Egzamin kończący obecny semestr Akademii Kina Światowego odbędzie się we wtorek 7 lutego 2017 r. o godz. 17:00 w sali nr 8 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.
Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy we wtorek 14 lutego w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.
Zagadnienia egzaminacyjne - semestr I Akademii Kina Światowego
1. Archeologia kina i twarze wczesnego kina
Camera obscura, czyli u źródeł technologii widzialności
Zabawki i urządzenia optyczne w służbie iluzji ruchu (efekt stroboskopowy jako źródło "kłamstwa" oka)
Sztuki projekcyjne (teatry cieni, latarnia magiczna) u podstaw kina jako spektaklu
Awans fotografii jako sztuki zapisu mechanicznej reprodukcji rzeczywistości
Panoramy, dioramy i pasaże handlowe - praktyki symulacyjne świata na pokaz
Kinetoskop Edisona - kino jako automat do użytku osobistego
Różnorodność kinematografów
Bracia Skladanowscy (okiem Wima Wendersa)
Epoka "kina atrakcji"
Nowość / Intermedialność triku filmowego
Georges Méliès (Podróż na Księżyc: inspiracje)
2. Drugie narodziny kina
Panorama kinematografii lat 1910-1919 (Główne ośrodki produkcyjne w Europie; Sytuacja w USA, nickelodeony, produkcja i rozwój formatu filmu fabularnego; Narodziny stylu klasycznego)
Przepaść - konteksty (Od programów numerowych do programów szlagierowych; Wydłużenie się metraży filmu; Filmy monopolowe i rewolucja w systemie dystrybucji; Asta Nielsen jako pierwsza gwiazda filmowa)
Złamana lilia - konteksty (David W. Griffith - sylwetka; Elementy stylu klasycznego w latach "nastych" - przykłady; Styl "miękki" w Złamanej lilii)
3. Pierwszy gwiazdozbiór
Amerykański system gwiazd - początki
Pierwsze filmowe gwiazdy, specyfika aktorstwa filmowego w kinie niemym
Theda Bara - pierwszy filmowy wamp
Joan Crawford, Greta Garbo, Gloria Swanson - największe gwiazdy kina niemego
Kariera aktorska i legenda Valentino. Najważniejsze filmy
Pola Negri - życie i najważniejsze role filmowe
4. Ożywione rysunki
Prehistoria animacji:od malowideł jaskiniowych po zabawki optyczne
Teatr optyczny Emile'a Reynauda
Pionier animacji rysunkowej: James Stuart Blackton
Film rysunkowy Emile'a Cohla
Rozwój techniki i nowe funkcje animacji rysunkowej: Winsor McCay
Instytucjonalizacja i rozwój przemysłu: J.R. Bray, Earl Hurd i Raul Barre
Początki masowej popularności zjawiska: Kot Felix
Kreskówka a przełom dźwiękowy
Dwie ścieżki w rozwoju filmu rysunkowego (Ścieżka pierwsza - animacja disneyowska; Ścieżka druga - animacja satyryczna, slapstickowa i autotematyczna: bracia Fleischerowie, Warner Bros. i MGM)
5. Symfonie miejskie
Kino dokumentalne a filmy niefabularne: geneza dokumentalistyki, documentaires a documentary, rejestracja a narracja
Filmy o charakterze "użytkowym" - filmy podróżnicze
Robert Flaherty i pierwsi dokumentaliści, kwestia "etnografii ocalającej"
Dziga Wiertow - "wielki eksperymentator" (sytuacja polityczna w ówczesnym ZSRR; początki kariery; ręce rewolucji, oczy ZSRR: "Kinoprawda", Kino-oko, Szósta część świata
Człowiek z kamerą, czyli "wizualne myślenie"
Film montażowy i dokument liryczny par excellence - Berlin, symfonia wielkiego miasta
6. Radziecka szkoła montażu
Powstanie kina sowieckiego (Rewolucja Październikowa 1917 roku; Upaństwowienie kinematografii - 1922 Centralne Przedsiębiorstwo Filmowe Goskino; Służalcza rola sztuki wobec polityki - sztuka agitacyjna (motto Łunaczarskiego).
