repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

tutaj    

szczegółytutaj
festiwal

14. American Film Festival: odkryj wszystkie stany kina

7/11 - 12/11

Ameryka dawno odkryta? Bzdura. American Film Festival od lat udowadnia, że filmy z USA wciąż mogą zaskakiwać, poszerzać horyzonty, a przy tym dostarczać mnóstwo frajdy.

Dołącz do 14. AFF-u i odkryj wszystkie stany kina! Na tegoroczne wydarzenie zapraszamy od 7 do 12 listopada, tradycyjnie do wrocławskiego Kina Nowe Horyzonty. Między 7 a 19 listopada można także zaprosić AFF do swojego domu – za sprawą festiwalowych pokazów online na platformie NH VOD.

25 października rozpocznie się sprzedaż pojedynczych biletów i dostępów do seansów online.

Czas na filmowe żniwa!

Tegoroczny horyzont identyfikacji wizualnej festiwalu wyznacza amerykańska farma. W trakcie 14. AFF-u będziemy więc kosić to, co w kinematografii zza Oceanu najlepsze, patrzeć, jak bujnie wzrasta kino niezależne, zbierać obfity plon kultowej klasyki i rozkoszować się dojrzałymi dziełami mistrzyń i mistrzów. Yee-haw!

Na ekranach będzie można zobaczyć premierowo w Polsce hity pokazywane i nagradzane na najważniejszych światowych festiwalach (m.in. w Cannes, Wenecji, Toronto, na Sundance, Berlinale czy SXSW). W programie znajdą się m.in.: Priscilla Sofii Coppoli – prezentowana z perspektywy żony gwiazdora opowieść o wyboistym życiu u boku Elvisa Presleya (w tytułowej roli nagrodzona w Wenecji Cailee Spaeny, zaś w roli Elvisa – znany z Euforii Jacob Elordi); Manodrome Johna Trengove’a, z przerażającym i fascynującym Jessem Eisenbergiem; Przesilenie zimowe Alexandra Payne’a, ze znakomitym Paulem Giamattim; czy Eileen Williama Oldroyda, z magnetyzującym duetem Thomasin McKenzie – Anne Hathaway. To nie koniec! Obserwujcie nasze media, bowiem w najbliższych dniach będziemy ujawniać kolejne hity.

Indie Star Awards: Adele Romanski i Alex Ross Perry

Oto podwójna radość, bowiem w ramach 14. AFF-u przyznamy aż dwie nagrody Indie Star Awards, którymi wyróżniamy najważniejsze, najciekawsze twórczynie i twórców amerykańskiego kina niezależnego. Jak do tej pory laureatkami i laureatami byli m.in. John Waters, Nina Menkes, Todd Solondz czy Rosanna Arquette, a w tym roku statuetki otrzymają (podczas gali otwarcia) Adele Romanski i Alex Ross Perry. Romanski to wybitna producentka, stojąca za sukcesami m.in. Moonlight (Oscar dla najlepszego filmu) czy Aftersun, zaś Perry, autor m.in. Do ciebie, Philipie i Her Smell, to reżyser, którego autorski, niezależny głos skupia wokół siebie środowisko filmowe wschodniego wybrzeża i wyznacza kierunki nowojorskiej sceny filmowej.

Laureaci Indie Star Awards wezmą udział w spotkaniach z publicznością po seansach wybranych filmów, a także udzielą masterclassów przybliżających tajniki ich pracy twórczej.

Złamane lilie: Altman i kobiety

W tym roku kontynuujemy spotkanie z kinem Roberta Altmana, reżysera o niepodrabialnym, prawdziwie autorskim stylu i jednocześnie twórcy na wskroś amerykańskiego. Podczas ubiegłorocznego AFF-u prezentowaliśmy filmy, w których Altman stawiał swój kraj przed krzywym zwierciadłem i dekonstruował narodowe mity, zaś tym razem spojrzymy na jego dzieła okiem kobiecych bohaterek. W takich filmach jak Trzy kobietyWróć, Jimmy DeanieObrazyÓw chłodny dzień w parku czy Dzień weselny Altman włączył się zarazem w krytykę patriarchalnej kultury, typową dla czasów kontestacji, ale też ukazał kolejne fazy emancypacji kobiet, pułapki feminizmu i stereotypy w sposobach portretowania kobiecości.

