Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne, egzamin i wyniki – sem. I

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Polskiego Filmu odbędzie się w środę 8 lutego 2017 r. o godz. 17:00 w sali nr 2 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru, ale pojawi się także kilka pytań otwartych. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.

Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy w środę 15 lutego w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.

Zagadnienia egzaminacyjne - semestr Akademii Polskiego Filmu

  1. Początki kina na ziemiach polskich

  • wczesne kino jako późna forma historycznej sztuki projekcji

  • kinetoskopy Edisona w Warszawie i Poznaniu

  • projekcje filmowe na ziemiach polskich w 1896 roku; wędrowni kinematografiści: bracia Krzemińscy, Spółka polska ze Lwowa, madame Olinka

  • formowanie polskiego przemysłu filmowego po roku 1918; najważniejsi producenci i twórcy kina niemego w Polsce

  • kina stacjonarne i ich program atrakcji

  • filmy wielorolkowe w Warszawie. Motyw "upadłej kobiety"

  • Mordechaj Towbin i Aleksander Hertz - producenci

  • Pruska kultura, czyli sprawa polska w kinie atrakcji. I wojna światowa i propaganda

  • Bestia, czyli Pola Negri jako polska/rosyjska Asta Nielsen

  • Ludzie bez jutra, czyli kolejna gwiazda Sfinksa: Halina Bruczówna

  1. Polskie kino dwudziestolecia międzywojennego

  • popularne tematy i gatunki (filmy historyczno-patriotyczne, melodramat i jego odmiany, komedia, kino artystyczne)

  • wybitni reżyserzy polskiego kina międzywojennego i ich najważniejsze filmy

  • system gwiazdorski w polskim kinie lat 30.

  • filmowe adaptacje literatury

  • przełom dźwiękowy w polskim kinie j jego konsekwencje

  1. Kino jidisz

  • kultura żydowska na ziemiach polskich

  • pojęcie "filmu żydowskiego"

  • produkcja i recepcja filmu jidysz w Polsce

  • trzy okresy kina żydowskiego (szczególnie "złoty okres")

  1. Obraz obozu koncentracyjnego w filmie polskim

  • ikonografia filmu obozowego

  • film Ostatni etap jako punkt odniesienia dla kolejnych produkcji poświęconych problematyce Holokaustu

  • międzynarodowa recepcja filmu

  1. Obraz okupacji w pierwszych filmach powojennych - Zakazane piosenki

  • sytuacja kinematografii w pierwszych latach po II wojnie światowej

  • podwójna premiera, problemy dystrybucyjne i krajowa recepcja filmu

  • wymowa warstwy muzycznej filmu (nośnik politycznego przesłania)

  • miejsce filmu Buczkowskiego w tradycji kultury

  1. Socrealizm w polskim kinie

  • wymagania doktryny i cechy stylu

  • konwencje filmu produkcyjnego jako głównego gatunku polskiego socrealizmu

  • Przygoda na Mariensztacie jako przykład komediowo-musicalowej wersji socrealizmu (postaci Ludwika Starskiego i Leonarda Buczkowskiego w kinie powojennym)

  • wirtuozeria realizatorska najwybitniejszego dzieła polskiego socrealizmu - filmu Celuloza

  • wprowadzenie kolorowej taśmy filmowej

  1. Próba przezwyciężenia socrealistycznych schematów

  • początki drogi twórczej A. Wajdy i A. Munka

  • konteksty powstania Pokolenia i Człowieka na torze (asystentura Wajdy u A. Forda, spotkanie Munka z J.S. Stawińskim), ich pierwowzory literackie

  • elementy nowego języka filmowego (wpływy kina światowego, psychologizacja bohaterów, ekranowa metaforyka)

  • gra z elementami estetyki socrealistycznej w debiucie Andrzeja Munka

  • socrealistyczne ograniczenia a generacyjny charakter debiutu Andrzeja Wajdy

8. Kino epoki Października

  • Zimowy zmierzch Stanisława Lenartowicza jako zapowiedź Polskiej Szkoły Filmowej (zabiegi formalne, symbolika, metafory) i dojrzały debiut reżysera oraz operatora (M. Jahoda)

  • Zimowy zmierzch na tle innych filmów tego okresu

  • rys autobiograficzny pełnometrażowego debiutu Lenartowicza (w zestawieniu z filmem Zobaczymy się w niedzielę)

  • sylwetka Stanisława Lenartowicza i Tadeusza Chmielewskiego

53 wojny 
Ewa Bukowska, Polska 2018
7 uczuć 
Marek Koterski, Polska 2018
Adapter. Kino bez barier: Dywizjon 303. Historia prawdziwa 
Adapter. Kino bez barier
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Bergman100: Persona 
Bergman 100
Ingmar Bergman, Szwecja 1966
Climax 
Gaspar Noé, Francja 2018
Człowiek, który zabił Don Kichota 
Terry Gilliam, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania 2018
Czyściciele internetu 
Hans Block, Moritz Riesewieck, Niemcy, Brazylia 2018
Donbas 
Siergiej Łoźnica, Niemcy, Ukraina, Francja, Holandia, Rumunia 2018
Jak pies z kotem 
Janusz Kondratiuk, Polska 2018
Kamerdyner 
Filip Bajon, Polska 2018
Kapitan Morten i Królowa Pająków 
Kaspar Jancis, Henry Nicholson, Riho Unt, Estonia, Belgia, Irlandia, Wielka Brytania 2018
Kler 
Wojciech Smarzowski, Polska 2018
Nina 
Olga Chajdas, Polska 2018
Venom 
Ruben Fleischer, USA 2018
Wieś pływających krów 
Katarzyna Trzaska, Polska 2018
Winni 
Gustav Möller, Dania 2018
Zama 
Lucrecia Martel, Argentyna, Brazylia, Hiszpania, Dominikana, Francja, Holandia, Meksyk, Szwajcaria, USA, Portugalia, Liban 2017
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
Z perspektywy Paryża 
Jean-Paul Civeyrac, Francja 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.