Akademie
 
Literatura podstawowa i uzupełniająca - sem. III

Literatura podstawowa:

1. Historia kina. Tom III. Kino epoki nowofalowej, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2015. Obowiązują rozdziały:

XII: Krzysztof Loska, Kino japońskie epoki nowofalowej, s. 573-611.

XIII: Konrad Klejsa, Kino kontestacji w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej, s. 613-657(zwł. podrozdziały: Kino kontestujące/kino o kontestacjiWłochy; Wielka Brytania).

XV: Andrzej Gwóźdź, Po obydwu stronach muru: kinematografie niemieckie, s. 687-746 (zwł. podrozdział Na fali, czyli kino wielkiej czwórki).

XVII: Paweł Sitkiewicz, Film animowany w epoce kina autorskiego i narodowych szkół animacji, s. 779-813.

XVIII: Joanna Wojnicka, Kino sowieckie lat 60 i 70., podrozdziały: Kino autorskie pod nadzorem i Kino popularne. Ekranizacje, s. 868-882.

XIX: Michał Lesiak, Rafał Syska, Renesans Hollywoodu: kino amerykańskie lat 70., s. 883- 961, (zwł. podrozdział: Nowe modele produkcji).

XXVI: Marek Haltof, Australijska Nowa Fala, s. 1257-1280.

2. Karolina Kosińska, Po czyjej jesteś stronie? Ken Loach jako autor i nie-autor,

https://www.academia.edu/13098849

3. Magdalena Kamińska, Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii kina grozy, Poznań 2016 (rozdz. 6: Nowa tania krwawa przygoda: slasher i gore).

4. Jerzy Szyłak i in., Kino Nowej Przygody, Gdańsk 2011, rozdziały: Kino Nowej Przygody - jego cechy i granice, s. 5-19; System marketingowy Hollywood w latach 1977-2011, s. 39-49

5. Marcin Adamczak, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010. Obowiązuje wstęp i pierwszy rozdział, s. 7-79.

Literatura uzupełniająca:

Krzysztof Stanisławski, Nowe kino niemieckie od 1962 roku do teraz, Sopot 1998.

Piotr Skrzypczak, Volker Schlöndorff - Adaptator dobrej literatury [w:] A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego II, Kraków 2005, s. 195-225.

Thomas Elsaesser, New German Cinema. A History, Hampshire-Londyn 1989.

Konrad Klejsa, Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat sześćdziesiątych i osiemdziesiątych, Warszawa 2008.

The Last Great American Picture Show: New Hollywood Cinema in the 1970s (Film Culture in Transition), red. Thomas Elsaesser, Noel King, Alexander Horwath, Amsterdam 2004.

Ewa Mazierska, Ken Loach - patrz i walcz, Warszawa 2002.

Michał Oleszczyk, Ken Loach - Wiedz, co popierasz [w:] A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego V, Kraków 2009, s. 103-122

British Cinema, Past and Present, red. Andrew Higson, Londyn 2000.

Loach on Loach, red. Graham Fuller, Londyn 1998.

Krzysztof Loska, Poetyka filmu japońskiego. Tom 1, Kraków 2009.

Krzysztof Loska, Nowy film japoński, Kraków 2013.

Krzysztof Loska, Mistrzowie kina japońskiego, Kraków 2015.

Marek Haltof, Kino australijskie. O ekranowej konstrukcji Antypodów, Gdańsk 2005.

Andriej Tarkowski, Dzienniki, tłum. Seweryn Kuśmierczyk, Warszawa 1998.

Seweryn Kuśmierczyk, Księga filmów Andrieja Tarkowskiego, Warszawa 2012

Kamil Kościelski, Pastisz w cieniu parodii, czyli opowieść o pewnej przygodzie amerykańskiego horroru lat 80., [w:] A. Jabłońska, M. Koryciński(red.), 80s Again! Monografia poświęcona latom 80. XX wieku, Warszawa 2017.

Andrzej Pitrus, Gore, seks, ciało, psychoanaliza. Pułapka interpretacyjna, Kielce 1992.

Markus Lipowicz, Przemoc w filmach gore albo o obrzydzeniu, które obnaża współczesne stosunki społeczne, "Kwartalnik Filmowy" 2013, nr 83/84.

Jerzy Szyłak i in., Kino Nowej Przygody, Gdańsk 2011.

Marcin Adamczak, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.

Paweł Sitkiewicz, Polska szkoła animacji, Gdańsk 2011.

Paweł Sitkiewicz, Małe wielkie kino: film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009.

Ewa Mazierska, Słoneczne kino Pedra Almodóvara, Gdańsk 2007.

Grażyna Stachówna, Pedro Almodóvar - Ciało, płeć, pożądanie i inne wartości naszego życia [w:] G. Stachówna, J. Wojnicka (red.) Autorzy kina europejskiego, Kraków 2003, s. 9-22.

Gerald Peary, Quentin Tarantino. Rozmowy, tłum. Mariusz Berowski, Warszawa 2014.

1917 
Sam Mendes, USA 2020
Boże Ciało 
Jan Komasa, Polska 2019
Jojo Rabbit 
Taika Waititi, USA, Niemcy 2019
Małe kobietki 
Greta Gerwig, USA 2019
Między słowami: U niej w domu 
Filmowe spotkania psychoanalityczne
François Ozon, Francja 2012
Mistrzowie Kina: Tom 
Mistrzowie Kina
Xavier Dolan, Francja, Kanada 2013
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Poznajmy się jeszcze raz 
Nicolas Bedos, Francja 2019
Sybilla 
Justine Triet, Francja, Belgia 2019
Tommaso 
Abel Ferrara, Włochy, Wielka Brytania, USA 2019
Zew krwi 
Chris Sanders, USA 2019
Basia 3 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski, Polska 2019
Dwóch papieży 
Fernando Meirelles, Wielka Brytania, Włochy, Argentyna, USA 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Kłamstewko 
Lulu Wang, USA 2019
Na noże 
Rian Johnson, USA 2019
Wózkownia: Poznajmy się jeszcze raz 
Wózkownia
Nicolas Bedos, Francja 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.