repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

Zagadnienia egzaminacyjne, egzamin i wyniki – sem. I

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Kina Światowego odbędzie się we wtorek 7 lutego 2017 r. o godz. 17:00 w sali nr 8 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.

Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy we wtorek 14 lutego w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.

Zagadnienia egzaminacyjne - semestr Akademii Kina Światowego

1. Archeologia kina i twarze wczesnego kina

  • Camera obscura, czyli u źródeł technologii widzialności

  • Zabawki i urządzenia optyczne w służbie iluzji ruchu (efekt stroboskopowy jako źródło "kłamstwa" oka)

  • Sztuki projekcyjne (teatry cieni, latarnia magiczna) u podstaw kina jako spektaklu

  • Awans fotografii jako sztuki zapisu mechanicznej reprodukcji rzeczywistości

  • Panoramy, dioramy i pasaże handlowe - praktyki symulacyjne świata na pokaz

  • Kinetoskop Edisona - kino jako automat do użytku osobistego

  • Różnorodność kinematografów

  • Bracia Skladanowscy (okiem Wima Wendersa)

  • Epoka "kina atrakcji"

  • Nowość / Intermedialność triku filmowego

  • Georges Méliès (Podróż na Księżyc: inspiracje)

2. Drugie narodziny kina

  • Panorama kinematografii lat 1910-1919 (Główne ośrodki produkcyjne w Europie; Sytuacja w USA, nickelodeony, produkcja i rozwój formatu filmu fabularnego; Narodziny stylu klasycznego)

  • Przepaść - konteksty (Od programów numerowych do programów szlagierowych; Wydłużenie się metraży filmu; Filmy monopolowe i rewolucja w systemie dystrybucji; Asta Nielsen jako pierwsza gwiazda filmowa)

  • Złamana lilia - konteksty (David W. Griffith - sylwetka; Elementy stylu klasycznego w latach "nastych" - przykłady; Styl "miękki" w Złamanej lilii)

3. Pierwszy gwiazdozbiór

  • Amerykański system gwiazd - początki

  • Pierwsze filmowe gwiazdy, specyfika aktorstwa filmowego w kinie niemym

  • Theda Bara - pierwszy filmowy wamp

  • Joan Crawford, Greta Garbo, Gloria Swanson - największe gwiazdy kina niemego

  • Kariera aktorska i legenda Valentino. Najważniejsze filmy

  • Pola Negri - życie i najważniejsze role filmowe

4. Ożywione rysunki

  • Prehistoria animacji:od malowideł jaskiniowych po zabawki optyczne

  • Teatr optyczny Emile'a Reynauda

  • Pionier animacji rysunkowej: James Stuart Blackton

  • Film rysunkowy Emile'a Cohla

  • Rozwój techniki i nowe funkcje animacji rysunkowej: Winsor McCay

  • Instytucjonalizacja i rozwój przemysłu: J.R. Bray, Earl Hurd i Raul Barre

  • Początki masowej popularności zjawiska: Kot Felix

  • Kreskówka a przełom dźwiękowy

  • Dwie ścieżki w rozwoju filmu rysunkowego (Ścieżka pierwsza - animacja disneyowska; Ścieżka druga - animacja satyryczna, slapstickowa i autotematyczna: bracia Fleischerowie, Warner Bros. i MGM)

5. Symfonie miejskie

  • Kino dokumentalne a filmy niefabularne: geneza dokumentalistyki, documentaires a documentary, rejestracja a narracja

  • Filmy o charakterze "użytkowym" - filmy podróżnicze

  • Robert Flaherty i pierwsi dokumentaliści, kwestia "etnografii ocalającej"

  • Dziga Wiertow - "wielki eksperymentator" (sytuacja polityczna w ówczesnym ZSRR; początki kariery; ręce rewolucji, oczy ZSRR: "Kinoprawda", Kino-oko, Szósta część świata

  • Człowiek z kamerą, czyli "wizualne myślenie"

  • Film montażowy i dokument liryczny par excellence - Berlin, symfonia wielkiego miasta

6. Radziecka szkoła montażu

  • Powstanie kina sowieckiego (Rewolucja Październikowa 1917 roku; Upaństwowienie kinematografii - 1922 Centralne Przedsiębiorstwo Filmowe Goskino; Służalcza rola sztuki wobec polityki - sztuka agitacyjna (motto Łunaczarskiego).

