Akademia Kina Światowego
System klasycznego Hollywoodu
kino stylu zerowego, estetyka kina klasycznego
7 cech kina gatunkowego wg Altmana (dualizm, powtarzalność, kumulatywność, przewidywalność, nostalgiczność, symboliczność, funkcjonalność)
najpopularniejsze gatunki okresu klasycznego
Kodeks Haysa czyli autocenzura
narracja kina klasycznego
status i ranga "Casablanki" w historii kina
struktura gatunku wg Jima Kitsesa (kategoryzacja świata na przykładzie opozycji: Dzikiej Natury i Cywilizacji)
zarys kontekstu historycznego (doniosłość "Dyliżansu" Johna Forda dla przyszłych produkcji gatunkowych; losy gatunku w czasie drugiej wojny światowej)
dojrzały western klasyczny oraz dwie tendencje (mitologizująca i demitologizacyjna)
Howard Hawks - męskie kino: (mitologizacja i urok opowieści; współdziałanie profesjonalistów - bohater w filmie Howarda Hawksa - przykład "Rzeki czerwonej" i "Rio Bravo")
"W samo południe" Freda Zinnemanna - o jedności stylu i alegoriach współczesności.
Złota era musicalu
krótka historia gatunku, najważniejsze filmy i ich gwiazdy
musical jako amerykański gatunek narodowy
taniec jako kod (kodeks Haysa)
przełom dźwiękowy w "Deszczowej piosence"
Film noir
ikonografia gatunku
postacie (detektywi-twardziele, antybohaterowie uwikłani w zbrodnię przez femme fatale)
kontrasty montażowe, subiektywizująca narracja z offu
psychoanaliza i egzystencjalizm w kinie noir
Kobiece gwiazdy i ich filmowe wizerunki
Blond Wenus, czyli Marlena Dietrich
Szwedzka Sfinks, czyli Greta Garbo
Kobieta z krwi i kości, czyli Katharine Hepburn
Joan Crawford i Betty Davies: historia konfliktu
Neorealizm
neorealizm w kontekście drugiej wojny światowej
neorealizm jako przykład kina artystycznego i modernistycznego
historyczny odbiór neorealizmu jako przykład wpływu francuskiej krytyki filmowej lat 60
postać i kariera aktorska Vittoria De Siki w okresie przedwojennym (pochodzenie, debiut teatralny, kariera filmowa: najważniejsze filmy)
największe osiągnięcia reżyserskie okresu neorealizmu
dramaty powojennej codzienności w "Złodziejach rowerów"
Francuska Nowa Fala
postulaty krytyków wywodzących się z redakcji "Cahiers du Cinéma" i ich polityka autorska
kinofilia w Europie po 1945 roku
Jean Pierre-Leaud jako twarz Nowej Fali
autobiografia i autotematyzm w filmach Nowej Fali
4 klucze interpretacyjne "400 batów" F. Truffaut
Filmowy modernizm
najważniejsze teorie i reinterpretacje filmowego modernizmu (Gilles Deleuze, András Bálint Kovács, Mark Betz, Rafał Syska)
Wczesna twórczość filmowa Alaina Resnais w kontekście modernizmu filmowego lat 60.
Możliwe tropy interpretacyjne "Zeszłego roku w Marienbadzie":
reinterpretacja kina gatunków - melodramat, kryminał, thriller
mit o Orfeuszu i Eurydyce
psychoanaliza: sen, pragnienie, wyparcie
problem pamięci i zapominania
przemoc wobec kobiety - fizyczna, psychiczna i symboliczna
film (dokumentalny?) o architekturze
esej filmowy
Czechosłowacka Nowa Fala
tło historyczne nurtu, najważniejsi twórcy i głośne filmy (nagrody)
inspiracje innymi "falami"
specyfika czechosłowackiej Nowej Fali (naturszczycy, prowincjonalna codzienność etc.)
Hrabal i Menzel: wspólna praca nad scenariuszem "Pociągów pod specjalnym nadzorem"
cielesność i erotyzm w "Pociągach"
Kino Dalekiego Wschodu
adaptacja prozy japońskiej Kurosawy (opowiadania Ryūnosuke Akutagawy, które stały się punktem wyjścia dla filmu "Rashomon")
ekranizacje Szekspira, Dostojewskiego i Gorkiego w dorobku Akiry Kurosawy
ulubieni aktorzy, z którymi współpracował Akira Kurosawa
Cinéma vérité i kino bezpośrednie
rewolucja w dokumentalizmie
formuła estetyczna
problematyka rasowa
lata 1963-1970
Kino kontestacji i koniec Hollywood
Hollywood a kryzys frekwencyjny lat 50
pojęcie roadshow
pojęcie movie brats
cechy kina kontestacji