Reprezentujący najlepsze tradycje kina autorskiego, przemierzający z kamerą kolejne kontynenty, swobodnie mieszający różne konwencje filmowe Wim Wenders należy do najciekawszych reżyserów naszych czasów. Wiele spośród zrealizowanych przez niego dzieł zostało zaprezentowanych na najważniejszych branżowych imprezach i przeglądach (na czele z festiwalem w Cannes). Do tej grupy należą także filmy, które znalazły się w programie niniejszej retrospektywy niemieckiego twórcy i ulubieńca festiwalowych selekcjonerów. Alicja w miastach (1974), Amerykański przyjaciel (1977), Paryż, Teksas (1984), Niebo nad Berlinem (1987) oraz Buena Vista Social Club (1999) to prawdziwe perełki kina.
Tym, co łączy te filmy i charakteryzuje twórczość Wendersa, jest szczególna rola miejsca, w którym rozgrywa się akcja. Europejskie i amerykańskie miasta (Amsterdam, Berlin, Hamburg, Hawana, Houston, Los Angeles, Nowy Jork) wywierają znaczący wpływ zarówno na treść, jak i na formę dzieł niemieckiego reżysera. Wędrówka po tych metropoliach (oraz między nimi) staje się zarówno podróżą w czasie i przestrzeni, krajobrazie i historii, jak i bardziej intymną podróżą, nastawioną na poznawanie wewnętrznych światów jednostek i społeczeństw.
Przegląd tych pięciu filmów wraz z krótkimi wstępami w formie prelekcji wideo wygłaszanych przez dr Ewę Fiuk przybliży sylwetkę reżysera i wprowadzi widzów w tematykę dzieła, a także pozwoli osadzić je w szerszym kontekście, często odnoszącym się do motywu podróży i charakterystycznych cech kina drogi.