Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne, egzamin i wyniki – sem. I

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Polskiego Filmu odbędzie się w środę 8 lutego 2017 r. o godz. 17:00 w sali nr 2 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru, ale pojawi się także kilka pytań otwartych. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.

Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy w środę 15 lutego w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.

Zagadnienia egzaminacyjne - semestr Akademii Polskiego Filmu

  1. Początki kina na ziemiach polskich

  • wczesne kino jako późna forma historycznej sztuki projekcji

  • kinetoskopy Edisona w Warszawie i Poznaniu

  • projekcje filmowe na ziemiach polskich w 1896 roku; wędrowni kinematografiści: bracia Krzemińscy, Spółka polska ze Lwowa, madame Olinka

  • formowanie polskiego przemysłu filmowego po roku 1918; najważniejsi producenci i twórcy kina niemego w Polsce

  • kina stacjonarne i ich program atrakcji

  • filmy wielorolkowe w Warszawie. Motyw "upadłej kobiety"

  • Mordechaj Towbin i Aleksander Hertz - producenci

  • Pruska kultura, czyli sprawa polska w kinie atrakcji. I wojna światowa i propaganda

  • Bestia, czyli Pola Negri jako polska/rosyjska Asta Nielsen

  • Ludzie bez jutra, czyli kolejna gwiazda Sfinksa: Halina Bruczówna

  1. Polskie kino dwudziestolecia międzywojennego

  • popularne tematy i gatunki (filmy historyczno-patriotyczne, melodramat i jego odmiany, komedia, kino artystyczne)

  • wybitni reżyserzy polskiego kina międzywojennego i ich najważniejsze filmy

  • system gwiazdorski w polskim kinie lat 30.

  • filmowe adaptacje literatury

  • przełom dźwiękowy w polskim kinie j jego konsekwencje

  1. Kino jidisz

  • kultura żydowska na ziemiach polskich

  • pojęcie "filmu żydowskiego"

  • produkcja i recepcja filmu jidysz w Polsce

  • trzy okresy kina żydowskiego (szczególnie "złoty okres")

  1. Obraz obozu koncentracyjnego w filmie polskim

  • ikonografia filmu obozowego

  • film Ostatni etap jako punkt odniesienia dla kolejnych produkcji poświęconych problematyce Holokaustu

  • międzynarodowa recepcja filmu

  1. Obraz okupacji w pierwszych filmach powojennych - Zakazane piosenki

  • sytuacja kinematografii w pierwszych latach po II wojnie światowej

  • podwójna premiera, problemy dystrybucyjne i krajowa recepcja filmu

  • wymowa warstwy muzycznej filmu (nośnik politycznego przesłania)

  • miejsce filmu Buczkowskiego w tradycji kultury

  1. Socrealizm w polskim kinie

  • wymagania doktryny i cechy stylu

  • konwencje filmu produkcyjnego jako głównego gatunku polskiego socrealizmu

  • Przygoda na Mariensztacie jako przykład komediowo-musicalowej wersji socrealizmu (postaci Ludwika Starskiego i Leonarda Buczkowskiego w kinie powojennym)

  • wirtuozeria realizatorska najwybitniejszego dzieła polskiego socrealizmu - filmu Celuloza

  • wprowadzenie kolorowej taśmy filmowej

  1. Próba przezwyciężenia socrealistycznych schematów

  • początki drogi twórczej A. Wajdy i A. Munka

  • konteksty powstania Pokolenia i Człowieka na torze (asystentura Wajdy u A. Forda, spotkanie Munka z J.S. Stawińskim), ich pierwowzory literackie

  • elementy nowego języka filmowego (wpływy kina światowego, psychologizacja bohaterów, ekranowa metaforyka)

  • gra z elementami estetyki socrealistycznej w debiucie Andrzeja Munka

  • socrealistyczne ograniczenia a generacyjny charakter debiutu Andrzeja Wajdy

8. Kino epoki Października

  • Zimowy zmierzch Stanisława Lenartowicza jako zapowiedź Polskiej Szkoły Filmowej (zabiegi formalne, symbolika, metafory) i dojrzały debiut reżysera oraz operatora (M. Jahoda)

  • Zimowy zmierzch na tle innych filmów tego okresu

  • rys autobiograficzny pełnometrażowego debiutu Lenartowicza (w zestawieniu z filmem Zobaczymy się w niedzielę)

  • sylwetka Stanisława Lenartowicza i Tadeusza Chmielewskiego

120 uderzeń serca 
Robin Campillo, Francja 2017
Avengers: Wojna bez granic (2D z napisami) 
Anthony Russo, Joe Russo, USA 2018
Happy End 
Michael Haneke, Francja, Austria, Niemcy 2017
Kaczki z gęsiej paczki (seans dla szkoły) 
Christopher Jenkins, Chiny, USA 2018
Katyń – ostatni świadek 
Piotr Szkopiak, Wielka Brytania, Polska 2018
Lato 1993 
Carla Simón, Hiszpania 2017
Nasze najlepsze wesele 
Olivier Nakache, Éric Toledano, Francja, Kanada, Belgia 2018
Nie jestem czarownicą 
Rungano Nyoni, Wielka Brytania, Francja 2017
Nigdy cię tu nie było 
Lynne Ramsay, Wielka Brytania, Francja, USA 2017
Po latach 
Annarita Zambrano, Francja 2017
Prawdziwa historia 
Roman Polański, Francja, Polska, Belgia 2017
Superagentka 
Karla von Bengtson, Dania 2017
Twardziele (seans dla szkół) 
Christian Lo, Norwegia 2013
Wieża. Jasny dzień 
Jagoda Szelc, Polska 2017
Wyspa psów 
Wes Anderson, Niemcy, USA 2018
Zimowi bracia 
Hlynur Pálmason, Dania 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.