American Film Festival od lat udowadnia, że amerykańskie kino nie musi być tylko dodatkiem do popcornu. Tegoroczne edycja to zarówno perły kina niezależnego, duża dawka znakomitej klasyki i hollywoodzkie filmy z autorskim stemplem wybitnych reżyserek i reżyserów. W programie 13. AFF-u znalazło się blisko 100 filmów, z czego 36 zostanie pokazanych w Polsce po raz pierwszy, a 9 będzie miało premierę europejską. Na 13. edycję wydarzenia zapraszamy od 8 do 13 listopada (oraz online do 20 listopada).
13. American Film Festival otworzy jeden z najbardziej wyczekiwanych filmów tego roku: Do ostatniej kości (Bones and All), najnowsze dzieło Luki Guadagnina, nagrodzonego na festiwalu w Wenecji Srebrnym Lwem za reżyserię. Pochodzący z Włoch reżyser znakomicie potrafi łączyć europejską wrażliwość z amerykańską energią, czemu dowód dał w swoich dwóch poprzednich dziełach (Tamte dni, tamte noce, Suspiria). W filmie na ekranie zobaczymy szereg gwiazd, ze znakomitymi Taylor Russell i Timothéem Chalametem na czele.
W programie tradycyjnie znalazły się także amerykańskie przeboje pokazywane na światowych festiwalach – między innymi: jeden z najlepiej ocenianych i najdłużej oklaskiwanych filmów na festiwalu w Wenecji – Wieloryb (The Whale) Darrena Aronofsky’ego, z brawurową rolą Brendana Frasera; Jednym głosem (She Said) Marii Schrader – trzymająca w napięciu opowieść o śledztwie dziennikarskim, dzięki któremu ujawniono przestępstwa seksualne popełnione przez Harveya Weinsteina (w rolach głównych Carey Mulligan i Zoe Kazan) czy Till Chinonye Chukwu – historia o jednym z najważniejszych wydarzeń, które zainspirowało rozwój ruchu na rzecz osób czarnoskórych i znacząco wpłynęło na działalność Martina Luthera Kinga – linczu na niewinnym Emmetcie Tillu.
Podczas tegorocznej edycji na wielkim ekranie zaprezentowany zostanie również Armagedon (Armageddon Time) – najnowszy film Jamesa Graya, przybliżający czasy jego dzieciństwa w nowojorskim Queens (na ekranie m.in. Anthony Hopkins i Anne Hathaway); Aftersun Charlotte Welles – jedno z największych olśnień tegorocznych festiwali, od Cannes aż po Toronto (w filmie zobaczymy znanego z Normalnych ludzi Paula Mescala); Syn (The Son) Floriana Zellera – kolejne po obsypanym nagrodami Ojcu wnikliwe studium współczesnej rodziny w kryzysie oraz Moonage Daydream Bretta Morgena – kosmiczna opowieść o Davidzie Bowiem. Bohaterami tegorocznych retrospektyw będą zaś Robert Altman – mistrz światowego kina oraz Nina Menkes, której twórczość jest uosobieniem ducha amerykańskiej sceny niezależnej.