Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne sem. II

Akademia Polskiego Filmu

Obowiązuje znajomość wszystkich prezentowanych filmów.

  1. Polska Szkoła Filmowa - najważniejsze pojęcia, nazwiska, filmy

  • Czas trwania nurtu

  • Trzy nurty szkoły:
psychoterapeutyczny, plebejski, psychologiczno-egzystencjalny

  • Różnorodność tematyczno-stylistyczna filmów

  • Dialogiczność/polemiczność/intertekstualność jako cecha nurtu

  • Operatorzy szkoły: Jerzy Wójcik, Jan Laskowski, Jerzy Lipman, Kurt Weber

  • Aktorzy szkoły: Zbigniew Cybulski, Tadeusz Janczar, Bogumił Kobiela

  • Czołowi scenarzyści szkoły: Jerzy Stefan Stawiński, Józef Hen

  1. Arcydzieła otwierające nurt: "Kanał", "Popiół i diament", "Eroica"

  • Kontekst polityczny (październik '56) i produkcyjny (Zespoły filmowe).

  • Okoliczności powstania filmów i ich recepcja, nagrody.

  • Analiza warstwy formalnej, ekranowy symbolizm Wajdy, porównanie "Popiołu i diamentu" z filmem Orsona Wellesa "Obywatel Kane". Andrzej Wajda o współpracy ze Zbigniewem Cybulskim.

  • Doświadczenie Jerzego Stefana Stawińskiego a "Kanał".

  • Defetystyczna wizja powstania, skojarzenia z "Piekłem" Dantego.

  • Konstrukcja "Eroiki", tonacja filmu, porównanie twórczości Wajdy i Munka.

  1. Polemika z etosem bohaterskim: "Zezowate szczęście", "Nikt nie woła", "Jak być kochaną"

  • Pamięć wojny w wymienionych filmach, rewizja mitów narodowych, Jan Piszczyk jako antybohater?

  • Narracja w "Zezowatym szczęściu", filmowi "następcy" "Zezowatego szczęścia".

  • Wiktor Rawicz a inne role Zygmunta Cybulskiego w kinie lat 60, rola Barbary Krafftówny w filmie Hasa, zdjęcia Jerzego Wójcika w filmie Kutza.

  1. Jerzy Kawalerowicz: "Pociąg" i "Matka Joanna od Aniołów"

  • Wyjątkowa pozycja Kawalerowicza w polskiej kinematografii (szef Zespołu Filmowego "Kadr"), pierwsze filmy (ze szczególnym uwzględnieniem "Prawdziwego końca wielkiej wojny" jako reprezentatywnego przykładu dla nurtu psychologiczno-egzystencjalnego).

  • "Pociąg": pomysł na scenariusz, połączenie dwóch gatunków - melodramatu i thrillera, nowoczesne aktorstwo, diagnoza społeczna roku 1958, forma filmu, technika.

  • "Matka Joanna od Aniołów": inspiracje historią z Loudun w sztuce.

  • Strategie adaptacyjne i estetyczne w filmie Kawalerowicza.

  1. Inne spojrzenie: wojna oczami dziecka i SS-manki: "Świadectwo urodzenia" i "Pasażerka"

  • Rozwiązanie dramaturgiczne, problematyka i poetyka filmów, filmów. "Pasażerka" - nieukończone arcydzieło Munka.

  • Bohaterki Munka - filmowe i pozafilmowe.

  1. "Nóż w wodzie" Romana Polańskiego i "Salto" Tadeusza Konwickiego jako formalny i ideowy dialog z Polską Szkołą Filmową

  • Historyczny kontekst powstania filmów.

  • Wczesna twórczość Polańskiego (etiudy zrealizowane w szkole) i podstawowe wyróżniki stylu. "Nowofalowość" "Noża w wodzie", praca operatorska Jerzego Lipmana.

  • "Chocholi taniec historii" w "Salcie", autotematyzm filmu Konwickiego, trzy wizje artysty: Blumenfeld, Poeta, Kowalski-Malinowski.

  1. "Rękopis znaleziony w Saragossie"

  • Jan Potocki - mason, podróżnik, naukowiec, pisarz.

  • Twórcza zdrada w filmach Wojciecha Jerzego Hasa.

  • Narracja w "Rękopisie"; konstrukcja czasu i przestrzeni. Warstwa wizualna filmu - zdjęcia, plenery, kostiumy.

  1. Polskie kino popularne w latach 60.

  • Przykłady filmów gatunkowych realizowanych w latach 60. w Polsce (komedie, filmy sensacyjne, przygodowe, fantastycznonaukowe, horrory).

  • "Prawo i pięść" jako western (ikonografia, kostiumy, typ bohatera, dostosowanie wzorca do potrzeb polskich); wymiar ideologiczny filmu.

  • Komedie Barei w latach 60 - recepcja widzów i krytyki. Konstrukcja i typ komizmu w "Małżeństwie z rozsądku".

  1. Nowatorstwo wczesnych filmów Jerzego Skolimowskiego: "Rysopis", "Walkower"

  • Autorska twórczość Jerzego Skolimowskiego. "Rysopis" i "Walkower" - konteksty i inspiracje.

  • Bohater wczesnych filmów Skolimowskiego.

  1. Outsider jako bohater filmowy lat 60-tych: "Żywot Mateusza", "Słońce wschodzi raz na dzień"

  • Odmienność filmów na tle ówczesnej produkcji, rewizja tradycyjnych konwencji, walory wizualne i muzyczne filmów, dwie role Franciszka Pieczki.

  1. Fenomen kultowego "Rejsu" i autotematycznego "Wszystko na sprzedaż"

  • Kulisy powstania filmów.

  • "Rejs" jako satyra i metafora. "Rejs" na tle tradycji polskiej komedii filmowej, komedia moralnego niepokoju.

  • Autotematyzm w filmie Wajdy.

rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.