Egzamin kończący obecny semestr Akademii Polskiego Filmu odbędzie się w środę 8 lutego 2017 r. o godz. 17:00 w sali nr 2 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru, ale pojawi się także kilka pytań otwartych. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.
Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy w środę 15 lutego w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.
Zagadnienia egzaminacyjne - semestr I Akademii Polskiego Filmu
Początki kina na ziemiach polskich
wczesne kino jako późna forma historycznej sztuki projekcji
kinetoskopy Edisona w Warszawie i Poznaniu
projekcje filmowe na ziemiach polskich w 1896 roku; wędrowni kinematografiści: bracia Krzemińscy, Spółka polska ze Lwowa, madame Olinka
formowanie polskiego przemysłu filmowego po roku 1918; najważniejsi producenci i twórcy kina niemego w Polsce
kina stacjonarne i ich program atrakcji
filmy wielorolkowe w Warszawie. Motyw "upadłej kobiety"
Mordechaj Towbin i Aleksander Hertz - producenci
Pruska kultura, czyli sprawa polska w kinie atrakcji. I wojna światowa i propaganda
Bestia, czyli Pola Negri jako polska/rosyjska Asta Nielsen
Ludzie bez jutra, czyli kolejna gwiazda Sfinksa: Halina Bruczówna
Polskie kino dwudziestolecia międzywojennego
popularne tematy i gatunki (filmy historyczno-patriotyczne, melodramat i jego odmiany, komedia, kino artystyczne)
wybitni reżyserzy polskiego kina międzywojennego i ich najważniejsze filmy
system gwiazdorski w polskim kinie lat 30.
filmowe adaptacje literatury
przełom dźwiękowy w polskim kinie j jego konsekwencje
Kino jidisz
kultura żydowska na ziemiach polskich
pojęcie "filmu żydowskiego"
produkcja i recepcja filmu jidysz w Polsce
trzy okresy kina żydowskiego (szczególnie "złoty okres")
Obraz obozu koncentracyjnego w filmie polskim
ikonografia filmu obozowego
film Ostatni etap jako punkt odniesienia dla kolejnych produkcji poświęconych problematyce Holokaustu
międzynarodowa recepcja filmu
Obraz okupacji w pierwszych filmach powojennych - Zakazane piosenki
sytuacja kinematografii w pierwszych latach po II wojnie światowej
podwójna premiera, problemy dystrybucyjne i krajowa recepcja filmu
wymowa warstwy muzycznej filmu (nośnik politycznego przesłania)
miejsce filmu Buczkowskiego w tradycji kultury
Socrealizm w polskim kinie
wymagania doktryny i cechy stylu
konwencje filmu produkcyjnego jako głównego gatunku polskiego socrealizmu
Przygoda na Mariensztacie jako przykład komediowo-musicalowej wersji socrealizmu (postaci Ludwika Starskiego i Leonarda Buczkowskiego w kinie powojennym)
wirtuozeria realizatorska najwybitniejszego dzieła polskiego socrealizmu - filmu Celuloza
wprowadzenie kolorowej taśmy filmowej
Próba przezwyciężenia socrealistycznych schematów
początki drogi twórczej A. Wajdy i A. Munka
konteksty powstania Pokolenia i Człowieka na torze (asystentura Wajdy u A. Forda, spotkanie Munka z J.S. Stawińskim), ich pierwowzory literackie
elementy nowego języka filmowego (wpływy kina światowego, psychologizacja bohaterów, ekranowa metaforyka)
gra z elementami estetyki socrealistycznej w debiucie Andrzeja Munka
socrealistyczne ograniczenia a generacyjny charakter debiutu Andrzeja Wajdy
8. Kino epoki Października
Zimowy zmierzch Stanisława Lenartowicza jako zapowiedź Polskiej Szkoły Filmowej (zabiegi formalne, symbolika, metafory) i dojrzały debiut reżysera oraz operatora (M. Jahoda)
Zimowy zmierzch na tle innych filmów tego okresu
rys autobiograficzny pełnometrażowego debiutu Lenartowicza (w zestawieniu z filmem Zobaczymy się w niedzielę)
sylwetka Stanisława Lenartowicza i Tadeusza Chmielewskiego