Akademie
 

Rejs reż. Marek PiwowskiRejs reż. Marek Piwowski
Zagadnienia egzaminacyjne, egzamin i wpisy – semestr II

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Polskiego Filmu odbędzie się w środę 17 czerwca 2015r. o godz. 17:00 w sali nr 8 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu nie będzie już możliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.

Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy tydzień później w środę 24 czerwca w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.

Zagadnienia egzaminacyjne

Akademia Polskiego Filmu we Wrocławiu - semestr II

"Matka Joanna od Aniołów"Jerzego Kawalerowicza

  • wyjątkowa pozycja Kawalerowicza w polskiej kinematografii

  • międzynarodowy sukces filmu

  • strategie adaptacyjne i estetyczne "Matki Joanny od Aniołów"

  • czytelna alegoryczność stylu

Polemika z etosem bohaterskim: "Zezowate szczęście", "Nikt nie woła", "Jak być kochaną"

  • pamięć wojny w wymienionych filmach

  • rewizja mitów narodowych

  • Jan Piszczyk jako antybohater?

  • narracja w "Zezowatym szczęściu"

  • filmowi "następcy" "Zezowatego szczęścia"

  • Wiktor Rawicz a inne role Zygmunta Cybulskiego w kinie lat 60.

  • rola Barbary Krafftówny w filmie Hasa

  • zdjęcia Jerzego Wójcika w filmie Kutza

Inne spojrzenie: wojna oczami dziecka i SS-manki: "Świadectwo urodzenia" i "Pasażerka"

  • rozwiązanie dramaturgiczne filmów

  • problematyka i poetyka

  • twórczość Stanisława Różewicza

  • "Pasażerka" - nieukończone arcydzieło Munka

"Rękopis znaleziony w Saragossie"

  • Jan Potocki - mason, podróżnik, naukowiec, pisarz

  • twórcza zdrada w filmach Wojciecha Jerzego Hasa

  • narracja w "Rękopisie"; konstrukcja czasu i przestrzeni

  • warstwa wizualna filmu - zdjęcia, plenery, kostiumy

"Nóż w wodzie" Romana Polańskiego i "Salto" Tadeusza Konwickiego jako formalny i ideowy dialog z Polską Szkołą Filmową

  • historyczny kontekst powstania filmów

  • "nowofalowość" "Noża w wodzie"

  • praca operatorska Jerzego Lipmana w filmie Polańskiego

  • muzyka w "Nożu w wodzie"

  • "chocholi taniec historii" w "Salcie"

  • autotematyzm filmu Konwickiego

  • trzy wizje artysty: Blumenfeld, Poeta, Kowalski-Malinowski

Nowa formuła widowiska historycznego: "Faraon" Jerzego Kawalerowicza

  • kontekst powstania "Faraona"

  • intencje polityczne filmu

  • kształt plastyczny

  • zdjęcia Jerzego Wójcika

Nowatorstwo wczesnych filmów Jerzego Skolimowskiego: "Rysopis" i "Bariera"

  • autorska twórczość Jerzego Skolimowskiego

  • "Rysopis" i "Bariera" - konteksty i inspiracje

  • bohater wczesnych filmów Skolinowskiego

  • poetyka "Rysopisu" i "Bariery"

Outsider jako bohater filmowy lat 60-tych: "Żywot Mateusza" i "Słońce wschodzi raz na dzień"

  • odmienność filmów na tle ówczesnej produkcji

  • rewizja tradycyjnych konwencji

  • walory wizualne i muzyczne filmów

  • dwie role Franciszka Pieczki

Wątki filozoficzne i egzystencjalne w twórczości Krzysztofa Zanussiego: "Struktura kryształu" i "Iluminacja"

  • inspiracje tematyczne i stylistyczne w filmach Zanussiego

  • "Struktura kryształu" i "Iluminacja" jako dwie tradycje Nowej Fali

  • konfrontacja/ekspozycja postaw w "Strukturze kryształu"

  • "Struktura kryształu": w stronę interpretacji religijnej

  • forma bez precedensu w "Iluminacji": hybryda rodzajowo gatunkowa

  • "Iluminacja" jako film o poszukiwaczu prawdy absolutnej

Fenomen "kina kultowego": "Rejs"

  • kulisy powstania filmu

  • "Rejs" jako satyra i metafora

  • "Rejs" na tle tradycji polskiej komedii filmowej

Komedia Stanisława Barei

  • satyra wg Barei

  • potyczki Barei z cenzurą

  • Polska według Barei

  • komedia moralnego niepokoju

Wajdowskie adaptacje Iwaszkiewicza: "Brzezina" i "Panny z Wilka"

  • współpraca z Jarosławem Iwaszkiewiczem

  • inspiracje malarstwem Malczewskiego

  • koncepcja "kina Stanisława" i "kina Bolesława" autorstwa B. Żurawieckiego

  • Eros i Thanatos w "Pannach z Wilka"

Śląsk Kazimierza Kutza: "Sól ziemi czarnej" i "Perła w koronie"

  • dylogia Kazimierza Kutza w kontekście tradycji polskiego kina i twórczości reżysera

  • historia Górnego Śląska w kinie Kutza: tradycja rodzinna; pamiętniki świadków epoki; monografia Jana Ludygi-Laskowskiego (1925)

  • estetyka śląskich filmów Kutza - mitologia regionu w wyrafinowanej szacie artystycznej (ludyczny kreacjonizm)

  • plebejskość i romantyzm "Soli ziemi czarnej", opowieści o drugim powstaniu śląskim (1920)

  • "Perła w koronie": historia rodzinna z politycznym tłem

  • "Kino śląskie" Kazimierza Kutza - fenomen z kontynuacją

"Niekochana" Nasfetera i "Trzeba zabić tę miłość" Morgensterna

  • sylwetki twórcze Janusza Nasfetera i Janusza Morgensterna

  • diagnoza społeczna Polski w przededniu II wojny światowej i na początku dekady Gierka

  • miłość w teatrze życia codziennego

  • wpływy Nowej Fali i kina kontrkultury w "Trzeba zabić tę miłość"

Avengers: Koniec gry 
Anthony Russo, Joe Russo, USA 2019
Basia 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Basia 2 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Cała prawda o Szekspirze 
Kenneth Branagh, Wielka Brytania 2018
Dzika grusza 
Nuri Bilge Ceylan, Francja, Turcja 2018
Gloria Bell 
Sebastián Lelio, USA, Chile 2018
Green Book 
Peter Farelly, USA 2018
Niedobrani 
Jonathan Levine, USA 2019
Podwójne życie 
Olivier Assayas, Francja 2018
Porwanie Michela Houellebecqa 
Wydarzenia specjalne
Guillaume Nicloux, Francja 2014
Schyłek dnia 
László Nemes, Węgry, Francja 2018
Słodki koniec dnia 
Jacek Borcuch, Polska 2019
Tolkien 
Dome Karukoski, USA 2018
Kafarnaum 
Nadine Labaki, Liban, USA 2018
Praziomek (dubbing) 
Chris Butler, Kanada, USA 2018
Wszyscy wiedzą 
Asghar Farhadi, Hiszpania, Francja, Włochy 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.