Różnice i podobieństwa między filmami fabularnymi Kieślowskiego zrealizowanymi w Polsce a tymi w koprodukcji z Francją.
Symbolika tytułowego koloru Niebieski w opowieści o wolności i żałobie.
Kieślowski a Szumowska.
JERZY STUHR
Twórczość reżyserska Jerzego Stuhra (zmiana wizerunku; inspiracja kinem Krzysztofa Kieślowskiego, pierwsze autorskie filmy i literackie pierwowzory).
Najważniejsze motywy w twórczości reżyserskiej Stuhra (kondycja inteligenta, potrzeba miłości, wartości).
Role Jerzego Stuhra i Jerzego Nowaka w Historiach miłosnych.
LECH MAJEWSKI
Ścieżka twórcza artysty w Polsce i zagranicą, pierwsze samodzielne filmy, współpraca z operatorami, wybory obsadowe.
Majewski jako poeta i jako filmowiec.
Charakterystyka stylu Lecha Majewskiego.
WOJCIECH MARCZEWSKI
Metafizyka w kinie polskim i europejskim – przykłady.
Pierwowzory literackie w twórczości filmowej Marczewskiego.
Kluczowa dychotomia w filmach reżysera.
Lokacje filmów Marczewskiego.
MAREK KOTERSKI
Dzień świra jako najważniejszy film polski po 1989 roku?
Język w filmach Marka Koterskiego.
Klucze interpretacyjne Dnia świra.
Tropy autobiograficzne i autoterapeutyczne w kinie Marka Koterskiego.
SŁAWOMIR FABICKI
Filmowy charakter pisma Fabickiego: „obserwacja dokumentalisty i empatia reżysera” oraz metody jego pracy twórczej
Sławomir Fabicki a Mike Leigh i Ken Loach: twórcy osobni, twórcy podobni
Analiza filmu Z odzysku na tle polskiej kinematografii początku XXI stulecia (zwłaszcza w kontekście filmów portretujących polską transformację ustrojową)
ANDRZEJ WAJDA
Inspiracje malarskie i literackie w twórczości Andrzeja Wajdy.
Aktywność społeczna, edukacyjna i upowszechniająca kulturę Wajdy
Wajda – romantyk czy pozytywista?
Współpraca Wajdy z firmą produkcyjną Akson Studio.
BORYS LANKOSZ
Najważniejsze kategorie, które pasują do formatu obrazu o wymiarach 2,35:1, w którym zrealizowany został Rewers.
Czas i przestrzeń w filmach Lankosza.
Filmografia Borysa Lankosza.
XAWERY ŻUŁAWSKI
Pierwowzór literacki Wojny polsko – ruskiej.
Najważniejsze tropy związane z polskim kinem i literaturą, które można odnaleźć w filmowej Wojnie polsko – ruskiej.
Rola Andrzeja Żuławskiego w twórczości syna.
AGNIESZKA HOLLAND
Zagraniczna kariera reżyserki.
Konstrukcja W ciemności i wybory obsadowe.
Współpraca Agnieszki Holland z Jolantą Dylewską.
Recepcja filmu w Polsce i zagranicą.
LESZEK DAWID
Realizm społeczny a radykalna empatia w twórczości Leszka Dawida.
„Człowiek a kontekst” - konstrukcja bohatera.
Cechy charakterystyczne kina Dawida – styl, tematyka, postaci.
MACIEJ PIEPRZYCA
Gatunkowy i autorski aspekt twórczości reżysera – filmy Pieprzycy jako przykład „kina środka”.
Motywy śląskie w twórczości Pieprzycy.
Jestem mordercą – tło historyczne i kulturowe. Sprawa Wampira z Zagłębia w filmach Pieprzycy.