Młode pokolenie filmowców: Lew Kuleszow (1899), Siergiej Eisenstein (1898), Wsiewołod Pudowkin (1893), Dżiga Wiertow (1896), Aleksander Dowżenko (1894), Esfir Szub (1894)
Lew Kuleszow i fetyszyzacja montażu: "Laboratorium Kuleszowa" (eksperymenty montażowe)
Fascynacja kinem amerykańskim (Fascynacja Nietolerancją Griffitha, burleską filmową, gatunkami)
Siergiej Eisenstein: reżyser i teoretyk kina (pojęcie "atrakcji", "konfliktu", montaż antytez i atrakcji)
Pancernik Potiomkin (kulisy powstania, realizacja, zdjęcia E. Tisse, bohater zbiorowy, zasady aktorskiego typażu, kompozycja filmu, eksperymenty montażowe, sekwencja schodów odeskich, - ekspansja czasowa, montaż synchroniczny/symultaniczny)
7. Surrealizm, impresjonizm, dadaizm
Dziedzictwo filmowej awangardy lat 20. XX wieku
Najważniejsze nurty zjawiska: impresjonizm, postimpresjonizm, film czysty, dadaizm i surrealizm
Sylwetki twórców i najważniejsze motywy zawarte w ich filmach
Kontekst technologiczno-materiałowy (awangarda to w pierwszym rzędzie temat samej substancji dzieła artystycznego, leżącego na przecięciu kilku mediów)
Napoleon - wielki fresk filmowy Abla Gance'a
8. Narodziny dokumentalizmu
Praktyka dokumentalna (na przykładzie twórczości Roberta Flaherty'ego i brytyjskich dokumentalistów) oraz teoria dokumentalizmu autorstwa Johna Griersona
Nanuk z północy jako filmowy przykład przejścia od rejestracji widoków charakterystycznych dla pierwszych dekad kinematografii do uporządkowania faktów i zbudowania historii wokół bohatera
Relacje między rzeczywistością a obiektywnością dokumentu (na przykładzie Nanuka z północy)
Nocna poczta jako przykład odejścia dokumentalisty od pojedynczego bohatera na rzecz zbiorowości i wyrazu idei przez ukazanie pracy brytyjskich pocztowców
Nieme kino skandynawskie
Pierwsze pokazy filmowe w Skandynawii (Norwegia, Dania, Finlandia, Szwecja)
Kino nieme w Danii (prekursorzy i pierwsze wytwórnie filmowe, pierwsi reżyserzy i ich filmy)
Początki kina szwedzkiego i wielcy reżyserzy: Victor Sjöström i Mauritz Stiller
Związki szwedzkiego kina i literatury: Selma Lagerlöf
Skarb rodu Arne jako arcydzieło skandynawskiego kina niemego
10. Kolor w kinie
Film barwny a problem technologicznych "przełomów" w historii kina
Przetwarzanie koloru w filmach czarno-białych
Techniki i konwencje barwienia we wczesnym kinie (ręczne kolorowanie, tinting, toning)
Monopolizacja - zwycięstwo Technicoloru
Barwne animacje (od awangardowej synestezji do baśniowości Disneya)
11. Dźwięk w kinie
Eksperymenty związane z zapisem dźwięku: T. A. Edison, E. A. Lauste, L. De Forest, E. Case
Dwa konkurencyjne systemy: sound-on-disc (WB - Vitaphone) i sound-on-film (Fox - Movietone)
Al Jolson i jego pozycja w amerykańskim przemyśle rozrywkowym
Geneza powstania Śpiewaka jazzbandu
Part-talkies i all-talkies, czyli kino prawdziwie dźwiękowe: charakterystyka kina dźwiękowego z przełomu lat 20. i 30. XX wieku
Techniczne i stylistyczne wyzwania związane z wprowadzeniem dźwięku w kinie
Ekonomiczne i kulturowe przemiany w amerykańskim przemyśle filmowym po przełomie dźwiękowym
12. Film niemiecki w I poł. XX w.
Kino wilhelmińskie
Ekspresjonizm
Kino niemieckie doby Nowej Rzeczowości
Gatunki kina weimarskiego (Kammerspiel, film historyczny, film fantastyczno-naukowy, melodramat, komedia, "kostiumowe filmy egzotyczne", filmy o superprzestępcach, filmy górskie)
Superprodukcje z lat 20: Nibelungi, Metropolis, Szpiedzy