  • Młode pokolenie filmowców: Lew Kuleszow (1899), Siergiej Eisenstein (1898), Wsiewołod Pudowkin (1893), Dżiga Wiertow (1896), Aleksander Dowżenko (1894), Esfir Szub (1894)

  • Lew Kuleszow i fetyszyzacja montażu: "Laboratorium Kuleszowa" (eksperymenty montażowe)

  • Fascynacja kinem amerykańskim (Fascynacja Nietolerancją Griffitha, burleską filmową, gatunkami)

  • Siergiej Eisenstein: reżyser i teoretyk kina (pojęcie "atrakcji", "konfliktu", montaż antytez i atrakcji)

  • Pancernik Potiomkin (kulisy powstania, realizacja, zdjęcia E. Tisse, bohater zbiorowy, zasady aktorskiego typażu, kompozycja filmu, eksperymenty montażowe, sekwencja schodów odeskich, - ekspansja czasowa, montaż synchroniczny/symultaniczny)

7. Surrealizm, impresjonizm, dadaizm

  • Dziedzictwo filmowej awangardy lat 20. XX wieku

  • Najważniejsze nurty zjawiska: impresjonizm, postimpresjonizm, film czysty, dadaizm i surrealizm

  • Sylwetki twórców i najważniejsze motywy zawarte w ich filmach

  • Kontekst technologiczno-materiałowy (awangarda to w pierwszym rzędzie temat samej substancji dzieła artystycznego, leżącego na przecięciu kilku mediów)

  • Napoleon - wielki fresk filmowy Abla Gance'a

8. Narodziny dokumentalizmu

  • Praktyka dokumentalna (na przykładzie twórczości Roberta Flaherty'ego i brytyjskich dokumentalistów) oraz teoria dokumentalizmu autorstwa Johna Griersona

  • Nanuk z północy jako filmowy przykład przejścia od rejestracji widoków charakterystycznych dla pierwszych dekad kinematografii do uporządkowania faktów i zbudowania historii wokół bohatera

  • Relacje między rzeczywistością a obiektywnością dokumentu (na przykładzie Nanuka z północy)

  • Nocna poczta jako przykład odejścia dokumentalisty od pojedynczego bohatera na rzecz zbiorowości i wyrazu idei przez ukazanie pracy brytyjskich pocztowców

  1. Nieme kino skandynawskie

  • Pierwsze pokazy filmowe w Skandynawii (Norwegia, Dania, Finlandia, Szwecja)

  • Kino nieme w Danii (prekursorzy i pierwsze wytwórnie filmowe, pierwsi reżyserzy i ich filmy)

  • Początki kina szwedzkiego i wielcy reżyserzy: Victor Sjöström i Mauritz Stiller

  • Związki szwedzkiego kina i literatury: Selma Lagerlöf

  • Skarb rodu Arne jako arcydzieło skandynawskiego kina niemego

10. Kolor w kinie

  • Film barwny a problem technologicznych "przełomów" w historii kina

  • Przetwarzanie koloru w filmach czarno-białych

  • Techniki i konwencje barwienia we wczesnym kinie (ręczne kolorowanie, tinting, toning)

  • Monopolizacja - zwycięstwo Technicoloru

  • Barwne animacje (od awangardowej synestezji do baśniowości Disneya)

11. Dźwięk w kinie

  • Eksperymenty związane z zapisem dźwięku: T. A. Edison, E. A. Lauste, L. De Forest, E. Case

  • Dwa konkurencyjne systemy: sound-on-disc (WB - Vitaphone) i sound-on-film (Fox - Movietone)

  • Al Jolson i jego pozycja w amerykańskim przemyśle rozrywkowym

  • Geneza powstania Śpiewaka jazzbandu

  • Part-talkies i all-talkies, czyli kino prawdziwie dźwiękowe: charakterystyka kina dźwiękowego z przełomu lat 20. i 30. XX wieku

  • Techniczne i stylistyczne wyzwania związane z wprowadzeniem dźwięku w kinie

  • Ekonomiczne i kulturowe przemiany w amerykańskim przemyśle filmowym po przełomie dźwiękowym

12. Film niemiecki w I poł. XX w.

  • Kino wilhelmińskie

  • Ekspresjonizm

  • Kino niemieckie doby Nowej Rzeczowości

  • Gatunki kina weimarskiego (Kammerspiel, film historyczny, film fantastyczno-naukowy, melodramat, komedia, "kostiumowe filmy egzotyczne", filmy o superprzestępcach, filmy górskie)

  • Superprodukcje z lat 20: Nibelungi, Metropolis, Szpiedzy 

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!