Neorealizm: zapowiedzi i początki
neorealizm w kontekście drugiej wojny światowej
neorealizm jako przykład estetyki wykraczającej poza normy klasycznego kina hollywoodzkiego
neorealizm jako przykład estetyki nudy
neorealizm jako przykład kina artystycznego i modernistycznego
historyczny odbiór neorealizmu jako przykład wpływu francuskiej krytyki filmowej lat 60
Dramaty codzienności. De Sica
postać i kariera aktorska Vittoria De Siki w okresie przedwojennym (pochodzenie, debiut teatralny, kariera filmowa: najważniejsze filmy)
początki kariery reżyserskiej na tle początków neorealizmu - De Sica jako reżyser dzieci
największe osiągnięcia reżyserskie okresu neorealizmu
dalsza kariera aktorska i reżyserska
dramaty powojennej codzienności w "Złodziejach rowerów" i "Umberto D." - losy zbiorowe i losy jednostki
Neorealizm oswojony i przekroczenia nurtu
schyłek neorealizmu(problem z definicją i precyzyjnym datowaniem neorealizmu, szczególnie jego zakończeniem; propozycje cezur zamykających neorealizm)
Giuseppe de Santis(rodzaje neorealizmu i twórczość de Santisa na ich tle, neorealizm antyintelektualny i skuteczny społecznie, inkorporacja wzorców amerykańskich; "Gorzki ryż" jako przykład stylu de Santisa)
różowy neorealizm i Commedia all'italiana(neorealizm na wesoło, ingerencja państwa, nowe typy bohaterów i gwiazdorstwo filmowe po włosku, włoski cud gospodarczy)
w stronę kina autorów(wybory artystyczne ojców neorealizmu, indywidualizm zamiast kolektywizmu, nowe ścieżki poszukiwań)
Federico Fellini (Fellini jako wychowanek Rosselliniego, - "trylogia samotności" jako przykład wczesnego stylu Felliniego, "La strada" jako pierwsze arcydzieło Felliniego i ostatni film neorealistyczny)
Echa wojny w Europie
przemysł filmowy podnosi się z ruin - kino europejskie po II wojnie światowej
tematyka wojenna w powojennym kinie europejskim
funkcje filmowych obrazów wojny
"Bitwa o szyny"- Francuzi i pamięć wojny
"Gdzieś w Europie"w kontekście kina bloku wschodniego lat 1944-1950
Komedia francuska
egzystencjalizm jako główny prąd intelektualny francuskiego kina przełomu lat 40. i 50. XX wieku
założenia kina papy i jego krytyka w dobie Nowej Fali
"Czerwona oberża" jako przykład wolteriańskiej satyry w kinie francuskim
autorskie kino Jacques'a Tatiego - motywy i model inscenizacji
"Wakacje Pana Hulot" jako pierwsze spełnienie reżysera
Odcienie westernu
struktura gatunku wg Jima Kitsesa (kategoryzacja świata w westernie na przykładzie dwóch opozycji binarnych: Dzikiej Natury i Cywilizacji)
zarys kontekstu historycznego (doniosłość "Dyliżansu"Johna Forda dla przyszłych produkcji gatunkowych; losy gatunku w czasie drugiej wojny światowej)
dojrzały western klasyczny oraz dwie tendencje (mitologizująca i demitologizacyjna)
Howard Hawks - męskie kino: (mitologizacja i urok opowieści; współdziałanie profesjonalistów - bohater w filmie Howarda Hawksa - przykład "Rzeki czerwonej" i "Rio Bravo")
"W samo południe"Freda Zinnemanna - o jedności stylu i alegoriach współczesności;
W Nowym Jorku i Hollywood:
narodziny Hollywood jako ucieczka przemysłu filmowego z Nowego Jorku
koniec klasycznego kina hollywoodzkiego jako wyprowadzka przemysłu z Los Angeles
"Bulwar Zachodzącego Słońca" i "Asfaltowa dżungla" jako filmy powiązane ze schyłkiem kina klasycznego
miasto w kinie wczesnym, awangardowym i artystycznym
Młodzi skłóceni z życiem
kinematografia amerykańska lat 50-tych na tle ówczesnej sytuacji politycznej i kulturowej
motyw buntu w ówczesnej literaturze i w kinie
sylwetki Marlona Brando oraz Jamesa Deana
nowy typ aktorstwa, rola Actors Studio i "metody"
historia powstania filmu "Dziki" (następstwa w postaci nowego gatunku filmowego: "biker outlaw movie")
"Buntownik bez powodu" - historia powstania oraz recepcji.
Wielcy Japończycy
Akira Kurosawa i Kenji Mizoguchi - filmowe adaptacje literatury japońskiej:
adaptacja prozy japońskiej Kurosawy (opowiadania Ryūnosuke Akutagawy, które stały się punktem wyjścia dla filmu "Rashomon")
"Opowieści księżycowe"Mizoguchiego (scenariusz na podstawie dwóch opowiadań Akinariego Uedy ze zbioru Po deszczu przy księżycu i krótkiej noweli Order Guy de Maupassanta)
ekranizacje Szekspira, Dostojewskiego i Gorkiego w dorobku Akiry Kurosawy
ulubieni aktorzy, z którymi współpracowali Akira Kurosawa i Kenji Mizoguchi
Telewizyjne wpływy w filmie
Twórczość Luisa Buñuela
surrealistyczne korzenie Buñuela
"Luis Buñuel, czyli ten, który odmienił Meksyk":okres meksykański reżysera
"Nazarin" i "Viridiana" jako początek dojrzałej twórczości Buñuela
tajemnica, ironia i tragizm w twórczości Buñuela