Akademie
 

Lot nad kukułczym gniazdem reż. Miloš FormanLot nad kukułczym gniazdem reż. Miloš Forman
Spis lektur – semestr VII i sylabus

Literatura podstawowa:

 

1. Ł. A. Plesnar, R. Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Bunt i nostalgia, Kraków 2007, rozdziały:

 

P. Kletowski, Stanley Kubrick - Orfeusz w fotogenicznym piekle, s. 37-62

Ł. A. Plesnar, Sam Peckinpah - "Zabić ich wszystkich!", s. 111-151

I. Kolasińska-Pasterczyk, Arthur Penn - odkłamywanie Ameryki, s. 185-209

R. Syska, Robert Altman - muszkieter, s. 213-242

E. Biskup, Francis Ford Coppola - kino rytuałów, s. 293-314

M. Oleszczyk, Peter Bogdanovich - bezdroża kinofilii, s. 317-346

K. Żyto, Martin Scorsese - pesymizm rozumu, optymizm woli, s. 393-421

M. Bobrowski, Woody Allen - obydwie strony ekranu, s. 451-479

 

2. E. Durys, K. Klejsa (red.), Kino amerykańskie. Twórcy, Kraków 2006, rozdziały:

 

A. Lewicki, Stanley Kubrick. Dychotomie i paradoksy, s. 101- 131

M. Talarczyk-Gubała, Woody Allen. Pochwała komedii, s. 175-201

S. Bobowski, Martin Scorsese. Między świętością a potępieniem, s. 203-246

 

3. M. Radkiewicz, Elia Kazan - na wschód od Hollywood, [w:] Ł. Plesnar, R. Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy, Kraków 2006, s. 321-346

 

4. K. Sobotka (red.), Mistrzowie kina europejskiego, Łódź 1996, rozdziały:

 

D. Bugalski, Zakładnicy wieczności. O filmach Andrieja Tarkowskiego, s. 189-201

A. Helman, Palimpsesty Luchina Viscontiego, s. 205-225

 

5. G. Stachówna, J. Wojnicka (red.) Autorzy kina europejskiego, Kraków 2003, rozdziały:

 

G. Stachówna, Pedro Almodóvar - Ciało, płeć, pożądanie i inne wartości naszego życia, s. 9-22

R. Syska, Rainer Werner Fassbinder - Rewolucja, która nadeszła, s. 59-78

A. Helman, Carlos Saura - We władzy dyspozytywu, s. 175-191

 

6. A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego II, Kraków 2005, rozdziały:

 

A. Pierchała, Bernardo Bertolucci - Podróże, s. 73-88

M. Ostrowska-Chmura, Mike Leigh - Sceny z życia rodzinnego, s. 149-165

P. Skrzypczak, Volker Schlöndorff - Adaptator dobrej literatury, s. 195-225

A. Piotrowska, Wim Wenders - Uczynić widocznym, s. 277-310

 

7. A. Helman, A. Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego V, Kraków 2009, rozdziały:

 

M. Oleszczyk, Ken Loach - Wiedz, co popierasz, s. 103-122

A. Helman, Luchino Visconti - Palimpsesty, s. 277-296

 

Lektura uzupełniająca:

 

A. Helman, Urok zmierzchu. Filmy Luchino Viscontiego, Gdańsk 2001

J. Wojnicka, Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego, Kraków 2001

M. Grabowska (red.), Luchino Visconti, Warszawa 2006

"Film na Świecie" 1977, nr 3-4 (233-234) - Luchino Visconti.

A. Pitrus (red.), Pasolini: Tak pięknie jest śnić, Kraków 2002

P. Kletowski, Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa, Warszawa 2013

J. Kossak, Kino Pasoliniego, Warszawa 1976

M. Raczewa, Arthur Penn: publicysta czy poeta (w:) "Kino" 1972 nr 6 (78), s. 41-47

"Film na Świecie" 1979, nr 1-2 (245-246), s. 101-135 - wywiad z A. Pennem

"Film na Świecie" 1979, nr 1-2 (245-246), s. 67-100 - blok materiałów o filmach B. Rafelsona

D. Laderman, Exploring the road movie, Austin 2002

S. Prince, Savage Cinema. Sam Peckinpah and the Rise of Ultraviolent Movies, Austin 1998

K. Kozłowski, Stanley Kubrick, Warszawa 2013

K. Klejsa, Byłem wyleczony jak trza... O mechanicznej pomarańczy, "Kwartalnik filmowy" 2000, nr 31-32, s. 297-322

S. Kuśmierczyk, Księga filmów Andrieja Tarkowskiego, Warszawa 2012

A. Tarkowski, Dzienniki, tłum. S. Kuśmierczyk, Warszawa 1998

M. Forman, J. Novak, Moje dwa światy. Miloš Forman. Wspomnienia, Katowice 1996

J. Uszyński: Męczennicy wolności, "Kwartalnik filmowy" 1995-1996, nr 12-13 (72-73), s. 219-230

R. Polański, Roman, tłum. K. i P. Szymanowscy, Warszawa 1989

G. Stachówna, Roman Polański i jego filmy, Łódź - Warszawa, 1994

M. Jankun-Dopartowa, Labirynt Polańskiego, Kraków 2000

Stachówna, Polański od A do Z, Kraków 2002

T. Elsaesser, Rainer Werner Fassbinder, Berlin 2012

E. Mazierska, Słoneczne kino Pedra Almodóvara, Gdańsk 2007

A. Helman, Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury, Kraków 2005

R. Syska, Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana, Kraków 2008

L. Eric, Woody Allen. Rozmowy, Poznań 2012

 

SYLABUS do pobrania

Adapter. Kino bez barier: Ikar. Legenda Mietka Kosza 
Adapter. Kino bez barier
Maciej Pieprzyca, Polska 2019
Basia 2 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Ból i blask 
Pedro Almodóvar, Hiszpania 2019
Był sobie pies 2 
Gail Mancuso, USA, Hong Kong, Indie, Chiny 2019
Czarownica 2 (napisy) 
Joachim Rønning, USA 2019
Czarownica 2 (wersja oryginalna) 
Joachim Rønning, USA 2019
Gordon i Paddy 
Linda Hamback, Szwecja 2017
Ikar. Legenda Mietka Kosza 
Maciej Pieprzyca, Polska 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Kino na bis: Syn Szawła 
Kino na bis
László Nemes, Węgry 2015
Mowa ptaków 
Xawery Żuławski, Polska 2019
(Nie)znajomi 
Tadeusz Śliwa, Polska 2019
O Yeti! 
Jill Culton, Chiny, USA 2019
Ostatnia Góra 
Dariusz Załuski, Polska 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Pewnego razu... w Hollywood 
Quentin Tarantino, USA, Wielka Brytania 2019
Polish Cinema for Beginners: Ostatnia rodzina 
Polish Cinema for Beginners
Jan P. Matuszyński, Polska 2016
Portret kobiety w ogniu 
Céline Sciamma, Francja 2019
Rzeka 
Emir Baigazin, Norwegia, Polska, Kazachstan 2018
Synonimy 
Nadav Lapid, Francja, Niemcy, Izrael 2018
Wysoka dziewczyna 
Kantemir Bałagow, Rosja 2019
Wystawa na ekranie: Leonardo. Dzieła wszystkie 
Wystawa na ekranie 2019/2020
Phil Grabsky
Zabawa w pochowanego 
Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett, USA 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.