Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne

Akademia Polskiego Filmu - sem. I - 2018 / 2019 

1. Początki kina na ziemiach polskich

  • Wczesne kino jako późna forma historycznej sztuki projekcji

  • Kinetoskopy Edisona w Warszawie i Poznaniu

  • Projekcje filmowe na ziemiach polskich w 1896 roku; wędrowni kinematografiści: bracia Krzemińscy, Spółka polska ze Lwowa, madame Olinka

  • Formowanie polskiego przemysłu filmowego po roku 1918; najważniejsi producenci i twórcy kina niemego w Polsce

  • Kina stacjonarne i ich program atrakcji

  • Filmy wielorolkowe w Warszawie. Motyw "upadłej kobiety"

  • Mordechaj Towbin i Aleksander Hertz - producenci

  • Pruska kultura, czyli sprawa polska w kinie atrakcji. I wojna światowa i propaganda. Znamienny napis na tablicy szkolnej w filmie

  • Bestia, czyli Pola Negri jako polska / rosyjska Asta Nielsen

  • Ludzie bez jutra, czyli kolejna gwiazda Sfinksa: Halina Bruczówna

2. Polskie kino dwudziestolecia międzywojennego

  • Popularne tematy i gatunki (filmy historyczno-patriotyczne, melodramat i jego odmiany, komedia, kino artystyczne)

  • Wybitni reżyserzy polskiego kina międzywojennego i ich najważniejsze filmy

  • System gwiazdorski w polskim kinie lat 30 (najważniejsi aktorzy i aktorki dwudziestolecia międzywojennego)

  • Filmowe adaptacje literatury

  • Przełom dźwiękowy w polskim kinie j jego konsekwencje

3. Kino jidisz

  • Kultura żydowska na ziemiach polskich

  • Pojęcie "filmu żydowskiego"

  • Produkcja i recepcja filmu jidysz w Polsce

  • Trzy okresy kina żydowskiego (szczególnie "złoty okres")

  • Rola Molly Picon w Dybuku

4. Obraz obozu koncentracyjnego w filmie polskim

  • Ikonografia filmu obozowego

  • Film Ostatni etap jako punkt odniesienia dla kolejnych produkcji poświęconych problematyce Holokaustu

  • Międzynarodowa recepcja filmu

5. Obraz okupacji w pierwszych filmach powojennych - Zakazane piosenki

  • Sytuacja kinematografii w pierwszych latach po II wojnie światowej

  • Podwójna premiera, problemy dystrybucyjne i krajowa recepcja filmu

  • Wymowa warstwy muzycznej filmu (nośnik politycznego przesłania)

  • Miejsce filmu Buczkowskiego w tradycji kultury

6. Socrealizm w polskim kinie

  • Wymagania doktryny i cechy stylu

  • Konwencje filmu produkcyjnego jako głównego gatunku polskiego socrealizmu

  • Przygoda na Mariensztacie jako przykład komediowo-musicalowej wersji socrealizmu (postaci Ludwika Starskiego i Leonarda Buczkowskiego w kinie powojennym)

  • Wirtuozeria realizatorska najwybitniejszego dzieła polskiego socrealizmu - filmu Celuloza

  • Wprowadzenie kolorowej taśmy filmowej

7. Próba przezwyciężenia socrealistycznych schematów

  • Początki drogi twórczej A. Wajdy i A. Munka

  • Konteksty powstania Pokolenia i Człowieka na torze (asystentura Wajdy u A. Forda, spotkanie Munka z J.S. Stawińskim), ich pierwowzory literackie

  • Elementy nowego języka filmowego (wpływy kina światowego, psychologizacja bohaterów, ekranowa metaforyka)

  • Gra z elementami estetyki socrealistycznej w debiucie Andrzeja Munka

  • Socrealistyczne ograniczenia a generacyjny charakter debiutu Andrzeja Wajdy

8. Kino epoki Października

  • Zimowy zmierzch Stanisława Lenartowicza jako zapowiedź Polskiej Szkoły Filmowej (zabiegi formalne, symbolika, metafory) i dojrzały debiut reżysera oraz operatora (M. Jahoda)

  • Zimowy zmierzch na tle innych filmów tego okresu

  • Rys autobiograficzny pełnometrażowego debiutu Lenartowicza (w zestawieniu z filmem Zobaczymy się w niedzielę)

  • Sylwetka Stanisława Lenartowicza i Tadeusza Chmielewskiego

Bohemian Rhapsody 
Dexter Fletcher, Bryan Singer, Wielka Brytania, USA 2018
Chłopiec z burzy (dubbing) 
Shawn Seet, Australia 2019
Chłopiec z burzy (napisy) 
Shawn Seet, Australia 2019
Climax 
Gaspar Noé, Francja 2018
Dom, który zbudował Jack 
Lars von Treier, Dania, Francja, Niemcy, Szwecja 2018
Dowłatow 
Aleksiej German Jr., Rosja, Polska, Serbia 2018
Glass 
M. Night Shyamalan, USA 2019
Green Book 
Peter Farelly, USA 2018
Mój piękny syn 
Felix Van Groeningen, USA 2018
Oni 
Paolo Sorrentino, Włochy, Francja 2018
Powrót Bena 
Peter Hedges, USA 2018
Ralph Demolka w internecie 
Phil Johnston, Rich Moore, USA 2018
Ramen. Smak wspomnień 
Eric Khoo, Singapur, Japonia, Francja 2018
Sny wędrownych ptaków 
Cristina Gallego, Ciro Guerra, Kolumbia, Meksyk, Niemcy 2018
Vice 
Adam McKay, Hiszpania, USA, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie 2018
Wózkownia: Roma 
Wózkownia
Alfonso Cuarón, Meksyk, USA 2018
Zabawa zabawa 
Kinga Dębska, Polska 2019
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.