Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne

Akademia Polskiego Filmu - sem. I - 2018 / 2019 

1. Początki kina na ziemiach polskich

  • Wczesne kino jako późna forma historycznej sztuki projekcji

  • Kinetoskopy Edisona w Warszawie i Poznaniu

  • Projekcje filmowe na ziemiach polskich w 1896 roku; wędrowni kinematografiści: bracia Krzemińscy, Spółka polska ze Lwowa, madame Olinka

  • Formowanie polskiego przemysłu filmowego po roku 1918; najważniejsi producenci i twórcy kina niemego w Polsce

  • Kina stacjonarne i ich program atrakcji

  • Filmy wielorolkowe w Warszawie. Motyw "upadłej kobiety"

  • Mordechaj Towbin i Aleksander Hertz - producenci

  • Pruska kultura, czyli sprawa polska w kinie atrakcji. I wojna światowa i propaganda. Znamienny napis na tablicy szkolnej w filmie

  • Bestia, czyli Pola Negri jako polska / rosyjska Asta Nielsen

  • Ludzie bez jutra, czyli kolejna gwiazda Sfinksa: Halina Bruczówna

2. Polskie kino dwudziestolecia międzywojennego

  • Popularne tematy i gatunki (filmy historyczno-patriotyczne, melodramat i jego odmiany, komedia, kino artystyczne)

  • Wybitni reżyserzy polskiego kina międzywojennego i ich najważniejsze filmy

  • System gwiazdorski w polskim kinie lat 30 (najważniejsi aktorzy i aktorki dwudziestolecia międzywojennego)

  • Filmowe adaptacje literatury

  • Przełom dźwiękowy w polskim kinie j jego konsekwencje

3. Kino jidisz

  • Kultura żydowska na ziemiach polskich

  • Pojęcie "filmu żydowskiego"

  • Produkcja i recepcja filmu jidysz w Polsce

  • Trzy okresy kina żydowskiego (szczególnie "złoty okres")

  • Rola Molly Picon w Dybuku

4. Obraz obozu koncentracyjnego w filmie polskim

  • Ikonografia filmu obozowego

  • Film Ostatni etap jako punkt odniesienia dla kolejnych produkcji poświęconych problematyce Holokaustu

  • Międzynarodowa recepcja filmu

5. Obraz okupacji w pierwszych filmach powojennych - Zakazane piosenki

  • Sytuacja kinematografii w pierwszych latach po II wojnie światowej

  • Podwójna premiera, problemy dystrybucyjne i krajowa recepcja filmu

  • Wymowa warstwy muzycznej filmu (nośnik politycznego przesłania)

  • Miejsce filmu Buczkowskiego w tradycji kultury

6. Socrealizm w polskim kinie

  • Wymagania doktryny i cechy stylu

  • Konwencje filmu produkcyjnego jako głównego gatunku polskiego socrealizmu

  • Przygoda na Mariensztacie jako przykład komediowo-musicalowej wersji socrealizmu (postaci Ludwika Starskiego i Leonarda Buczkowskiego w kinie powojennym)

  • Wirtuozeria realizatorska najwybitniejszego dzieła polskiego socrealizmu - filmu Celuloza

  • Wprowadzenie kolorowej taśmy filmowej

7. Próba przezwyciężenia socrealistycznych schematów

  • Początki drogi twórczej A. Wajdy i A. Munka

  • Konteksty powstania Pokolenia i Człowieka na torze (asystentura Wajdy u A. Forda, spotkanie Munka z J.S. Stawińskim), ich pierwowzory literackie

  • Elementy nowego języka filmowego (wpływy kina światowego, psychologizacja bohaterów, ekranowa metaforyka)

  • Gra z elementami estetyki socrealistycznej w debiucie Andrzeja Munka

  • Socrealistyczne ograniczenia a generacyjny charakter debiutu Andrzeja Wajdy

8. Kino epoki Października

  • Zimowy zmierzch Stanisława Lenartowicza jako zapowiedź Polskiej Szkoły Filmowej (zabiegi formalne, symbolika, metafory) i dojrzały debiut reżysera oraz operatora (M. Jahoda)

  • Zimowy zmierzch na tle innych filmów tego okresu

  • Rys autobiograficzny pełnometrażowego debiutu Lenartowicza (w zestawieniu z filmem Zobaczymy się w niedzielę)

  • Sylwetka Stanisława Lenartowicza i Tadeusza Chmielewskiego

Dom, który zbudował Jack 
Lars von Trier, Dania, Francja, Niemcy, Szwecja 2018
Faworyta 
Yorgos Lanthimos, Irlandia, USA, Wielka Brytania 2018
Girl 
Lukas Dhont, Belgia, Holandia 2018
Granica 
Ali Abbasi, Szwecja, Dania 2018
Green Book 
Peter Farelly, USA 2018
High Life 
Claire Denis, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Polska 2018
Kafarnaum 
Nadine Labaki, Liban, USA 2018
Kapitan 
Robert Schwentke, Niemcy, Polska, Portugalia, Francja 2017
Kultowe NoHo: Rocky 
Wydarzenia specjalne
John G. Avildsen, USA 1976
Kurier 
Władysław Pasikowski, Polska 2019
Monument 
Jagoda Szelc, Polska 2018
National Theatre: Makbet 
National Theatre Live in HD 2018/2019
Przemytnik 
Clint Eastwood, USA 2018
Robaczki z zaginionej dżungli 
Hélene Giraud, Thomas Szabo, Francja 2018
Szczęsliwy Lazzaro 
Alice Rohrwacher, Włochy, Szwajcaria, Francja, Niemcy 2018
Wspomnienie lata 
Adam Guziński, Polska 2016
Wszyscy wiedzą 
Asghar Farhadi, Hiszpania, Francja, Włochy 2018
Złodziejaszki 
Hirokazu Koreeda, Japonia 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.