Współorganizowany z Centrum Historii Zajezdnia cykl „obrazy stanu apokalipsy” to trzy niezwykłe spojrzenia na momenty kryzysu, przełomu i ludzkiej bezradności wobec historii. Z okazji rocznicy ogłoszenia stanu wojennego w Polsce przypominamy metafizyczną żałobę i moralne dylematy Bez końca Krzysztofa Kieślowskiego, wojenne szaleństwo Czasu Apokalipsy Francisa Forda Coppoli – dzieła, którego tytuł stał się inspiracją dla słynnego zdjęcia Chrisa Niedenthala, ukazującego warszawskie kino Moskwa w mrocznej aurze grudnia 1981 roku – oraz pełen ironii i absurdu found footage Tomasza Wolskiego Rok z życia kraju.
W grudniu 1981 roku Chris Niedenthal wykonał w Warszawie zdjęcie, które stało się jedną z najbardziej rozpoznawalnych na świecie ikon stanu wojennego. Na pierwszym planie widzimy transporter opancerzony i kilku żołnierzy, w głębi wejście do kina Moskwa, nad którym widnieje wielki napis Czas Apokalipsy. Szyld promujący pokaz filmu Coppoli na zawsze stał się już komentarzem do ówczesnej sytuacji w Polsce, wędrówki do jądra ciemności.
I to skojarzenie aktualne jest do dziś choć temat stanu wojennego wielokrotnie był już przepracowany przez polskie kino. Dlatego w naszym małym przeglądzie Obrazy stanu Apokalipsy, który poświęcamy rocznicy wprowadzenia stanu wojennego, Czas Apokalipsy, choć opowiada o innym czasie i miejscu, zajął centralne miejsce.
Dodatkowo pokażemy Bez końca Krzysztofa Kieślowskiego i przedpremierowo dokument Rok z życia kraju Tomasza Wolskiego (po pokazie spotkanie z reżyserem) – dwa różne filmy, różne obrazy, utrwalone w innym czasie, w innej perspektywie. Bez końca Kieślowskiego to zapis niemal dokumentalny, na gorąco, dotykający wciąż żywych tematów i ran. I z tego powodu odrzucony wówczas niemal przez wszystkie strony życia społeczno-politycznego w kraju. Dokument Tomasza Wolskiego to zrealizowany z dystansu czasowego i nie tylko Pełen absurdu i nieoczekiwanej energii film found footage o przełomowym momencie polskiej i światowej historii.