Egzamin kończący obecny semestr Akademii Polskiego Filmu odbędzie się w środę 17 czerwca 2015r. o godz. 17:00 w sali nr 8 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu nie będzie już możliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.
Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy tydzień później w środę 24 czerwca w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.
Zagadnienia egzaminacyjne
Akademia Polskiego Filmu we Wrocławiu - semestr II
"Matka Joanna od Aniołów"Jerzego Kawalerowicza
wyjątkowa pozycja Kawalerowicza w polskiej kinematografii
międzynarodowy sukces filmu
strategie adaptacyjne i estetyczne "Matki Joanny od Aniołów"
czytelna alegoryczność stylu
Polemika z etosem bohaterskim: "Zezowate szczęście", "Nikt nie woła", "Jak być kochaną"
pamięć wojny w wymienionych filmach
rewizja mitów narodowych
Jan Piszczyk jako antybohater?
narracja w "Zezowatym szczęściu"
filmowi "następcy" "Zezowatego szczęścia"
Wiktor Rawicz a inne role Zygmunta Cybulskiego w kinie lat 60.
rola Barbary Krafftówny w filmie Hasa
zdjęcia Jerzego Wójcika w filmie Kutza
Inne spojrzenie: wojna oczami dziecka i SS-manki: "Świadectwo urodzenia" i "Pasażerka"
rozwiązanie dramaturgiczne filmów
problematyka i poetyka
twórczość Stanisława Różewicza
"Pasażerka" - nieukończone arcydzieło Munka
"Rękopis znaleziony w Saragossie"
Jan Potocki - mason, podróżnik, naukowiec, pisarz
twórcza zdrada w filmach Wojciecha Jerzego Hasa
narracja w "Rękopisie"; konstrukcja czasu i przestrzeni
warstwa wizualna filmu - zdjęcia, plenery, kostiumy
"Nóż w wodzie" Romana Polańskiego i "Salto" Tadeusza Konwickiego jako formalny i ideowy dialog z Polską Szkołą Filmową
historyczny kontekst powstania filmów
"nowofalowość" "Noża w wodzie"
praca operatorska Jerzego Lipmana w filmie Polańskiego
muzyka w "Nożu w wodzie"
"chocholi taniec historii" w "Salcie"
autotematyzm filmu Konwickiego
trzy wizje artysty: Blumenfeld, Poeta, Kowalski-Malinowski
Nowa formuła widowiska historycznego: "Faraon" Jerzego Kawalerowicza
kontekst powstania "Faraona"
intencje polityczne filmu
kształt plastyczny
zdjęcia Jerzego Wójcika
Nowatorstwo wczesnych filmów Jerzego Skolimowskiego: "Rysopis" i "Bariera"
autorska twórczość Jerzego Skolimowskiego
"Rysopis" i "Bariera" - konteksty i inspiracje
bohater wczesnych filmów Skolinowskiego
poetyka "Rysopisu" i "Bariery"
Outsider jako bohater filmowy lat 60-tych: "Żywot Mateusza" i "Słońce wschodzi raz na dzień"
odmienność filmów na tle ówczesnej produkcji
rewizja tradycyjnych konwencji
walory wizualne i muzyczne filmów
dwie role Franciszka Pieczki
Wątki filozoficzne i egzystencjalne w twórczości Krzysztofa Zanussiego: "Struktura kryształu" i "Iluminacja"
inspiracje tematyczne i stylistyczne w filmach Zanussiego
"Struktura kryształu" i "Iluminacja" jako dwie tradycje Nowej Fali
konfrontacja/ekspozycja postaw w "Strukturze kryształu"
"Struktura kryształu": w stronę interpretacji religijnej
forma bez precedensu w "Iluminacji": hybryda rodzajowo gatunkowa
"Iluminacja" jako film o poszukiwaczu prawdy absolutnej
Fenomen "kina kultowego": "Rejs"
kulisy powstania filmu
"Rejs" jako satyra i metafora
"Rejs" na tle tradycji polskiej komedii filmowej
Komedia Stanisława Barei
satyra wg Barei
potyczki Barei z cenzurą
Polska według Barei
komedia moralnego niepokoju
Wajdowskie adaptacje Iwaszkiewicza: "Brzezina" i "Panny z Wilka"
współpraca z Jarosławem Iwaszkiewiczem
inspiracje malarstwem Malczewskiego
koncepcja "kina Stanisława" i "kina Bolesława" autorstwa B. Żurawieckiego
Eros i Thanatos w "Pannach z Wilka"
Śląsk Kazimierza Kutza: "Sól ziemi czarnej" i "Perła w koronie"
dylogia Kazimierza Kutza w kontekście tradycji polskiego kina i twórczości reżysera
historia Górnego Śląska w kinie Kutza: tradycja rodzinna; pamiętniki świadków epoki; monografia Jana Ludygi-Laskowskiego (1925)
estetyka śląskich filmów Kutza - mitologia regionu w wyrafinowanej szacie artystycznej (ludyczny kreacjonizm)
plebejskość i romantyzm "Soli ziemi czarnej", opowieści o drugim powstaniu śląskim (1920)
"Perła w koronie": historia rodzinna z politycznym tłem
"Kino śląskie" Kazimierza Kutza - fenomen z kontynuacją
"Niekochana" Nasfetera i "Trzeba zabić tę miłość" Morgensterna
sylwetki twórcze Janusza Nasfetera i Janusza Morgensterna
diagnoza społeczna Polski w przededniu II wojny światowej i na początku dekady Gierka
miłość w teatrze życia codziennego
wpływy Nowej Fali i kina kontrkultury w "Trzeba zabić tę miłość"