Luksemburg 2018
Basia 3 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski, Polska 2019
Boże Ciało 
Jan Komasa, Polska 2019
Był sobie pies 2 
Gail Mancuso, USA, Hong Kong, Indie, Chiny 2019
Czarownica 2 (napisy) 
Joachim Rønning, USA 2019
Czarownica 2 (polski dubbing) 
Joachim Rønning, USA 2019
European Cinema Night 2019: "Tam gdzieś musi być niebo" 
Pokazy specjalne
Elia Suleiman, Francja, Katar, Niemcy, Kanada, Turcja, Palestyna 2019
Irlandczyk 
Martin Scorsese, USA 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Kraina lodu 2 
Jennifer Lee, Chris Buck, USA 2019
Last Christmas 
Paul Feig, Wielka Brytania 2019
Le Mans' 66 
James Mangold, USA 2019
Młody Ahmed 
Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgia, Francja 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Słodziak 
Alma Har’el, USA 2019
Śnieżna paczka 
Aaron Woodley, Chiny, Indie, Japonia, Kanada, USA, Wielka Brytania, Korea Południowa 2019
The Lighthouse 
Robert Eggers, USA, Kanada 2019
Van Gogh. U bram wieczności 
Julian Schnabel, Irlandia, Szwajcaria, Wielka Brytania, Francja, USA 2018
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.