Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne sem. II

Akademia Polskiego Filmu

Obowiązuje znajomość wszystkich prezentowanych filmów.

  1. Polska Szkoła Filmowa - najważniejsze pojęcia, nazwiska, filmy

  • Czas trwania nurtu

  • Trzy nurty szkoły:
psychoterapeutyczny, plebejski, psychologiczno-egzystencjalny

  • Różnorodność tematyczno-stylistyczna filmów

  • Dialogiczność/polemiczność/intertekstualność jako cecha nurtu

  • Operatorzy szkoły: Jerzy Wójcik, Jan Laskowski, Jerzy Lipman, Kurt Weber

  • Aktorzy szkoły: Zbigniew Cybulski, Tadeusz Janczar, Bogumił Kobiela

  • Czołowi scenarzyści szkoły: Jerzy Stefan Stawiński, Józef Hen

  1. Arcydzieła otwierające nurt: "Kanał", "Popiół i diament", "Eroica"

  • Kontekst polityczny (październik '56) i produkcyjny (Zespoły filmowe).

  • Okoliczności powstania filmów i ich recepcja, nagrody.

  • Analiza warstwy formalnej, ekranowy symbolizm Wajdy, porównanie "Popiołu i diamentu" z filmem Orsona Wellesa "Obywatel Kane". Andrzej Wajda o współpracy ze Zbigniewem Cybulskim.

  • Doświadczenie Jerzego Stefana Stawińskiego a "Kanał".

  • Defetystyczna wizja powstania, skojarzenia z "Piekłem" Dantego.

  • Konstrukcja "Eroiki", tonacja filmu, porównanie twórczości Wajdy i Munka.

  1. Polemika z etosem bohaterskim: "Zezowate szczęście", "Nikt nie woła", "Jak być kochaną"

  • Pamięć wojny w wymienionych filmach, rewizja mitów narodowych, Jan Piszczyk jako antybohater?

  • Narracja w "Zezowatym szczęściu", filmowi "następcy" "Zezowatego szczęścia".

  • Wiktor Rawicz a inne role Zygmunta Cybulskiego w kinie lat 60, rola Barbary Krafftówny w filmie Hasa, zdjęcia Jerzego Wójcika w filmie Kutza.

  1. Jerzy Kawalerowicz: "Pociąg" i "Matka Joanna od Aniołów"

  • Wyjątkowa pozycja Kawalerowicza w polskiej kinematografii (szef Zespołu Filmowego "Kadr"), pierwsze filmy (ze szczególnym uwzględnieniem "Prawdziwego końca wielkiej wojny" jako reprezentatywnego przykładu dla nurtu psychologiczno-egzystencjalnego).

  • "Pociąg": pomysł na scenariusz, połączenie dwóch gatunków - melodramatu i thrillera, nowoczesne aktorstwo, diagnoza społeczna roku 1958, forma filmu, technika.

  • "Matka Joanna od Aniołów": inspiracje historią z Loudun w sztuce.

  • Strategie adaptacyjne i estetyczne w filmie Kawalerowicza.

  1. Inne spojrzenie: wojna oczami dziecka i SS-manki: "Świadectwo urodzenia" i "Pasażerka"

  • Rozwiązanie dramaturgiczne, problematyka i poetyka filmów, filmów. "Pasażerka" - nieukończone arcydzieło Munka.

  • Bohaterki Munka - filmowe i pozafilmowe.

  1. "Nóż w wodzie" Romana Polańskiego i "Salto" Tadeusza Konwickiego jako formalny i ideowy dialog z Polską Szkołą Filmową

  • Historyczny kontekst powstania filmów.

  • Wczesna twórczość Polańskiego (etiudy zrealizowane w szkole) i podstawowe wyróżniki stylu. "Nowofalowość" "Noża w wodzie", praca operatorska Jerzego Lipmana.

  • "Chocholi taniec historii" w "Salcie", autotematyzm filmu Konwickiego, trzy wizje artysty: Blumenfeld, Poeta, Kowalski-Malinowski.

