wydarzenie
10. MFO: Nałkowska
02 paź

Granica reż. Józef Lejtes, Polska 1938, 90’
Granica reż. Jan Rybkowski, Polska 1977, 89’
Przy torze kolejowym reż. Andrzej Brzozowski, Polska 1963, 13’

Wieczór komparatystyczno-analityczny na dwa długie metraże przedzielone wojną oraz utwór krótki. Temat znany z listy lektur szkolnych, z szansą przyjęcia po latach na nowo.

Najstarszy w tym zestawie przedwojenny film powstał w pierwszej reakcji na książkę, dwa lata po jej premierze. Reżyser Józef Lejtes był w chwili realizacji uznanym twórcą, mającym na swoim koncie Dziewczęta z Nowolipek czy epicką Barbarę Radziwiłłównę. Adaptacja książki Nałkowskiej odniosła w swoich czasach sukces, a zarazem okazała się ostatnim polskim filmem reżysera, który realizował filmy w Izraelu oraz w Stanach, gdzie pracował przy popularnych serialach jak Alfred Hitchcock przedstawia czy Bonanza. Wersja Lejtesa urzeka niedzisiejszą, melodramatyczną frazą, opatrzoną rozmarzonym, miękkim obrazem autorstwa wybitnego operatora Seweryna Steinwurzela. W obsadzie znalazły się największe gwiazdy przedwojennego polskiego kina: Elżbieta Barszczewska, Mieczysława Ćwiklińska, Aleksander Zelwerowicz, Jerzy Pichelski.

Zupełnie inaczej wybrzmi przy tym późniejsza realizacja Jana Rybkowskiego z 1977 roku. Ostra, neurotyczna, eksponująca napięcia między postaciami ukazuje w ich centrum słabego mężczyznę – Zenona Ziembiewicza zagrał tu Andrzej Seweryn. Żądza zysku, spokoju i władzy zniewala go na tyle, że zdaje się być przedmiotem w rękach manipulujących nim kobiet: Elżbiety (Krystyna Janda) i Justyny (Sławomira Łozińska). Film jest wariacją na temat wyjściowego tekstu. Za namową scenarzysty filmu, Józefa Hena, powieści Nałkowskiej zmieniono zakończenie.

Krótki film Andrzeja Brzozowskiego będzie pokazany między projekcjami. Tytułowe opowiadaniePrzy torze kolejowym o kobiecie znalezionej przy torach, która żąda, by ją zastrzelić, pochodzi z tomu Medaliony.

Po filmach rozmowa z udziałem Marty Mizuro i Agnieszki Kłos.

Marta Mizuro – krytyczka, dziennikarka. Regularnie publikuje recenzje m.in. w „FA-arcie", „Nowych Książkach”, na Onet.pl, Empik.com oraz w „Literze”, gdzie opiekuje się prozą. Od 2004 roku pracuje w miesięczniku „Odra” i prowadzi rubrykę książkową w „Zwierciadle”. Autorka kryminału „Kogo kocham, kogo lubię” i powieści „Cicha przystań”. Prowadzi warsztaty kreatywnego pisania na MFO.

Agnieszka Kłos - autorka opowiadań i instalacji dźwiękowych. Zajmuje się literaturą, nagrywaniem i produkcją przestrzeni dźwiękowych, badaniem pamięci i historii, analizą narracyjną opowiadań i snów oraz ich związkami ze światem cyfrowym. Fotograf, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), wykładowca na ASP we Wrocławiu, redaktorka magazynu artystycznego "Rita Baum".

Informacje o reżyserze

stopka

1917 
Sam Mendes, USA 2020
Boże Ciało 
Jan Komasa, Polska 2019
Deerskin 
Quentin Dupieux, Francja 2019
Jojo Rabbit 
Taika Waititi, USA, Niemcy 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Kacper i Emma – zimowe wakacje 
Arne Lindtner Næss, Norwegia 2014
Kłamstewko 
Lulu Wang, USA 2019
Miłość mojego brata 
Monia Chokri, Kanada 2019
Monos 
Pokazy specjalne
Alejandro Landes, Argentyna, Holandia, Niemcy, Szwecja, Kolumbia, Urugwaj 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Poznajmy się jeszcze raz 
Nicolas Bedos, Francja 2019
Szybcy i śnieżni 
Benoît Godbout, Kanada 2018
Tommaso 
Abel Ferrara, Włochy, Wielka Brytania, USA 2019
Basia 3 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski, Polska 2019
Marona - psia opowieść (lektor) 
Anca Damian, Rumunia, Francja, Belgia 2019
Na noże 
Rian Johnson, USA 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.