Nie odwracaj wzroku: retrospektywa Camille Billops i Jamesa V. Hatcha

Sercem American Film Festival jest odkrywanie mało znanych w Polsce, ale niezwykle ważnych postaci, które wpływały na rozwój amerykańskiego kina (i szerzej: amerykańskiej kultury). Takimi osobami są Camille Billops i jej partner, James V. Hatch – twórcy wpisujący się w nurt przepisywania historii kina, która powinna zacząć uwzględniać przez lata pomijane głosy. W tym konkretnym przypadku: głosy czarnych kobiet. Oś kina Billops i Hatcha wyznacza rodzina i otoczenie artystki. Podczas gdy lata 70. zdominował nurt blaxploitation, bezsprzecznie jeden z pierwszych dających czarnym bohaterom i bohaterkom siłę i podmiotowość, w latach 80. duet zdecydował się pójść w zupełnie inną stronę – ich filmy są częścią niszowej grupy dzieł czarnego feministycznego dokumentu. Umiejscowienie filmów Billops i Hatcha w tym globalnym i historycznym kontekście uświadamia, gdzie należy szukać tradycji dokumentu o walorach etnograficznych, ukazującego codzienne życie Afroamerykanów.

Festiwalowe sekcje

Jednym ze znaków rozpoznawczych American Film Festival są sekcje konkursowe, w tym roku wyjątkowo mocne. W Spectrum, przeglądzie nowych tendencji i młodych talentów kina USA, znalazły się m.in.: prezentowany w Cannes The Sweet East Seana Price’a Williamsa, pokazywane na Sundance i wyprodukowane przez kultowe A24 Polne drogi mają smak soli Raven Jackson, czy przywieziony z Tribeki LaRoy Shane’a Atkinsona – projekt wspierany w ramach wrocławskiego US in Progress. W sekcji American Docs zobaczymy dokumenty prezentujące różne oblicza Ameryki, których nie znajdziemy w mainstreamowych filmach czy mediach. Wśród nich znalazł się m.in. Przeciw wszystkim wrogom Charliego Sadoffa – portret wzrastających w siłę skrajnie prawicowych bojówek. Oceniane przez widzki i widzów produkcje będą ubiegać się o nagrody w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny. Fundatorem nagrody w konkursie American Docs jest BNY Mellon.

Na festiwalu tradycyjnie znalazła się także sekcja Special Docs, w ramach której będzie można zobaczyć amerykański dokument odmieniony przez wszystkie formy i przypadki. W programie m.in.: Lakotowie kontra Stany Zjednoczone Jesse’ego Shorta Bulla i Laury Tomaselli – wstrząsająca opowieść o walce o sprawiedliwość dla rdzennych ludów Ameryki (to znakomite uzupełnienie Czasu krwawego księżyca Martina Scorsese); czy Film okresowy Liny Plioplyte – dokument rozbrajający tabu menstruacji i prezentujący kulturowo-społeczną historię tego kobiecego doświadczenia.

Kontynuujemy także współpracę z CINEMAFORUM – Międzynarodowym Forum Filmów Krótkometrażowych i wspólnie prezentujemy dowody na to, że krótka forma może przekazać ogrom różnorodnych treści. Wszystko to można odnaleźć w sekcji American Shorts.

Klasyka wiecznie żywa

A nawet z większą dawką wigoru niż sto lat temu. Mowa o projekcie Return to Reason – zestawie odrestaurowanych pierwszych filmów Mana Raya, z muzyką zespołu SQÜRL (Jim Jarmusch i Carter Logan). Wrocławska publiczność będzie mogła zobaczyć (i usłyszeć!) tę perełkę po raz pierwszy w Polsce. W ramach 14. American Film Festival przypomnimy także arcydzieło Terrence’a Malicka – Niebiańskie dni (1978) oraz klasycznego Czarnoksiężnika z Oz (1939) Victora Fleminga.