  1. "Rękopis znaleziony w Saragossie"

  • Jan Potocki - mason, podróżnik, naukowiec, pisarz.

  • Twórcza zdrada w filmach Wojciecha Jerzego Hasa.

  • Narracja w "Rękopisie"; konstrukcja czasu i przestrzeni. Warstwa wizualna filmu - zdjęcia, plenery, kostiumy.

  1. Polskie kino popularne w latach 60.

  • Przykłady filmów gatunkowych realizowanych w latach 60. w Polsce (komedie, filmy sensacyjne, przygodowe, fantastycznonaukowe, horrory).

  • "Prawo i pięść" jako western (ikonografia, kostiumy, typ bohatera, dostosowanie wzorca do potrzeb polskich); wymiar ideologiczny filmu.

  • Komedie Barei w latach 60 - recepcja widzów i krytyki. Konstrukcja i typ komizmu w "Małżeństwie z rozsądku".

  1. Nowatorstwo wczesnych filmów Jerzego Skolimowskiego: "Rysopis", "Walkower"

  • Autorska twórczość Jerzego Skolimowskiego. "Rysopis" i "Walkower" - konteksty i inspiracje.

  • Bohater wczesnych filmów Skolimowskiego.

  1. Outsider jako bohater filmowy lat 60-tych: "Żywot Mateusza", "Słońce wschodzi raz na dzień"

  • Odmienność filmów na tle ówczesnej produkcji, rewizja tradycyjnych konwencji, walory wizualne i muzyczne filmów, dwie role Franciszka Pieczki.

  1. Fenomen kultowego "Rejsu" i autotematycznego "Wszystko na sprzedaż"

  • Kulisy powstania filmów.

  • "Rejs" jako satyra i metafora. "Rejs" na tle tradycji polskiej komedii filmowej, komedia moralnego niepokoju.

  • Autotematyzm w filmie Wajdy.

1800 gramów 
Marcin Głowacki, Polska 2019
Baranek Shaun Film. Farmageddon 
Will Becher, Richard Phelan, Francja, USA, Wielka Brytania 2019
Basia 2 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Basia 3 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski, Polska 2019
Boże Ciało 
Jan Komasa, Polska 2019
Czarownica 2 (polski dubbing) 
Joachim Rønning, USA 2019
Doktor Sen 
Mike Flanagan, USA 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Kino Dzieci i VOX prezentują: Basia 3 
Filmowe poranki
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski
Kino na bis: Legenda Kaspara Hausera 
Kino na bis
Davide Manuli, Włochy 2012
Nie ma nas w domu 
Ken Loach, Belgia, Francja, Wielka Brytania 2019
Niewidoczne życie sióstr Gusmão 
Karim Aïnouz, Brazylia 2019
(Nie)znajomi 
Tadeusz Śliwa, Polska 2019
Obywatel Jones 
Agnieszka Holland, Polska, Wielka Brytania, Ukraina 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Pięć Smaków: Made in Hong Kong 
13. FF Pięć Smaków
Fruit Chan, Hongkong 1997
Pięć Smaków: Maggie 
13. FF Pięć Smaków
Yi Okseop, Korea Południowa 2018
Polish Cinema for Beginners: Demon 
Polish Cinema for Beginners
Marcin Wrona, Polska 2015
Portret kobiety w ogniu 
Céline Sciamma, Francja 2019
Proceder 
Michał Węgrzyn, Polska 2019
Rodzina Addamsów 
Greg Tiernan, Conrad Vernon, USA, Wielka Brytania, Kanada 2019
Ukryta gra 
Łukasz Kośmicki, Polska 2019
Van Gogh. U bram wieczności 
Julian Schnabel, Irlandia, Szwajcaria, Wielka Brytania, Francja, USA 2018
Wysoka dziewczyna 
Kantemir Bałagow, Rosja 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.