Odnajdź swoje stany kina

Zaproponowane przez nas sekcje to tylko punkt wyjścia do eksploracji bogactwa amerykańskiego kina – zachęcamy do podążania innymi tropami i szlakami. Jednym z nich jest zestaw filmów, które w różny sposób próbują uchwycić i opisać coraz większy wpływ świata wirtualnego na naszą codzienność. W programie znalazły się więc filmy o gamingu i kulturze świata graczy, sztucznej inteligencji oraz technologii deepfake’ów: Obce ciało w reżyserii Sophie Compton i Reubena Hamlyna; Złamać grę Jane M. Wagner i Nowi Amerykanie. Gra w rewolucję Ondi Timoner.

Festiwal, czyli spotkania

Jeśli kino jest rozmową, to AFF idealnie spełnia wymogi tej definicji. Od 7 do 12 listopada zapraszamy na szereg spotkań z twórczyniami i twórcami festiwalowych filmów. Wrocław odwiedzi wiele osób ze Stanów (m.in. wspomniani Adele Romanski i Alex Ross Perry), ale też gościnie i goście z Polski, w tym Katarzyna Figura, która opowie więcej o swojej współpracy z Robertem Altmanem.

Dobre kino lubi towarzystwo dobrej literatury, dlatego w tym roku reaktywujemy cykl Czytanie Ameryki. Wspólnie z wydawnictwem Czarne i Wrocławskim Domem Literatury zapraszamy na spotkania, które poprowadzi Michał Nogaś (Magazyn „Książki”). Naszymi gościniami i gośćmi będą: Magda Działoszyńska-Kossow (autorka San Francisco. Dzikiego brzegu wolności, która opowie także o pracach nad najnowszą książką o Chicago), Ewa Winnicka (Greenpoint. Kronika Małej Polski; autorka zapowie również swoją książkę o Polonii w Teksasie; premiera planowana na wiosnę 2024), Piotr Jagielski (Grunge. Bękarty z Seattle, premiera 22 listopada) oraz Piotr Tarczyński (Rozkład. O niedemokracji w Ameryce). Wstęp na wszystkie spotkania literackie jest wolny, w miarę dostępności.

Nie tylko kino

Po całym dniu spędzonym na festiwalowych wrażeniach zapraszamy na Aff-tery do klubokawiarni Recepcja i klubogalerii DOBRO, zlokalizowanych w neonowym podwórku przy ul. Ruskiej 46a (tuż obok Kina Nowe Horyzonty). Tam na wszystkie festiwalowiczki i festiwalowiczów czekać będą m.in. muzyczne przyjemności i specjalna oferta na barze (10% zniżki dla posiadaczy biletów lub karnetów/akredytacji). 8 listopada o godz. 23:00 zapraszamy do Galerii Dominikańskiej na americanowe Silent Disco. Zachęcamy także do sprawdzenia bogatej listy miejsc rekomendowanych – różnych lokali gastronomicznych, w których będzie można skorzystać z inspirowanej AFF-em oferty i zniżek. A skoro już o jedzeniu mowa: 11 listopada o godz. 16:00 w Kinie Nowe Horyzonty odbędzie się pokaz specjalny filmu Szef Jona Favreau oraz wydarzenie pod hasłem DelicioUS!, czyli prezentację dań i poczęstunek z amerykańskimi smakowitościami przyrządzonymi przez zwycięzcę 6. edycji Masterchefa, Mateusza Zielonkę.

* * *

Na stacjonarną część 14. American Film Festival zapraszamy od 7 do 12 listopada, filmy online będą dostępne do 19 listopada. Pełny program festiwalu, wraz z kalendarium seansów i opisami filmów, można znaleźć na stronie  americanfilmfestival.pl. Bilety na kinowe pokazy oraz pojedyncze dostępy i pakiety dostępów do filmów online trafią do sprzedaży (poprzez stronę internetową festiwalu) 25.10 o godz. 12:00. Od 7 listopada, od godz. 9:00, bilety będzie można kupić również w kasach Kina Nowe Horyzonty.

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!